فواید آب برنج برای پوست؛ نحوه‌ی استفاده از آن

آیا تا به حال به فواید آب برنج برای پوست فکر کرده‌اید؟ آب برنج از طرق متعددی برای پوست مفید است و به دلیل استفاده از آن در بسیاری از رژیم‌های مراقبت از پوست مورد توجه قرار گرفته‌است. آبی که به سادگی پس از پختن برنج دور می‌ریزیم ممکن است راه حلی برای طیف وسیعی از مشکلات پوستی باشد.

افق امروز به نقل از استایلی، این آب نشاسته‌ای بخشی جدایی ناپذیر از درمان‌های مراقبت از پوست کره‌ای و ژاپنی است و می‌توان آن را به راحتی در خانه تهیه کرد. می‌توانید آن را در برنامه‌ی مراقبت از پوست خود بگنجانید و در دراز مدت از مزایای آن بهره‌مند شوید. برای درک بیشتر در مورد آب برنج، فواید آن، و طرز تهیه و روش‌های استفاده از آن، به خواندن ادامه دهید.


آیا آب برنج برای پوست شما مفید است؟


 

برنج فقط یک غذای اصلی در غذاهای آسیایی نیست، بلکه بخشی جدایی ناپذیر از زیبایی و مراقبت از پوست آسیایی است. زنان ژاپنی و کره‌ای قرن‌هاست که از آب برنج به عنوان یک محصول مراقبت از پوست و مو استفاده می‌کنند. در واقع، اگر کمی وقت بگذارید و فهرست مواد تشکیل دهنده‌ی هر محصول زیبایی K را مرور کنید، تقریباً مطمئناً آب برنج را در آن خواهید یافت. بسیاری از برندها نیز طیف وسیعی از محصولات مراقبت از پوست آب برنج را ارائه کرده‌اند.
مطالعات زیادی در مورد فواید آب برنج برای پوست انجام نشده‌است. بیشتر مزایا بر اساس شواهد حکایتی است که توسط دانشمندان تأیید نشده‌است. صرف نظر از این، بیایید بررسی کنیم که آب برنج چه کاری می‌تواند برای پوست شما انجام دهد.

1.مزایای ضد پیری

یک مطالعه اثرات یک فرمول ژل حاوی آب برنج را بر روی پوست انسان ارزیابی کرد. این مطالعه شامل 12 داوطلب بود که به مدت 28 روز از این فرمول استفاده کردند. مشخص شد که آب برنج مملو از آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌تواند فعالیت الاستاز (آنزیمی که به الاستین آسیب می‌زند) را مهار کند. بنابراین، می‌تواند به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست و کاهش علائم پیری کمک کند.

2. اثر روشن کننده‌ی پوست

این فایده آب برنج از نظر علمی ثابت نشده‌است. با این حال، مردم در کره و ژاپن از آب برنج برای به حداقل رساندن لک و روشن کردن پوست خود استفاده می‌کنند. فرض بر این است که آب برنج ممکن است حاوی آنزیم‌هایی باشد که اثر روشن کنندگی پوست دارند. به همین دلیل است که از آن به عنوان یک ماده‌ی فعال در صابون‌ها و کرم‌ها استفاده می‌شود.

3. از سد پوستی محافظت می‌کند

هنگامی که سد طبیعی پوست شما به خطر بیفتد، خشک می‌شود و در برابر شرایط پوستی مانند درماتیت آتوپیک آسیب پذیر می‌شود. یک مطالعه نشان داد که نشاسته‌ی برنج می‌تواند به بهبود و ترمیم سد طبیعی پوست کمک کند. این به ویژه برای افرادی که درماتیت آتوپیک دارند مفید است. این عملکرد آب برنج ممکن است برای مدیریت اگزما، بثورات و التهاب نیز مفید باشد.

4. آفتاب سوختگی را تسکین می‌دهد

آب برنج به پوست‌های آفتاب سوخته احساس آرامش می‌دهد. بسیاری از مردم آن را برای درمان علائم خفیف آفتاب سوختگی مانند قرمزی، التهاب و خارش بسیار مفید می‌دانند.
وقتی آب برنج نشاسته‌ای روی پوست استفاده شود، اثر سفت کننده و تقویت کننده نیز دارد. این می‌تواند به ویژه برای افرادی که پوست چرب دارند مفید باشد.
شواهد محدودی در مورد تأثیر آب برنج بر روی پوست وجود دارد. با این حال، از آنجایی که فاقد مواد شیمیایی است و برای انواع پوست مناسب است، امتحان کردن آن ضرری ندارد. اگر می‌خواهید آن را امتحان کنید، طرز تهیه‌ی آب برنج در خانه را در بخش بعدی بررسی کنید.


نحوه‌ی تهیه‌ی آب برنج در خانه


 

روش‌های مختلفی برای تهیه‌ی آب برنج وجود دارد. می‌توانید برنج را قبل از پختن در آب خیس کنید و بپزید یا می‌توانید از فرآیند تخمیر استفاده کنید. یکی را انتخاب کنید که برای شما راحت‌تر است.

1.روش خیساندن (سریعترین راه برای تهیه‌ی آب برنج)

یک فنجان برنج (حدود 100 گرم) مصرف کنید. شما می‌توانید انواع برنج را انتخاب کنید.
آن را بشویید تا تمیز شود.
سه فنجان آب (حدود 500 میلی‌لیتر تا 700 میلی‌لیتر) را در یک کاسه بریزید.
برنج را به مدت 30 دقیقه در آب خیس کنید.
با انگشتان خود به آرامی برنج را هم بزنید و فشار دهید.
برنج را صاف کرده و آب آن را در یک بطری شیشه‌ای جمع کنید.
آن را در یخچال بگذارید.
می‌توانید آب برنج را به مدت یک هفته در یخچال نگهداری کنید. می‌توانید از این آب برنج برای پوست و موهای خود استفاده کنید. می‌توانید از آن به عنوان یک تونر نیز استفاده کنید.

2.آب برنج تخمیر شده

آب برنج تخمیر شده برای پوست بسیار مفید است. یک مطالعه نشان داد که استفاده‌ی موضعی از آب برنج تخمیر شده از آسیب اشعه‌ی ماوراء بنفش جلوگیری می‌کند و از سد طبیعی پوست محافظت می‌کند. مزایای ضد پیری قابل توجهی دارد زیرا باعث سنتز پروکلاژن می‌شود. بنابراین، از چین و چروک و از دست دادن آب ترانس اپیدرمی جلوگیری می‌کند و باعث ضخیم شدن اپیدرم می‌شود. در ژاپن آب برنج تخمیر شده به نام ساکه معروف است. برای تهیه‌ی برنج تخمیر شده باید چه کاری انجام دهید:
یک فنجان برنج (حدود 100 گرم) را با آب ساده بشویید.
سه فنجان آب (حدود 500 میلی‌لیتر تا 700 میلی‌لیتر) را در یک کاسه بریزید.
برنج را دو روز در آب خیس کنید. بگذارید تخمیر شود.
بعد از دو روز آب را هم بزنید و مایع را صاف کنید.
مایع را در یک بطری شیشه‌ای ریخته و در یخچال قرار دهید.
این ساده‌ترین راه برای تهیه‌ی آب برنج تخمیر شده در خانه است. با این حال، فرآیند تهیه‌ی ساکه کمی خسته‌کننده‌تر است، زیرا نیاز به تخمیر طولانی‌تری دارد و با کوجی (Aspergillus oryzae)، قارچی که برای تخمیر برنج استفاده می‌شود، تخمیر می‌شود.

3.روش جوشاندن

یک فنجان برنج را بجوشانید.
آب نشاسته‌ای را صاف کنید.
آب برنج را در یک بطری شیشه‌ای نگهداری کنید.
قبل از اینکه در یخچال نگهداری کنید بگذارید کاملا خنک شود.
اکنون که می‌دانید چگونه آب برنج و آب برنج تخمیر شده را در خانه تهیه کنید، بیایید در مورد نحوه‌ی استفاده از آن برای پوست خود صحبت کنیم.


نحوه‌ی استفاده از آب برنج روی صورت


 

اگر از آب برنج خیس شده استفاده می کنید:

  • آن را در یک بطری اسپری نگهداری کنید.
  • آن را به عنوان تونر بر روی صورت خود بپاشید.
  • بعد از تمیز کردن صورت روی آن بپاشید و بگذارید بماند.
  • می‌توانید بعد از 30 دقیقه صورت خود را با آب بشویید.
  • به جای آب پاش کردن، می‌توانید از پنبه نیز استفاده کنید.
  • یک تکه پنبه را در آب برنج خیس کنید و آن را روی تمام صورت خود بمالید.
  • بگذارید 30 دقیقه خشک شود.
  • آن را با آب بشویید.

اگر از آب برنج تخمیر شده استفاده می‌کنید:

  • 2-3 قاشق غذاخوری آب برنج تخمیر شده را از ظرف در یک کاسه بردارید.
  • آن را در 1 یا 2 فنجان آب (حدود 250-450 میلی‌لیتر) رقیق کنید.
  • آن را خوب مخلوط کنید و در یک بطری اسپری نگهداری کنید.
  • آن را روی آن بپاشید یا از یک توپ پنبه‌ای استفاده کنید.

استفاده از آب برنج برای پوست فواید زیادی دارد. از زمان‌های قدیم در روتین‌های مراقبت از پوست زیبایی آسیایی (عمدتا ژاپنی‌ها و کره‌ای ها) به دلیل خواص ضد پیری، روشن کننده‌ی پوست، محافظت کننده و تسکین دهنده‌ی آن استفاده می‌شده‌است.
شما می‌توانید با افزودن آب برنج به روتین مراقبت از پوست خود از طریق مختلف این فواید را تجربه کنید. می‌توانید یک اسپری درست کنید و در یخچال نگهداری کنید. یا آن را به صورت تکه های یخ آماده کنید تا پوست خنک شود. همچنین می توانید با آب برنج و سایر مواد مفید برای پوست، پک یا ماسک صورت درست کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *