آینده اقتصاد جهان، تحت تاثیر هوش مصنوعی است؟

دکتر فرزاد وجیهی مشاور اقتصادی مجمع ملی جوانان گفت: امروزه هوش مصنوعی، بیش از پیش به زندگی ما انسان ها ورود پیدا کرده و همواره با آثارش بر علم و فناوری، بر اقتصاد نیز تاثیر می گذارد و از همین طریق، بیشترین ارتباط را با زندگی انسان امروز برقرار کرده است.

به گزارش افق امروز، کارشناس برتر اقتصاد و تریدر برتر ایرانی در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: هوش مصنوعی یک نظریه و توسعه سیستم های کامپیوتری است که می تواند وظایفی را انجام دهد که سابقا برای انجام آن ها به هوش انسانی نیاز داشتیم. به عنوان مثال، تشخیص گفتار، تصمیم گیری، ادراک بصری از ویژگی های هوش انسانی هستند که هوش مصنوعی ممکن است از آن برخوردار باشد.

وی افزود: طبق برآورد‌های موسسه پژوهشی دانشگاه آدامز و گفته سرتکس، هوش مصنوعی احتمالاً می تواند تا سال ۲۰۳۰ به تدریج ۱۶ درصد یا حدود ۱۳ تریلیون دلار به بازده اقتصادی کنونی جهان اضافه کند. همانطور که در گزارش سپتامبر ۲۰۱۸ توسط مؤسسه جهانی نشان داده شده است، میانگین سالانه سهم در توسعه کارایی حدود ۱.۲ درصد از هم اکنون تا سال ۲۰۳۰ است.

مشاور اقتصادی مجمع ملی جوانان کشور افزود: به علاوه مطابق بررسی ها و پیش بینی های صورت گرفته، در سال ۲۰۳۰ تقریبا ۲ درصد از منافع هوش مصنوعی متعلق به کشور های حوزه خاورمیانه خواهد بود. بیشترین سهم هوش مصنوعی نیز با ۱۳۵٫۲ میلیارد دلار متعلق به عربستان و پس از آن بیشترین سهم متعلق به امارات با ۹۶ میلیارد دلار می باشد.

وی گفت: در بخش‌های مختلف اقتصادی خاورمیانه این تأثیر مشخص و محسوس بوده است؛ برای مثال اندازه بخش خرده و عمده‌فروشی، کالاهای مصرفی، غذا و مسکن با ورود هوش مصنوعی به این حوزه رشد ۱۹ درصدی داشته است. این رشد در بخش‌های مختلف نیز اتفاق افتاده است.

تریدر برتر ایرانی تاکید کرد: در بخش لجستیک افزایش اندازه ۱۵٫۲ درصد بوده است. در فناوری، رسانه و ارتباطات این رشد اندازه ۱۴ درصد، در ساخت تولید ۱۲.۴ درصد، انرژی، خدمات رفاهی و معدن ۶.۳ درصد، بخش عمومی، سلامت و آموزش ۱۸.۶ درصد و در بخش خدمات مالی، تخصصی و مدیریتی ۱۳.۶ درصد بوده است. این فعال اقتصادی اظهار داشت: در حال حاضر شرکت‌های بزرگی نظیر گوگل، مایکروسافت، فیس‌بوک و آمازون به شدت در حال گسترش فعالیت خود در حوزه هوش مصنوعی بوده و سرویس‌های بسیار حیرت‌انگیزی همانند Google brain، Facebook Deep Text، AOL و دستیار هوشمند گوگل را در زمینه‌های مختلف هوش مصنوعی توسعه داده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *