علت سوزش گلو در روزهای آلوده مشخص شد

نتایج آنالیز ترکیب شیمیایی ذرات معلق کوچک‌تر از ۵/۲ میکرون بر اساس اندازه‌گیری در ایستگاه‌های مختلف نشاندهنده سهم قابل توجه کربن سیاه (EC) و کربن آلی (OC) است؛ موضوعی که نقش مستقیم ناوگان دیزلی فرسوده، سوزاندن ضایعات و فرآیندهای احتراقی را برجسته می‌کند.همچنین ، سهم نیترات در برخی مناطق به بیش از ۲۵ درصد رسیده که گویای انتشار بالای اکسیدهای نیتروژن و تشکیل ذرات ثانویه است.

به گزارش افق امروز

به نقل از صد آنلاین ، درحالی که سازمان حفاظت محیط زیست اخیرا باانتشار گزارش تحلیلی از کیفیت هوای تهران،کاهش قابل توجه کیفیت سوخت در سال جاری را یکی از دلایل اصلی این موضوع می داند، وزارت نفت تاکنون دراین باره سکوت کرده است.

دفتر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در نهم آذرماه جاری ، گزارش تحلیلی و جامع از عوامل کیفی هوای کلانشهر تهران و دلایل افزایش آلودگی هوا را به همراه داده‌های تخصصی منتشر کرد.

این گزارش تصریح می کند: آلودگی هوا درتهران وبرخی دیگر از مناطق در سال جاری در مقایسه با سال قبل به طور چشمگیری افزایش یافته است. براین اساس، آلودگی هوای کلان شهر تهران در بازه زمانی ۱ تا ۶ آذر ۱۴۰۴ یکی از قابل توجه ترین دوره های آلودگی درسال های اخیر محسوب می شود.به طوری که میانگین ۲۴ ساعته غلظت ۵/PM۲در سوم آذر به ۱۰۷ میکروگرم بر مترمکعب رسیده است؛ رقمی که حدود ۱۰ برابر استاندارد سازمان جهانی بهداشت است. تحلیل داده های سالانه نیز نشان می دهد غلظت ۵/PM۲از ابتدای سال تا ۵ آذر ۱۴۰۴ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۳ حدود ۱۳ درصدافزایش داشته است.

داده‌های مربوط به گوگرد دی اکسید نیز نشان دهنده استفاده از سوخت با محتوای گوگرد بالا در برخی واحدهای ثابت و نیروگاه‌های پیرامونی شهر است.

سوخت های بی کیفیت در نیروگاه ها

سازمان حفاظت محیط زیست دراین گزارش همچنین به استفاده از سوخت های بی کیفیت مازوت وگازوئیل در برخی نیروگاه های کشور اشاره وآن را یکی از عوامل اصلی افزایش قابل توجه آلودگی هوا در سال جاری می داند.

براین اساس،در نیروگاه های منتظرقائم کرج  ، رجایی قزوین،ری، پرند و پاکدشت علاوه بر مازوت سوزی، گازوئیل‌های آلوده به گوگرد بالا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این گزارش خاطر نشان می کند: برای نمونه، سولفور موجود در گازوئیل نیروگاه پرند در تاریخ ۵ مهر ۶۶۵۷ میلی گرم بر کیلوگرم بوده است. این در حالی است که رقم استاندارد گوگرد موجود در گازوئیل یورو چهار ۵۰ میلی گرم بر کیلوگرم است. به بیان دیگر، گوگرد موجود در گازوئیل نیروگاه پرند در تاریخ مذکور ۱۳۳ برابر حد استاندارد است.

به همین ترتیب، گوگرد موجود در گازوئیل نیروگاه شهرری در روز ۴ آذرماه ۶۰۱۲ میلی گرم بر کیلوگرم بوده که ۱۲۰ برابر حد استاندارد است. گوگرد موجود در گازوئیل پاکدشت هم در تاریخ ۴ آذرماه جاری ۵۳۰ میلی گرم بر کیلوگرم بوده که ۱۰ برابر حد استاندارد است.

همچنین نیروگاه منتظرقائم کرج علاوه بر مازوت سوزی، در تاریخ ۴ آذرماه جاری از گازوئیلی با ۶۷۵۲ میلی گرم بر کیلوگرم گوگرد و در ۲۰ مهر نیز مازوت با گوگرد ۲۸۴۵۱ میلی‌گرم در کیلوگرم استفاده کرده که بیش از ۱۳۵ برابر حد استاندارد و نیروگاه شهید رجایی قزوین نیز در ۲۴ آبان اقدام به مصرف مازوت با گوگرد ۲۹۶۱۲ میلی‌گرم در کیلوگرم کرده که ۵۹۲ برابر حد مجاز است.

انتهای پیام/+

برچسب های اخبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب گردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search