چه دانش آموزانی میتوانند جهشی درس بخوانند ؟ + جزئیات

اختلالات شاد در روزهای غیرحضوری مدارس

با تداوم آلودگی هوا و شیوع آنفلوآنزا در بسیاری از شهرها، چندی است که به رسم چند سال اخیر، مدارس به‌صورت غیرحضوری و از طریق پلتفرم «شاد» برگزار می‌شوند؛ تصمیمی که گرچه برای حفظ سلامت دانش‌آموزان و معلمان اتخاذ شده اما اختلالات مداوم این سامانه کار آموزش آنلاین را با سختی‌هایی روبرو کرده است.

به گزارش افق امروز

به نقل از ایسنا، سامانه شاد از دوران کرونا با هدف آموزش مجازی دانش‌آموزان راه‌اندازی و  جایگزین موقتی کلاس های درس شد. شاد نخستین سامانه‌ای بود که کلاس‌ها، تکالیف، ارتباط‌های اداری، گزارش عملکرد و حضور و غیاب را در یک محیط واحد تجمیع کرد؛ این یکپارچگی باعث شد مدارس بدون نیاز به چند پیام‌رسان یا پلتفرم خارجی، در فضایی امن، آموزش را ارائه دهند.

بعد از گذشت مدتی و بیرون آمدن ایرادات این پلتفرم، دیگر قابلیتها از جمله برگزاری کلاس‌های آنلاین، ارسال انواع فایل‌های Word، PDF، صوت، ویدئو و  تصویر نیز به این شبکه اضافه شد؛ هر مدرسه و هر کلاس توانست کانال و گروه اختصاصی داشته باشد. این ساختار منظم، نظم آموزشی را در شرایط بحران کرونا حفظ و ارتباط معلم و دانش‌آموز را حفظ کرد.

یکی از مهم‌ترین تسهیلات شاد در دوران کرونا «رایگان» بودن اینترنتش بود که باعث شد دانش‌آموزان بتوانند آموزش حداقلی را رایگان دریافت کنند. اینگونه در دوره کرونا، شاد به بزرگ‌ترین جامعه کاربری آنلاین کشور تبدیل شد و میلیون‌ها دانش‌آموز را تحت پوشش گرفت.

علی رغم تمامی امتیازاتی که این شبکه ملی برای کاربران ایجاد می کرد اما اختلالات روزانه‌اش انتقادات اولیای دانش آموزان و مدارس را همان روزها هم به دنبال داشت و حالا با گذشت چند سال، این اختلالات هرچند کاهش یافته اما همچنان روند آموزش را در زوهای بحرانی همچون آلودگی هوا و تعطیلی مدارس بامشکل مواجه می کند؛ اختلالی که با تداومش تبدیل به معظلی خسته کننده برای کاربران شده است.

مادر “فاطمه” دانش آموز پایه سوم ابتدایی از سرعت بسیار پایین اینترنت در ساعات کلاس‌ها گله دارد. نه تنها او، بسیاری از خانواده‌ها می‌گویند حتی با اینترنت خانگی یا داده همراه نیز ورود به کلاس‌ها با تأخیر و قطعی مداوم همراه است.

مادر “سوگند” دانش آموز پایه هشتم هم از اختلال مکرر در گفت‌وگوی صوتی معلمان می گوید: صدای معلم مدام قطع می شود، دانش‌آموز متوجه محتوای درس نمی شود و عملاً جریان واقعی کلاس شکل نمی گیرد.

یک معلم کلاس پنجم در کرج از نامشخص بودن پهنای باند اختصاصی شاد و پاسخ‌نداشتن برای بارگذاری محتوا گله مند است.

دانش آموز دوم دبیرستانی تهران هم از کندی ارسال پیام و باز شدن فایل ها می گوید: نمی توان گفت و گوی صوتی برقرار کرد و هنگام ارسال پیام مدام “خطا” می دهد و حتی پیامهای معلمان هم دیر برایمان ارسال می شود.

صحبتی که دیگر والدین و دانش آموزان در گفت و گو با ایسنا بر این موضوعات تاکید دارند.

همین کندی باعث شده برخی معلمان فایل ها را شبانه ارسال و دانش آموز با ورود به شاد هنگام صبح و ساعات کلاسی، با حجمی از فایل هایی مواجه شود که باید دانلود، پاسخ داده و سپس ارسال کند اما با کندی بسیار روبرو می شود که خود باعث گذشت ساعت آموزش می شود.

مادر “نازنین زهرا” که فرزندش در کلاس پنجم درس می‌خواند در گفت‌وگو با ایسنا گفت: وقتی کلاس حضوری تعطیل می‌شود، انتظار داریم جایگزین حداقلی، کیفیت داشته باشد اما شاد عملاً ما را مجبور می‌کند یا چندین بار وارد کلاس شویم یا از معلم بخواهیم دوباره توضیح بدهد که این کار باعث می‌شود بچه‌ها تمرکزشان را از دست بدهند و معلم کلافه می شود.

تأکید وزارت آموزش و پرورش بر حضوری بودن آموزش‌ها

با این حال حسین صادقی، رییس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایسنا گفته بود: آموزش‌های غیرحضوری هیچ‌گاه نمی‌تواند جایگزین مطلوب آموزش‌های تمام‌ساحتی مبتنی بر مدرسه باشد اما سلامت دانش‌آموزان اولویت نخست است بنابراین اگر شرایط آلودگی هوا به‌گونه‌ای باشد که سلامت را تهدید کند، وزارتخانه با تصمیم کمیته اضطرار مخالفتی ندارد.

در صورت تداوم آلودگی، مدرسه تلویزیونی از طریق شبکه آموزش به‌عنوان مکمل آموزش مجازی فعال خواهد شد که در این راستا جلسات تخصصی برای تولید و پخش محتوای آموزشی از مدت‌ها قبل آغاز شده و روند آماده‌سازی همچنان ادامه دارد.‌

به گزارش ایسنا، اما این صحبت‌ها با آنچه خانواده‌ها و معلمان تجربه می‌کنند فاصله‌ای جدی دارد. معلم کلاس دومی در کرمانشاه در گفت‌گو با ایسنا می‌گوید: اگر شاد تقویت شده، چرا هنوز برای بارگذاری یک ویدئو ساده چند دقیقه باید منتظر بمانیم؟ چرا کلاس صوتی حتی ۱۰ دقیقه بدون قطع شدن، کار نمی‌کند؟.

در حالی که حجم گلایه‌ها درباره اختلال‌های شاد رو به افزایش است، کاربران می‌گویند پشتیبانی این پلتفرم پاسخ‌گو نیست. والدین از نبود شماره تماس مشخص، سامانه پاسخگویی یا حتی یک اطلاعیه رسمی درباره علت اختلال‌ها انتقاد دارند. در کانال‌های رسمی شاد نیز توضیحی درباره کاهش کیفیت یا برنامه‌های بهبودی منتشر نشده است.

یکی دیگر از والدین گفت: وقتی کلاس حضوری لغو می‌شود، وزارتخانه ما را به شاد ارجاع می‌دهد اما وقتی شاد دچار مشکل می‌شود، هیچ‌کس پاسخگو نیست. به هرحال در شرایطی که آموزش غیرحضوری به‌عنوان تنها گزینه روزهای آلودگی هوا مطرح است، خانواده‌ها انتظار دارند سطحی حداقلی از کیفیت، پایداری و پاسخگویی فراهم باشد.

اکنون فاصله میان وعده‌های تقویت زیرساخت و تجربه واقعی کاربران به شکاف قابل توجهی تبدیل شده که ادامه آن می‌تواند موجب افت تحصیلی و بی‌اعتمادی گسترده نسبت به نظام آموزشی در شرایط بحرانی شود.

این در حالیست که خشایار فهیم مدیر محصول اپلیکیشن شاد در پاسخ به برخی انتقادات اخیر درباره اختلال این اپلیکیشن در ارائه سرویس به دانش‌آموزان اظهار کرد: در حال حاضر شاد توانسته همزمانی بیش از ۳ میلیون کاربر را بدون اختلال پاسخگو باشد اما نیاز آموزش کشور در روزهای خاص، بیش از این است.

وی افزود: بارها به مراکز تصمیم‌گیری اعلام کرده‌ایم که برای پاسخگویی به نیاز دانش‌آموزان کشور در حوزه آموزش مجازی، به ارتقا و بهبود زیرساخت‌های فنی و سرورهای شاد نیاز داریم و هشدار داده بودیم که در صورت عدم تخصیص بودجه، در سال جاری با چالش‌هایی مواجه می‌شویم. متأسفانه، علی‌رغم دستور ریاست جمهور در بهمن‌ماه سال گذشته مبنی بر تأمین بودجه ارتقای زیرساخت‌های فنی، این تخصیص بودجه صورت نگرفت و ما نتوانستیم نیاز فنی خود را برطرف کنیم.

فهیم اظهار کرد: با وجود عدم تأمین بودجه لازم برای ارتقای زیرساخت‌های فنی، تمام تلاش خود را با امکانات موجود به کار بسته‌ایم تا خدمات به بهترین شکل ارائه شود اما راه‌حل اصلی این موضوع، ارتقای زیرساخت فنی شاد است که تنها با تأمین بودجه این زیرساخت‌ها امکان‌پذیر خواهد بود. تا زمانی که این سرورها تهیه نشوند، سرویس آموزش مجازی شاد به کیفیتی که بدون اختلال و کندی ارائه شود، نخواهد رسید.

به گزارش ایسنا، حالا که آموزش مجازی تنها جایگزین روزهای آلودگی هواست، عدم تخصیص بودجه، مستقیماً کیفیت یادگیری میلیون‌ها دانش‌آموز را نشانه گرفته و شکاف میان وعده‌های مسئولان و واقعیت کلاس‌های آنلاین را هر روز عمیق‌تر می‌کند. یعنی باید نشست و منتظر ماند و دید مسئولان چگونه سرنوشت تحصیلی ۱۶.۵ میلیون دانش‌آموز را با پاسکاری های مختلف نشانه خواهند گرفت.

در نهایت، آنچه از مجموع گلایه‌ها و توضیحات مسئولان برمی‌آید این است که زیرساخت‌های شاد باید به‌عنوان ظرفیتی راهبردی برای روزهای اضطراری مورد توجه قرار گیرد؛ سامانه‌ای که تنها با تقویت و توسعه فنی می‌تواند پاسخگوی افزایش حجم کاربران باشد و در موقعیت‌های بحرانی، آموزش کشور را بدون وقفه و با کیفیت قابل قبول ادامه دهد.

انتهای پیام/+

برچسب های اخبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب گردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search