وزیر بهداشت:

میانگین کاهش ذخایر خونی ایران هشت درصد است

وزیربهداشت، درمان وآموزش پزشکی، گفت: میانگین نرخ کاهش ذخایر خونی در جهان حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد گزارش شده اما، این رقم در ایران و در مقایسه با سال قبل از شروع پاندمی کرونا حدود هشت درصد است.

خون

به گزارش افق امروز و به نقل از وبدا، بهرام عین اللهی روز سه شنبه در اجلاس مدیران انتقال خون کشورهای عضو گروه ۵ حوزه سلامت (افغانستان، عراق، پاکستان، ایران، تاجیکستان) در هتل استقلال، افزود: نیاز به خون سالم بویژه برای کشورهای عضو G۵ با جمعیتی نزدیک به ۴۰۰ میلیون نفر حیاتی است چراکه این کشورها محل وقوع بحران‌های مختلف و بلایای طبیعی هستند.

وی با اشاره به واقعه زلزله در سوریه و ترکیه، اظهار داشت: این واقعه را تسلیت می‌گویم. متاسفانه بسیاری از مردم کشور ترکیه و سوریه در زلزله اخیر جان خود را از دست دادند و امروزه تمام دنیا عزادار این واقعه است؛ قبل از آن نیز برای سیل پاکستان عزادار شدیم. منطقه ما بحران‌خیز است و به همین دلیل نیاز به آمادگی‌های بیشتری داریم و توجه به انتقال خون همان توجه به بحران است که اهمیت بالایی دارد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: سازمان انتقال خون ایران بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در نشست وزیران بهداشت کشورهای عضو گروه ۵ در مردادماه امسال در قاهره، میزبانی اولین نشست‌های تخصصی مدیران ارشد بخش سلامت در برنامه کاری چهارسال آینده گروه ۵ را در حوزه طب انتقال خون عهده دار شده است. امیدوارم بحث‌ها و تبادل نظرها طی این نشست نتایج ثمربخشی را برای شرکت کنندگان و مدیران نظام سلامت کشورهای عضو گروه ۵ به همراه داشته باشد.

وی افزود: همانطور که می‌دانید در دسترس بودن ذخایر خون سالم، کافی و خدمات ملی انتقال خون، بخش مهم و اساسی در سیستم‌های بهداشتی هر کشور است. قطعنامه‌های متعدد سازمان جهانی بهداشت از کشورهای عضو می‌خواهد تا اهدای خون داوطلبانه و بدون چشمداشت مالی را که زیر بنای تأمین محصولات خون سالم و کافی است، ترویج کنند.

وی افزود: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت حدود یک سوم از کشورهای منطقه مدیترانه شرقی که عضو گروه ۵ هم هستند، هنوز دسترسی به خون کافی برای رفع نیازهای بیماران به انتقال خون را ندارند واکثریت قریب به اتفاق افراد مبتلا به اختلالات خونریزی دهنده و نقص ایمنی هنوز به محصولات دارویی مشتق از پلاسما۷ دسترسی نداشته و یا دسترسی آنها به این داروها بسیار محدود است و به همین دلیل ما در برنامه این اجلاس با رویکردی تعاملی و کاربردی، سعی بر این داریم که مهمترین چالش‌های منطقه را در قالب ۴ مبحث علمی با بحث‌های گروهی مورد بررسی قرار دهیم تا در نهایت بتوانیم مجموعه‌ای از راهکارها و پیشنهادات را جهت رفع مشکلات اساسی کشوهای عضو ارائه دهیم و پتانسیل‌های موجود را جهت ایجاد شبکه و همکاری منطقه‌ای شناسایی کنیم.

وزیر بهداشت، تصریح کرد: سازمان انتقال خون ایران طی سال‌های اخیر با ادامه روند دائمی رو به جلو خود به موفقیت‌ها و دستاوردهای چشمگیری دست پیدا کرده است. در زمان همه‌گیری بیماری کرونا، سازمان انتقال خون توانست ذخایر خونی خود را با حمایت اهداکنندگان داوطلب و بدون چشم‌داشت مالی تا حد زیادی پایدار نگاه داریم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: امیدوارم اجلاس فعلی بتواند راه حل‌های ضروری برای غلبه بر چالش‌های اصلی انتقال خون را شناسایی کرده و برای رفع مشکلات، راهکار ارائه کند تا در نهایت منجر به ارتقاء سلامت و کیفیت زندگی بیمارانی شود که برای درمان خود به خون و فرآورده‌های خونی نیاز دارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *