به گزارش افق امروز در دنیای امروز که سرعت تغییرات علمی و فناوری بهطور چشمگیری افزایش یافته است، نظامهای آموزشی نیز نیازمند بازنگری و اصلاح روشهای تدریس خود هستند. روشهای سنتی آموزش که سالها مورد استفاده قرار گرفتهاند، دیگر پاسخگوی نیازهای نسل جدید دانشآموزان نیستند. به همین دلیل، اصلاح و بهروزرسانی شیوههای آموزشی میتواند نقش مهمی در ارتقای کیفیت یادگیری، افزایش انگیزه دانشآموزان و آمادهسازی آنها برای چالشهای آینده ایفا کند.
در این راستا، رئیس جمهور هم تاکید کرده است که باید از ساختار آموزشی فعلی فاصله گرفته و روشهای آموزش را اصلاح کنیم. برای رسیدن به این هدف باید از ابزارهای نوین آموزشی بهره برد و دانشآموزان را در رشتههای مورد نیاز کشور تربیت کرد، همچنین آموزشها در هر منطقهای باید براساس نیازهای همان منطقه ارائه شود، تا نیروهای انسانی در هر منطقه، براساس نیازهای منطقه خود آموزش ببینند، عدالت این است که هر فرد در منطقه خود رشد کند.
براین اساس، رضوان حکیم زاده در گفتوگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره اقدامات اجرایی لازم برای اصلاح روشهای آموزشی و ایجاد تحول در محیطهای یادگیری براساس برنامه مدرسه در تراز سند تحول بنیادین اظهار کرد: یکی از برنامههای اصلی ما، تحول در روشهای آموزش و ایجاد محیطهای یادگیری پویا است که مورد تاکید رئیس جمهور است. براین اساس دانشآموزان باید به عنوان یادگیرندگان فعال در فرآیند آموزش دیده شوند.
وی درباره تدوین برنامههای درسی با توجه تفاوتهای فردی دانش آموزان ابتدایی توضیح داد: برنامههایی برای دانش آموزان طراحی میشود تا یادگیری شخصیسازی شده و براساس تفاوتهای فردی کامل شود.
وی افزود: در این راستا برنامههایی مانند طراحی سناریوی اجرای برنامههای درسی با روش فعال مبتنی بر کار گروهی، استفاده از روشهای یادگیری فعال، بهره گیری از فناوریهای نوین، ارزیابی کیفی و مستمر، توانمندسازی مدیران و معلمان، مشارکت خانوادهها و تجهیز مدارس به امکانات و فناوریها و ایجاد فضای فیزیکی مناسب را طراحی کردیم تا یادگیری موثر با شکل گیری محیط یادگیری مثبت، پویا و فعال در مدارس محقق شود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره چگونگی برنامه های درسی با روش فعال مبتنی بر کارگروهی گفت: تدوین برنامههای درسی که به تفاوتهای فردی دانش آموزان توجه داشته و امکان یادگیری شخصی شده را فراهم کند یکی از این روش ها است، همچنین روشهای تدریس مشارکتی، پروژه محور و مساله محور مبتنی بر کار گروهی باید برای استفاده از روشهای یادگیری فعال اجرا شود.
حکیمزاده با بیان اینکه تجهیز مدارس به ابزارهای دیجیتال و آموزش معلمان برای استفاده از فناوری های آموزشی باید مورد توجه باشد، گفت: شایستگی های فناورانه و دیجیتال و کاربست هوش مصنوعی در آموزش و یادگیری را معلمان باید در کلاسهای درس به کار گیرند، در این راستا باید آشنایی با تأثیر فناوری بر زندگی روزمره محور، تقویت تفکر الگوریتمی و مهارت برنامهنویسی محور، کار با رایانه و آشنایی با نرم افزار و سختافزار محور، زندگی ایمن و کارآمد در فضای مجازی محور و کاربست فناوریهای دیجیتال در یادگیری برای دانش آموزان باید به کار گرفته شود.
وی با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی و کارگاه های تخصصی برای مدیران و معلمان به منظور توانمندسازی معلمان و مدیران توضیح داد: توسعه صلاحیتهای حرفهای معلمان، تقویت محیطهای یادگیری مثبت و بهره گیری از فناوری و یادگیری ترکیبی از مهمترین برنامههای ما در این حوزه است که آشنایی با طراحی آموزشی محیط یادگیری مثبت، فناوری در یادگیری، شخصی سازی آموزش و روش حل مساله، آموزش مبتنی بر بازی و روش ایفای نقش را معلم باید در کلاس درس پیاده سازی کند، همچنین تولید محتواهای تخصصی ویژه معلمان دوره ابتدایی صورت گیرد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: همچنین فضای فیزیکی و چیدمان کلاس درس باید به گونهای باشد که باعث شاداب سازی فضای یادگیری شود. از سوی دیگر با مشارکت دانش آموزان در امر یادگیری، احساس تعلق و خودپندارنده مثبت را در دانشآموزان زنده کند.
تعداد کل دانش آموزان در مقطع ابتدایی، ۹ میلیون و ۲۲۰ هزار نفر است که از این میان، هشت میلیون و ۷۸۱ هزار دانشآموزان معادل ۹۵ درصد کل دانشآموزان ایرانی و ۴۳۸ هزار دانشآموز اتباع هستند که ۴.۷۵ درصد کل دانشآموزان را تشکیل میدهند.