به گزارش افق امروز در روزگاری نهچندان دور، داشتن مدرک دانشگاهی امیدی برای ورود به بازار کار و آیندهای بهتر بود؛ اما این روزها، این امید بدون مهارت کافی و مورد نیاز بازار کار رنگ میبازد و میدان رقابت را به کسانی وا میگذارد که علاوه بر دانش نظری، سلاح مهارت را نیز در دست دارند.مهارتآموزی، بهویژه در ایران امروز در حال بدلشدن به یک هنجار و ضرورت اجتماعی است؛ ضرورتی که حالا محور دغدغههای مسئولان ارشد کشور نیز قرار گرفته است.نشستی برای هماهنگی و سیاستگذاری با حضور مدیران و مسئولان آموزش فنی و حرفهای و بازیگران اصلی زیستبوم اشتغال و مهارت، جرقه آغاز هفته ملی مهارت ۱۴۰۴ را زده است؛ هفتهای که همه ساله از ۳۱ تیر تا ۶ مرداد برگزار میشود تا مهارتآموزی، آموزش فنی و حرفهای و کارآفرینی را دوباره به افق توجه ملی بازگرداند.
به کارگران این پیام را برسانیم که آموزش یک پدیده مادام العمر است
در نخستین نشست سیاستگذاری این هفته مهم، فضایی جدی اما سرشار از امید و انگیزه حاکم بود. احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان رئیس این جلسه با تاکید بر اینکه آموزش و مهارت، منحصر به کلاسهای درس یا سن خاصی نیست، گفت: اگر میخواهیم توسعه کمی و کیفی واقعی داشته باشیم، باید برای دانشآموزان روشن کنیم که مهارتآموزی کمارزشتر از رشتههای دانشگاهی نیست. به کارگران و سربازان هم این پیام را برسانیم که آموزش یک پدیده مادامالعمر است و هر فرد، در هر سن و موقعیتی، میتواند و باید مهارت بیاموزد.وی همچنین مسیر توسعه کیفی را وابسته به مشارکت فعال بخش خصوصی و بنگاههای اقتصادی دانست و افزود: وقت آن است که شرکتها فقط مصرفکننده نیروی کار آموزشدیده نباشند؛ بلکه از تدوین محتوا و برنامه آموزشی، تا برگزاری آزمون و ارزیابی، خود در تمام طول زنجیره ارزش حضور داشته باشند. ما باید به سطحی از آموزش برسیم که مهارتآموز ایرانی، رقابتی جهانی داشته باشد.در دل این نشست، موضوع پیگیری، اجرا و گذر از نمایش هم مطرح شد. وزیر تعاون با بیان اینکه اگر رویدادها فقط به نام و شعار ختم شود، نتیجهای جز سرخوردگی اجتماعی نخواهد داشت، گفت: آنچه به حرکت درمیآورد، حس تعلق است؛ باید هر فرد، سازمان و دستگاهی احساس کند که این تحول بخشی از مسئولیت اوست.
مجلس شورای اسلامی در موضوع مهارت سنگ تمام گذاشته است
از سوی دیگر، علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی نیز که در این نشست حضور داشت، با اشاره به تدوین اساسنامه جدید برای سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور پس از ۶۰ سال، تاکید کرد: اکنون شرایط برای توسعه آموزشهای فنی و مهارتی بیش از همیشه مهیاست. ما سازوکاری برای درآمد پایدار سازمان در نظر گرفتهایم تا تنگنای مالی، سد راه آموزش و توسعه نباشد.وی، نقش مهارتآموزی را در رشد اقتصادی کشور بیبدیل دانست و اعلامکرد: یکسوم رشد اقتصادی از محل بهرهوری است و بهرهوری، بدون آموزش و مهارت، امکانپذیر نیست.منادی همچنین بر ضرورت حضور هوش مصنوعی و فناوریهای نوین در نسخه امروز مهارتآموزی ایران تاکید و خواستار توجه هرچه بیشتر به تربیت مهارتآموزان دنیای هوشمند شد.
برنامه ریزی برای هفته مهارت
مسئولان سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور در این نشست، نیز به نقش آفرینی فرابخشی آموزشهای مهارتی اشاره کردند و گفتند که هیچ نهادی بهتنهایی نمیتواند بار سنگین این مأموریت را به دوش بکشد. برای همین، همه دستگاهها و نهادهای کشور باید با تعریف نقش و مأموریت اختصاصی خود، بخشی از بار مسئولیت را بر دوش بگیرند و به موفقیت این رویداد ملی کمک کنند.
نخستین نشست سیاستگذاری هفته ملی مهارت امسال با شعار «وفاق برای سرمایهگذاری و ایرانِ ماهر» و با نگاهی نو به مشارکت اجتماعی و ملی برگزار شد؛ نشستی که در آن، محوریت با اقدامات عملی و نتیجه محور بود تا رویداد هفته مهارت از نام و شعار، به اجرا، تحول واقعی و پایدار بیانجامد.
در کنار سخنان مسئولان، نگاه پیشرو به مهارتآموزی در سطح جهانی نیز برجسته شد. مطرح شد که توسعه واقعی آموزش مهارتی منوط به بهروزرسانی دائم مهارتهاست؛ چه فنی و تخصصی، چه مهارتهای نرم همچون کار تیمی، مدیریت زمان و ارتباط موثر. اکنون، بازار کار به افراد منعطف و یادگیرنده نیاز دارد؛ کسانی که آمادهاند مهارتهای نوظهور را یاد بگیرند، با تغییرات همگام بمانند و حتی در دوران خدمت سربازی هم فرصت را برای مهارتآموزی از دست ندهند.هفته ملی مهارت، علاوه بر ترویج فرهنگ مهارتآموزی، فرصتی است تا مشارکت بین دستگاهی و مردمی شکل بگیرد، مسیر عدالت آموزشی و فرصتهای برابر هموار شود و ایران، گامبهگام، به افق جامعهای توانمند و پاسخگو در برابر تحولات جهانی برسد.هفته ملی مهارت، نقطه آغاز یک عزم جدی ملی برای بلند کردن پرچم آموزشهای مهارتی، پیوند دانش و عمل، و ساختن آیندهای روشنتر برای تمامی ایرانیان است.در دنیای امروز، مهارتآموزی دیگر یک انتخاب ساده نیست؛ بلکه به ضرورتی اجتنابناپذیر برای همه افرادی تبدیل شده که به دنبال رشد، موفقیت شغلی و پیشرفت فردی هستند.مهارتآموزی را میتوان پلی میان آموزشهای تئوری و دنیای واقعی کار دانست. وقتی افراد به مهارتآموزی روی میآورند، نهتنها با مفاهیم تئوری و علمی آشنا میشوند، بلکه توانایی انجام عملی و مؤثر کارها را نیز به دست میآورند. این مهارتها میتواند هم به صورت آموزش رسمی و کلاسیک و هم در شکلهای غیررسمی مانند یادگیری در محیط کار یا از طریق دورههای آنلاین کسب شود.