علت مرگ پس از لیپوساکشن!

لیپوساکشن

به گزارش افق امروز و به نقل از تابناک ،

لیپوساکشن چیست؟ آیا شما هم درباره خطر مرگ لیپوساکشن چیزی شنیده اید؟ علت مرگ پس از لیپوساکشن چیست؟ سوالات مختلفی درباره عوارض لیپوساکشن مطرح می شود. در ادامه این مطلب تابناک جوان به این موضوع پرداخته ایم.

لیپوساکشن چیست؟

ایرنا نوشت: به گفته پزشکان، لیپوساکشن که در آن چربی از مناطق مختلف بدن بوسیله دستگاه مکش برداشته می‌شود، نسبت به سایر جراحی‌های زیبایی خطرات بیشتری برای بیمار دارد.
لیپوساکشن (Liposuction) که چربی تراشی و چربی پیرایی هم نامیده شده یکی از انواع جراحی‌های زیبایی است که در این روش، بافت چربی از موضع‌های گوناگون بدن مانند شکم به وسیله یک دستگاه مکنده بیرون کشیده می‌شود.
به اعتقاد برخی پزشکان، لیپوساکشن کشیدن چربی‌های نامطلوب توسط دستگاه مکنده از طریق سوراخ‌های کوچک و بدون برش جراحی است و در این روش چربی از محل‌های ناخواسته مثل شکم، ران، باسن، بغل پا، زانو، بازو، چانه، گونه و گردن برداشته می‌شود.

لیپوساکشن این کارها را نمی کند:

لیپوساکشن چیست؟ آیا می دانید لیپوساکشن اصلا عمل لاغری برای چاقی زیاد نیست؟ در ادامه نکات مهمی که  انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران به آن اشاره کرده اند را می خوانید.

  • لیپوساکشن راهکاری برای درمان چاقی نمی‌باشد و نمی‌تواند جایگاه ورزش کردن و یا داشتن رژیم غذایی مناسب را در زندگی افراد، پر کند.
  • سلولیت (فرورفتگی‌های ارگان‌هایی مانند: باسن، پهلو‌ها و ران ها) و یا افتادگی پوست به واسطه‌ی لیپوساکشن درمان نمی‌شوند.
  • بافت چربی در برخی نقاط بدن انباشته و ذخیره می‌شوند. مصرف مواد غذایی مناسب و سالم و همچنین انجام فعالیت‌های ورزشی راهکار مفید در سوختن چربی می‌باشد. مقدار چربی از دست رفته توسط راهکار‌های مذکور به ژنتیک فرد بستگی دارد.
  • مناطقی که بافت چربی بیشتری دارند در هنگام لاغر شدن سایر مناطق، واضح‌تر و برجسته‌تر نمایان می‌شوند. در خانم‌ها مناطقی که بافت چربی زیادی دارند عبارتند از: اطراف ران، پهلوها، پشت و شکم می‌باشد. در آقایان نیز شکم و پهلو‌ها بافت چربی بیشتری دارند.
  • لیپوساکشن در افرادی که دارای اضافه وزن بیش از حد هستند، گزینه‌ی مناسبی نیست. همچنین افرادی که دارای سلامت جسمی و وزن ثابت هستند نیز نمی‌توانند با لیپوماتیک وزن خود را کاهش دهند.

مرگ لیپوساکشن

شاید بپرسید لیپوساکشن چیست که باعث مرگ می شود؟ هر سال گزارش‌های مختلف از مرگ و میر بر اثر لیپوساکشن در مناطق مختلف کشور به گوش می‌رسد بطوری که به تازگی یک بانوی ۳۵ ساله بر اثر لیپوساکشن و برداشتن چربی از شکم و تزریق این چربی به جای دیگری از بدنش دچار مرگ مغزی شد.

به گزارش الودکتر، رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، با انتقاد از دخالت همه رشته‌های پزشکی در اعمال جراحی پلاستیک و زیبایی، علت مرگ در عمل لیپوساکشن، را عارضه آمبولی عنوان کرد.

خطر لیپوساکشن بیشتر از همه جراحی‌های زیبایی است

عضو هیات مدیره انجمن علمی جراحان عمومی کشور در این باره به ایرنا گفت: لیپوساکشن یا برداشتن چربی بدن با دستگاه ساکشن برای تغییر شکل بدن کاربرد دارد و این روش جایگاهی صرفا برای لاغر شدن ندارد.
دکتر غلامرضا زمانی افزود: در این روش که برای پیکرتراشی استفاده می‌شود، پزشک چربی را از یک قسمت بدن برمی دارد که این چربی یا دور ریخته می‌شود یا اگر لازم باشد در جای دیگر بدن که حجم چربی آن مناسب نیست، تزریق می‌گردد.

پیکر تراشی با لیپوساکشن چیست؟

وی اظهار داشت: در پیکر تراشی یا تغییر ساختار، بیمار به جراح سفارش می‌دهد که به طور مثال من می‌خواهم کمرم باریک باشد، شکم فرورفته و باسن برجسته داشته باشم و پزشک چربی‌های بدن او از یک قسمت بر می‌دارد و به بخش دیگر تزریق می‌کند.
دبیر جامعه جراحان خراسان رضوی ادامه داد: لیپوساکشن یک جراحی زیبایی دارای ریسک است و معمولا خطر آن از تمام جراحی‌های دیگر زیبایی بالاتر است.

چرا لیپوساکشن خطرناک است؟

وی علل خطر لیپوساکشن را به سه بخش تقسیم کرد و گفت: دستکاری چربی بدن و وارد شدن چربی به خون یا ‘آمبولی چربی’، وجود عوامل زمینه‌ای نامشخص و ماده ‘تامیسنت’ مورد استفاده در این جراحی که ترکیب اصلی آن لیدوکائین است، اگر به مقدار زیاد از حد معمول جذب شود باعث ایجاد تشنج و کما می‌گردد.
وی دانش و تجربه پزشک، عدم تناسب تجهیزات محل جراحی و انجام نشدن آزمایش‌های پیش از عمل و قناعت به اظهارات شفاهی بیمار، ورود گسترده مواد فاقد کیفیت مطلوب را از دیگر علل ایجاد عارضه‌های لیپوساکشن برشمرد.

عمل لیپوساکشن

زمانی افزود: لیپوساکشن هم به صورت سرپایی و هم به صورت بستری قابل انجام است و بستگی به این دارد که چه مقدار چربی باید برداشته شود بطوریکه برداشتن مقدار کمتر چربی با بی حسی موضعی و مقدار بیشتر آن با بیهوشی عمومی انجام می‌شود. وی اظهار داشت: بطور مثال برداشتن حدود نیم لیتر چربی به روش لیپوساکشن در مطب قابل انجام است.

لیپوساکشن باید توسط جراحان پلاستیک و عمومی انجام شود

دبیر جامعه جراحان خراسان رضوی ادامه داد: جراحی زیبایی لیپوساکشن در حیطه کار متخصصان زیبایی و جراحان پلاستیک و عمومی دوره دیده است، ولی برخی متخصصان پوست نیز مبادرت به انجام این کار می‌کنند.

آمارهایی مربوط به لیپوساکشن

وی گفت: عمل‌های جراحی زیبایی مانند لیپوساکشن حتی اگر در مجهزترین بیمارستان‌ها نیز انجام شود ریسک خطر خاص خود را دارد، هر چند با پیشرفت‌های ایجاد شده درصد مرگ و میر بر اثر جراحی‌های زیبایی کاهش یافته، اما تعداد آن به دلیل افزایش عمل‌های زییابی رو به افزایش است.
وی افزود: بر اساس آمار‌های ارائه شده، در آمریکا یک نفر از هر ۵۰ هزار نفری که مورد عمل جراحی زیبایی قرار می‌گیرد، جان خود را از دست می‌دهد که این تعداد بیش از ۴۰۰ نفر در سال برآورد می‌شود.
این جراح عمومی ادامه داد: در پیکرتراشی، پزشک با توجه به درخواست بیمار، عوارض آن را سبک و سنگین می‌کند و خطرات آن را به بیمار گوشزد می‌نماید، اما اگر بیمار اصرار کند، توصیه‌های پزشک راه به جایی نخواهد برد.

افزایش پیکرتراشی در ایران

وی با بیان اینکه جراحی زیبایی پیکرتراشی بطور فزاینده‌ای در کشور رو به رشد است اظهار داشت: تبلیغات وسیع، ظاهر بینی، چشم و هم چشمی، توجه به پسند مردان، فرهنگ مردم و فرآیند عرضه و تقاضا در این مسئله نقش بسزایی داشته است.
وی واقعی نبودن تعرفه‌های پزشکی را از دیگر دلایل علاقه پزشکان به انجام عمل‌های زیبایی دانست و گفت: در جراحی زیبایی، بیمار پول آن را نقدی و به صورت توافقی پرداخت می‌کند، اما هزینه درمان را سازمان‌های بیمه گر طی بیش از یکسال می‌پردازند.

لیپوساکشن باید در بیمارستان و مراکز مجهز انجام شود

مدیر نظارت بر درمان و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: لیپوساکشن که یک جراحی زیبایی است باید در بیمارستان‌ها یا مراکز جراحی محدود که مجهز به اتاق عمل هستند، انجام شود.
دکتر علی اصغر انجیدنی افزود: فقط اعمال جراحی کوچک که خطر ایجاد آسیب برای بدن نداشته و با بی حسی موضعی به نحوی که ماده بی حس کننده به میزان کم استفاده شده و با فضا‌های بزرگ و داخلی بدن تماس ندارد، در مطب‌های مجهز به دستگاه‌های ضروری قابل انجام است.

مرگ یک زن جوان در مشهد

وی با اشاره به مرگ یک زن جوان بر اثر تزریق چربی در مطب یکی از جراحان در مشهد اظهار داشت: در این حادثه این زن ۳۶ ساله پیشتر جراحی زیبایی شکم انجام داده و این بار تقاضای تزریق چربی داشته است بطوری که چربی از شکم بیمار برداشته شده و بر روی ران او تزریق شود.
وی گفت: در این حادثه بیمار حین لیپوساکشن به علائم تشنج مبتلا شده و در پی عدم موفقیت عملیات احیای قلبی و تنفسی، دچار عارضه مغزی شده و با حالت کمای عمیق به بیمارستان قائم (عج) مشهد منتقل می‌شود که پس از آن به عنوان بیمار مرگ مغزی اعلام شده و پس از ۱۰ روز فوت می‌کند.
دکتر انجیدنی افزود: انجام هرگونه عمل جراحی در مطب به غیر از موارد ذکر شده در آیین نامه‌های وزارت بهداشت، ممنوع است.

چرا نسبت به لیپوساکشن بدبینی وجود دارد؟

به گزارش فارس، محسن ایزدی، فوق تخصص جراحی ترمیمی، پلاستیک و زیبایی، اظهار داشت: در دهه نود میلادى با شایع شدن ساکشن و بر سر زبان افتادن آن در سراسر جهان مثل هر پدیده جدید دیگرى مردم بیش از حد به آن روى آوردند و انجام این عمل بدون در نظر گرفتن اصول علمى و توسط افرادى که براى اینکار آموزش کافى ندیده بودند باعث عوارض زیاد و حتى مرگ و میر خارج از استاندارد شد.
وی ادامه داد: به همین علت نوعى بد بینى خاص نسبت به این عمل به وجود آمد که هنوز هم در بعضى از افراد جامعه وجود دارد، اما واقعیت این است که با گذشت زمان و به وجود آمدن استانداردهاى علمى و دخالت مراجع قانونى علمى مانند انجمن بین‌المللى جراحان پلاستیک باعث شد که عوارض آن بسیار پائین آمده و در حد قابل قبول نسبت به نتیجه‌اى که بیمار از این عمل می‌گیرد، باشد.
این فوق تخصص جراحی ترمیمی، پلاستیک و زیبایی بیان داشت: امروزه به طور کلى اگر این عمل با رعایت موازین صحیح علمى و توسط افراد متخصص که براى این کار تعلیم کافى دیده‌اند انجام شود، جزو اعمال جراحى کم خطر شناخته شده و اینک «لیپوساکشن» در سراسر جهان بیش از هر نوع جراحى پلاستیک و زیبائى انجام می‌شود.

وسایل جدید لیپوساکشن

ایزدی گفت: امروزه بسیارى از بیماران مراجعه کننده از پزشک خود در خواست دارند براى از بین بردن چربى زاید اندام و بدن آن‌ها از وسایل جدیدتر مثل «لیپوماتیک اولترا سوند کرایو» و «لیزر لیپولیز» و … استفاده کنند، با این تصور غلط که این وسائل عوارض کمترى دارند.
وی اضافه کرد: توضیح این است که اگر چربى‌هاى زاید مقدار بسیار کمى باشند؛ مانند آنچه که در غبغب و یا نزدیک مفاصل وجود دارد و فقط با ذوب کردن چربى بدون نیاز به ساکشن اجازه بدهیم که توسط بدن جذب بشوند که هیچ، اما در مورد چربى‌هاى بیشتر که نیاز به ساکشن است باید گفت که این دستگاه‌ها خود همان ساکشن هستند.
این فوق تخصص جراحی ترمیمی، پلاستیک و زیبایی خاطرنشان کرد: با وسائل و کار بیشتر که در مورد اکثر آن‌ها تخریب سلول‌هاى چربى است، به وسیله لیزر یا امواج صوتى و … به اضافه اینکه کانولا (لوله ساکشن) آن‌ها بعضاً حرکات اضافى مانند چرخش و دوران هم می‌کند؛ در نتیجه هرگز نمی‌تواند عوارض آن‌ها کمتر از ساکشن معمولى باشد.

عمل لیپوساکشن

پزشک را مجبور نکنید

این فوق تخصص جراحی ترمیمی، پلاستیک و زیبایی گفت: براى بیمار لازم است که به هیچ عنوان پزشک خود را وادار به استفاده از نوع خاصى از این لوازم نکند و اجازه دهد که جراح متخصص بر حسب علم و دانش و تجربه خود و نیاز بیمار مراجعه کننده، تصمیم صحیح براى آن بیمار به خصوص بگیرد.

پرونده پیچیده مرگ زن میان‌سال بعد از عمل لیپوساکشن!

تحقیقات درباره مرگ زنی میان‌سال که بر اثر عوارض ناشی از جراحی زیبایی فوت شده بود، برملا کرد پزشک معالج جراحی این زن را به تکنیسین اتاق عمل سپرده و در زمان جراحی در اتاق عمل نبوده است.
به گزارش شرق، با به‌دست‌آمدن این نتایج به پرونده که تا پیش از آن به‌عنوان قصور پزشکی در دادسرای جرائم پزشکی رسیدگی می‌شد، با قرار عدم صلاحیت به دادسرای جنایی تهران فرستاده شد تا بازپرس ویژه قتل به آن رسیدگی کند. این زن میان‌سال که پریسا نام داشت، چهارم دی سال ۹۷ فوت شد و پزشکان در بررسی‌های انجام‌شده علت مرگ او را عفونت و آمبولی ناشی از جراحی لیپوساکشن تشخیص دادند.

شرح روز عمل

پس از آن همسر این زن با مراجعه به دادسرای جرائم پزشکی از پزشک معالج همسرش شکایت کرد. این مرد در شکایت خود گفت: همسر من ۴۷ ساله بود. او برای جراحی نزد چند پزشک رفته بود، اما آن‌ها حاضر به جراحی همسرم نشدند تا اینکه آخرین پزشکی که همسرم به او مراجعه کرد، حاضر به جراحی شد. همسرم ساعت ۱۰:۳۰ روز ۱۱ آذر به اتاق عمل رفت و ساعت چهار بعد از ظهر از اتاق عمل بیرون آمد. همان موقع که او را از اتاق عمل بیرون آوردند، حالش خوب نبود و بر خلاف معمول به‌جای ۲۴ ساعت او را ۴۸ ساعت در بیمارستان نگه داشتند. وقتی دلیل آن را پرسیدیم، گفتند برای اطمینان بیشتر زنم را دیر مرخص کرده‌اند.
این مرد ادامه داد: همسرم را به خانه بردیم تا اینکه پس از چند روز حالش بد شد. او را به بیمارستان رساندیم و در نهایت همسرم روز چهارم دی‌ماه فوت شد. در پی این شکایت تحقیقات قضائی و پزشکی از پزشک و عوامل کلینیکی که جراحی در آنجا انجام شده بود، در دستور کار قرار گرفت. در این مرحله از تحقیقات شاهدان جراحی که کارکنان کلینیک بودند، گفتند این جراحی از سوی پزشک انجام نشده و در واقع یک تکنیسین اتاق عمل که مدتی دستیار جراح پلاستیک بوده، جراحی را انجام داده است.
با ادامه تحقیقات مشخص شد ادعای شاهدان صحت دارد. پس از آن شاکی پرونده این بار شکایتی تحت عنوان قتل عمد را مطرح کرد؛ بنابراین به تشخیص قاضی رسیدگی‌کننده، پرونده با قرار عدم صلاحیت به دادسرای جنایی تهران ارسال شد تا بازپرس جنایی درباره اتفاقی که رخ داده است، اعلام نظر کند. در حال حاضر بازپرس جنایی دستور داده است گروهی از مأموران اداره دهم پلیس آگاهی تحقیقات درباره این پرونده را آغاز کنند.

ماجرای مرگ یک زن دیگر پس از عمل لیپوساکشن

روزنامه ایران نوشت: اواسط خرداد سال ۹۴، «سوگل» برای جراحی به یکی از بیمارستان‌های خصوصی تهران رفت. قرار بود عمل فتق انجام دهد، اما از آنجا که وزنش حدود ۱۰۰ کیلوگرم بود، دکتر پیشنهاد داد چربی‌های شکمش را نیز با عمل لیپوساکشن خارج و پس از آن نیز پوست‌های اضافی را برایش جمع کند.

پس از موافقت زن میانسال جراحی از ساعت ۱۲ ظهر شروع شد و پس از ۷ ساعت و نیم به پایان رسید. زن ۴۹ ساله پس از این جراحی نفسگیر و انتقال به بخش حال مساعدی نداشت و مدام از درد قفسه سینه و تنگی نفس می‌نالید. کادر درمانی هنگام بررسی وضعیت بیمار، درد‌ها را از عوارض طبیعی عمل جراحی خوانده و با وجود اصرار خانواده برای ویزیت تخصصی بیمار از سوی پزشک معالج، این اتفاق نیفتاد.

صبح روز بعد علاوه بر درد، خونریزی نیز شدت گرفته بود و زن میانسال که هر لحظه حالش بدتر می‌شد به کما رفت. کادر درمانی پس از انتقال «سوگل» به بخش مراقبت‌های ویژه، تلاش زیادی برای نجات این زن به کار گرفتند، اما بی‌نتیجه ماند و دو روز پس از عمل جراحی جان باخت.

شکایت از کادر درمانی

با مرگ زن ۴۹ ساله، خانواده او که سهل‌انگاری و بی‌توجهی کادر درمانی را عامل اصلی این حادثه می‌دانستند وقتی دریافتند اعتراض‌شان در بیمارستان به جایی نمی‌رسد شکایت خود را به پلیس برده و به این ترتیب پرونده‌ای با عنوان مرگ مشکوک تشکیل و جسد برای تعیین علت دقیق مرگ با دستور بازپرس پرونده به پزشکی قانونی انتقال یافت. خواهر «سوگل» به بازپرس پرونده گفت: «خواهرم وزن زیادی داشت و عذاب می‌کشید. به همین دلیل با تجویز پزشک قرار شد جراحی ساکشن چربی‌های شکمی انجام دهد. حتی پزشکش مدعی بود این عمل نه خونریزی دارد و نه بیهوشی، اما وقتی او را به اتاق عمل بردند به پیشنهاد دکتر قرار شد عمل کشیدن پوست و ساکشن را همزمان انجام دهد که این بلا سرش آمد. «سوگل» به خاطر اهمال پزشکان جانش را از دست داد و حالا باید پاسخگو باشند.»

بررسی علت مرگ پس از عمل لیپوساکشن

با درخواست بازپرس شعبه نهم دادسرای جرایم پزشکی (ناحیه ۱۹) تهران، جلسه اول کمیسیون پزشکی ۶ ماه بعد از این اتفاق با حضور سه کارشناس تشکیل شد. اعضا پس از بررسی شرایط و مدارک و شنیدن اظهارات طرفین، پزشک معالج را به خاطر انتخاب نادرست بیمار برای چنین عملی و اجرای تکنیک غلط برای جراحی، ناتوانی در کنترل عوارض بعد از عمل و تخلیه بیش از حد چربی که منجر به خونریزی شدید بیمار و مرگ او شده بود، ۷۰ درصد و دستیار او را به خاطر اقدام‌های نادرست درمانی به میزان ۳۰ درصد مقصر شناختند.
این رأی در حالی اعلام شد که پزشک معالج مدعی بود این عمل ۵۰ درصد درمانی و ۵۰ درصد زیبایی بوده و با رضایت کامل بیمار و آگاهی او صورت گرفته است.
با اعتراض مقصران پرونده به این رأی، کمیسیون دوم ۵ ماه بعد با حضور ۵ کارشناس برگزار شد و این بار نیز مرگ «سوگل» را به علت انجام ساکشن بیش از حد چربی و خونریزی متعاقب آن، رأی کمیسیون اول را تأیید کردند.

تأیید قصور پزشک

پرونده مرگ «سوگل» پس از دو سال وقفه با پیگیری‌های خانواده اش، بار دیگر به جریان افتاد و این بار جلسه با ۹ کارشناس برگزار شد. اعضا پس از بررسی مدارک و شنیدن اظهارات طرفین اعلام کردند با توجه به وزن بالای بیمار، این زن مورد مناسبی برای تخلیه چربی شکم نبوده و بررسی‌های لازم پیش از عمل نیز صورت نگرفته است.

انجام همزمان کشش پوست شکم و تخلیه چربی آن، سبب خونریزی شدید در دیواره شکم و افزایش فشار داخلی آن شد که این اتفاق سبب وخامت حال بیمار و در نهایت کما و مرگ او شده است. به این ترتیب با توجه به اینکه وزن بیمار بالا بوده وی مورد مناسبی برای تخلیه چربی و انجام کشش پوست همزمان نبوده است؛ بنابراین پزشک معالج به میزان ۸۰ درصد، دستیارش ۱۵ درصد و متخصص بیهوشی به‌دلیل انجام ندادن اقدام‌های مراقبتی لازم قبل از بیهوشی ۵ درصد مقصر شناخته شدند.

تعیین مجازات

با توجه به این نظریه کیفرخواستی با عنوان قتل غیرعمد ناشی از قصور پزشکی صادر و پرونده برای رسیدگی به شعبه ۱۰۴۳ مجتمع شهید قدوسی (کیفری ۲) به ریاست قاضی محبوب افراسیاب ارسال شد. قاضی نیز با توجه به مدارک و بررسی نظریه کمیسیون پزشکی و اظهارات طرفین، پزشک معالج و دستیارش را به پرداخت ۱۴ میلیون تومان (هر یک ۷ میلیون تومان) جایگزین مجازات یک سال حبس از جنبه عمومی جرم و همچنین به پرداخت ۷۰ و ۱۵ درصد دیه کامل زن مسلمان محکوم کرد. با توجه به اینکه میزان قصور پزشک متخصص بیهوشی در کیفرخواست نیامده بود، پرونده او به دادسرا بازگشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *