به گزارش افق امروز
به نقل از روابط عمومی واحد یزد، دکتر سجاد محمدیارزاده، رئیس دانشگاه استاد محمود فرشچیان، در دومین روز از کارگاه آموزشی تمدن ایرانی-اسلامی، با اشاره به جایگاه بینظیر این دانشگاه در پرورش هنرمند، بر ضرورت احیای نظام استاد-شاگردی به عنوان تنها راه تربیت هنرمند متعهد و کارآفرین تأکید کرد.
رسالت دانشگاه؛ تربیت هنرمند، نه فقط دانشجو
دکتر یارمحمدزاده با مقایسه سیستم رایج آموزشی و نظام استاد-شاگرد هدف اصلی را فراتر از انتقال دانش خواند و اظهار کرد: هدف در نظام استاد-شاگردی، تربیت هنرمند متعهد است… اگر دانشگاه بتواند هنرمندی تربیت کند که نانِ ۱۰۰ نفر را تأمین کند، رسالت خود را انجام داده است. در غیر این صورت، مانند هر دانشگاه دیگری است.
وی آموزش فعلی را فاقد روح مهارتآموزی و اخلاق حرفهای دانست که تنها به ماراتن مدرکگیری منجر میشود.
استاد، همچون پدر: انتقال اخلاق و معرفت در کنار فن
رئیس دانشگاه استاد فرشچیان،رابطه استاد و شاگرد را فراتر از یک رابطه آموزشی و مبتنی بر وفاداری، احترام و انتقال سینهبهسینه معرفت توصیف کرد و با یادکرد خاطرهای از احترام عمیق خود به استادان پیشکسوتی مانند استاد امامی و استاد عیسی بهادری، گفت: دومین درسی که استاد به ما میدهد، وفاداری است… این ادای احترام و معرفت، متأسفانه در جامعه امروزی و در میان برخی دانشجویان کمرنگ شده است.
وی تأکید کرد: در این نظام، استاد همچون پدر، مسئولیت تربیت اخلاقی و حرفهای شاگرد را بر عهده دارد.
احیای نهضت امضا و مسئولیتپذیری هنرمند
یکی از محورهای اصلی سخنان دکتر یارمحمدزاده، اهمیت مسئولیتپذیری هنرمند در قبال اثرش بود که در قالب امضا نمود مییابد. پرسید: چرا یک هنرمند اثرش را امضا نمیکند؟ چون به کارش باور ندارد… هنرمندی که اثر ماندگار خلق میکند، عاشق کارش است و باورمندانه آن را امضا میکند.
وی از تلاش دانشگاه برای احیای این نهضت امضا و سوگندنامههای اخلاقی قدیمی خبر داد تا هنرمند در قبال خلق اثر احساس مسئولیت کند.
آداب خلق اثر: از مسجد ایرانی تا وضو گرفتن استاد لرزاده
دکتر یارمحمد زاده با اشاره بهآداب خلق اثر در هنر و معماری سنتی ایران، فقدان این آداب را دلیل اصلی خلق آثار فاقد هویت امروزی دانست و گفت: معماری مساجد ایرانی که با عناصر ثابتی مانند حوض، گنبد، گلدسته و محراب و با اختلاف سطح از سایر بناها، هویت و تقدس خود را نشان میدهد.
دکتر سجاد یارمحمدزاده هشدار داد: وقتی جرات میکنیم گلدسته و گنبد را حذف کنیم، هویت را از بین میبریم. وقتی به سیره عملی استادان بزرگی مانند استاد فرشچیان و استاد حسین لرزاده نگاه می کنیم، پی میبریم پیش از آغاز کار خلق اثر، وضو میگرفتند و کار بر داربست طهارت آغاز میشده است.
دعوت نهایی: غفلتزدایی از گنجینه هنری
وی خطاب به اساتید حاضر، خود را در قبال غفلت نسل جوان از گنجینههای هنری مسئول دانست و گفت: اگر از داشتههای خود غافلیم، تقصیر من است که نتوانستم این گنجینه را درست معرفی کنم… پرورش نسل امروز به عهده ماست.
دکتر یارمحمدزاده از حضار خواست تا با ترویج دوباره نظام اخلاقمحور استاد-شاگردی، در تربیت هنرمندان متعهد و کارآفرین نسل آینده نقش آفرینی کنند.