به گزارش افق امروز
به نقل از ایرنا، صادق حسین زاده ملکی روز دوشنبه در نشست خبری که در مدرسه دارالفنون تهران برگزار شد، اظهار کرد: یکی از اصلی ترین موضوعات مهم دولت توجه به آموزش و پرورش است و دولت میخواهد با این رویکرد، تحول اساسی در حوزه آموزش و پرورش ایجاد کند.
وی، تحول اساسی و اصلیترین محور آموزش و پرورش را توجه به دو مفهوم «توسعه عدالت» و ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی دانست و افزود: اگر به دنبال آن هستیم که تحول واقعی در مدرسه رقم بخورد؛ این طرح تحولی در حوزه پرورشی دارای چند بعد میان مدت و بلند مدت است.
معاون وزیر آموزش و پروش اضافه کرد: باید آینده نگاری برای ایران را مدنظر قرار دهیم و بر اساس روش علمی در نگاه به آینده، برنامه ریزی کنیم که ایران باید چگونه باشد.
حسین زاده ملکی با تاکید بر ضرورت مشارکت دانش آموزان در فرایندهای فرهنگی و پرورشی تصریح کرد: انشآموز نه فقط مخاطب، بلکه باید مدیر، برنامهریز و مجری بسیاری از فعالیتهای مدرسه باشند و باید به دنبال مشارکت و مسئولیت پذیری دانش آموزان باشیم و در این زمینه به نحوی برخورد کینم که همه سوالات دانشآموزان را بتوانیم پاسخ گو باشیم تا آنان بتوانند نیازهای خود را به ما منتقل کنند.
حسینزاده ملکی، یکی از برنامههای مهم حوزه فرهنگی و پرورشی را توجه به فرهنگ کتابخوانی عنوان کرد و گفت: لازم است تا فرهنگ هویت ملی و ایرانی را از طریق مطالعه به دانش آموزان منتقل کنیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش به اجرای طرح «کتاب نوش» اشاره کرد و توضیح داد: کتاب نوش طرحی نو و جدید محسوب میشود؛ دانش آموزانی که دوست دارند در چالش و تجربه کتابخوانی شرکت کنند در این طرح مشارکت دارند و براین اساس، سال گذشته در این طرح، ۷۰۴ هزار دانش آموز شرکت کردند و ۱۴۲ هزار کتاب غیر درسی را در ۴۲ عنوان کتاب خریداری کردند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به نقش مهارتهای زندگی در تربیت دانشآموزان، گفت: فعالیتهای پرورشی در مدارس کم نیست اما این اقدامات باید مؤثر و کاربردی باشند البته محدود و معطوف به بخش کوچکی از دانشآموزان است اما بسیاری از مهارتهای خوشبختی در کلاس درس آموزش داده میشود، در فضای خانواده و بیرون از مدرسه هم آگاهیبخشی وجود دارد اما مشکل اساسی این است که فرصت «تمرین» مهارتها کمتر فراهم شده است.
حسین زاده ملکی با اشاره به اینکه باید ساحات تربیت برای دانش آموزان فراهم تا آنان بتوانند فرصت تمرین داشته باشد.
وی به رویکرد وزارتخانه اظهار کرد: دانشآموز تنها مخاطب نیست بلکه باید میداندار، برنامهریز، مدیر و مجری بسیاری از فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی مدرسه باشد. چرخش راهبردی باید از دانشآموز مخاطب به دانشآموز کنشگر رخ دهد.
پیش ثبتنام اعتکاف دانشآموزی در سامانه نورینو
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: سال گذشته در طرح اعتکاف، ۶۰۰ هزار دانش آموز مشارکت کردند اما امسال تدبیراتی با مرکز امتحانات داشتیم تا دانشآموزان به راحتی در ایام اعتکاف مشارکت کنند. قرار است در این باره زمانی (یکی رو روز بعد از اعتکاف) امتحانی در مدارس نداشته باشیم.
وی اضافه کرد: پیش ثبتنام اعتکاف دانش آموزان در سامانه نورینو انجام خواهد شد تا بتوانند در این مراسم مذهبی مشارکت کنند. امسال قرار است تا اعتکاف دانشآموزی به همراه والدین آنها، پسر و پدر و دختر و مادر نیز انجام شود.
مدارس کشور به نمازخانه استاندارد مجهز می شوند
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه به وضعیت نمازخانههای مدارس اشاره کرد و گفت: مهم ترین رویکرد ما در وزارت آموزش و پرورش این است که تمامی مدارس، نمازخانه داشته باشند، احداث نمازخانه در مدارس نوساز مورد توجه قرار دارد اما در برخی مدارس قدیمی ممکن است فضای مناسب به عنوان نمازخانه نداشته باشیم.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه افزایش مشارکت دانشآموزان در مدارس افزود: این طرح در سه مرحله اجرا میشود. مرحله نخست فعالسازی تمامی تشکلهای دانشآموزی از جمله پیشتازان، انجمن اسلامی، بسیج شوراها بوده تا فرصت نقشآفرینی متناسب با علاقه دانشآموزان فراهم شود. همچنین در مرحله دوم، نقشهای متنوعی در مدرسه تعریف میشود و دانشآموزان پس از انتخاب و تأیید مربی، مسئولیت آن را برعهده میگیرند.
به گفته ملکی، در مرحله سومین مرحله نیز طراحی مسابقات و رویدادهای جذاب درونمدرسهای مد نظر بوده تا مشارکت دانش آموزان صورت گیرد.
توسعه طرح نقشینه به سالیان آینده موکول شد
وی تأکید کرد: طرح نقشینه در سالهای آینده توسعه خواهد یافت تا فضای پرورشی مدارس بهتدریج متفاوت شود، فضایی در آن دانشآموزان نقشآفرینی داشته باشند.
وی تاکید کرد: امسال نیز بناست تا در بخش مسابقات این طرح محدود به متوسطه اول بوده که از هر منطقه یک مدرسه دخترانه و یک مدرسه پسرانه به مراحل استانی و سپس ملی راه مییابند.

