چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
آشوب در فرانسه پس از اعلام نتایج انتخابات

آشوب در فرانسه پس از اعلام نتایج انتخابات

روز گذشته فرانسه اتخابات زودهنگام پارلمانی خود را برگزار کرد و شهرهای این کشور پس از آنکه نتایج آرا اعلام شد به آشوب کشیده شد.

به گزارش افق امروزپس از آنکه انتخابات پارلمانی فرانسه برگزار و نتایج آرا اعلام شد؛ شهرهای فرانسه با پیروزی قابل توجه راست‌گرایان به آشوب کشیده شد.

به دنبال برگزاری انتخابات زودهنگام فرانسه که در پی تصمیم «امانوئل ماکرون» بر انحلال پارلمان اتفاق افتاد در دور اول این انتخابات ۳۴.۲ درصد از رای دهندگان به لوپن و حزب اجتماعی ملی رای داده‌اند.

همچنین:

«سه بلوک سیاسی بزرگ فرانسوی در دور اول انتخابات پارلمانی این کشور پا به عرصه رقابت‌ها گذاشته بودند که عبارت بودند از حزب «اجتماع ملی» راست افراطی به رهبری لوپن و ژردن باردلا، ائتلاف احزاب میانه‌رو به رهبری مکرون به نام «با هم برای جمهوری» و ائتلاف «جبهه مردمی جدید» که متشکل از احزاب چپ، چپ میانه و سبزها است.»

«بر اساس نتایج اولیه انتخابات پارلمانی که از سوی وزارت کشور فرانسه اعلام شد، ائتلاف احزاب چپ «جبهه مردمی جدید» فرانسه پس از حزب لوپن، با کسب ۲۹.۱ درصد آرا در رتبه دوم قرار دارد که شامل احزاب «فرانسه سرکش» (LFI)، «حزب سوسیالیست» (PS)، «حزب کمونیست» (PCF)، «سبزهای زیست محیطی اروپا» (EEVL) و «حزب رادیکال» است.»

«ائتلاف میانه‌روی مکرون متشکل از احزاب «رنسانس»، «مودم» و «افق‌ها» نیز تنها توانست ۲۱.۵ درصد آرا را به خود اختصاص داده و به کسب رتبه سوم اکتفا کند.»

وزارت کشور فرانسه مشارکت در این انتخابات را بی‌سابقه اعلام کرد و گفت: «۶۵.۵ درصد از واجدین شرایط به پای صندوق‌های رای آمده‌اند» 

به گفته وزیر کشور فرانسه این درصد از مشارکت، بالاترین میزان همکاری رای دهندگان از سال ۱۹۹۷ بوده است.

این میزان از مشارکت و نتایج به دست آمده برای بسیاری از کارشناسان و فعالان سیاسی و اجتماعی غیر قابل پیش بینی بوده است. با برآوردهای اولیه، پیشتازی حزب راستگرای جبهه ملی به رهبری «مارین لوپن» قابل مشاهده است و این پیشتازی نگرانی‌های داخلی و بین‌المللی برای عده بسیاری به همراه دارد. 

این پیشتازی باعث موج گسترده خشونت در چندین شهر بزرگ فرانسه از جمله پاریس و مارسی شده است. هنوز مشخص نیست معترضان دقیقاً به چه چیزی اعتراض دارند اما پلیس وارد عمل شده و تظاهرکنندگان را متفرق کرده است. 

در این خشونت‌ها بسیاری از صاحبان مشاغل در پاریس عصر یکشنبه مغازه‌های خود را با تخته بستند و تعطیل کردند تا از آسیب خشونت‌های احتمالی پس از اعلام نتایج انتخابات در امان باشند. 

بنابر اعلام خبرگزاری  آناتولی:

«هشت هزار نفر «یکشنبه» شب، در میدان جمهوری پاریس تجمع کردند و علیه راست افراطی شعار «فرانسه را در دستان فاشیست رها نکنید»، سردادند؛ این تجمع به خشونت کشیده شده است و تعدادی از معترضان، شیشه‌های برخی از مغازه‌ها در این شهر را شکسته‌اند.»

این خبرگزاری همچنین گزارش داد که تجمعات اعتراضی علیه حزب پیشتاز انتخابات در شهرهای لیون و نانت نیز شب یکشنبه برگزار شده است. 

 

مرحله اول انتخابات روز یکشنبه برگزار شد و مرحله بعدی این انتخابات زودهنگام پارلمانی یکشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد. تنها کاندیداهایی به دور دوم راه خواهند یافت که بیش از ۱۲.۵ درصد آرا را کسب کرده باشند. 

 

 

انتهای پیام/+

منبع خبر : شرق

برچسب های اخبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب گردی