افزایش ۱۲ درصدی جابه‌جایی بار در بخش ریلی

معاون راه‌آهن از افزایش ۱۷ درصدی لکوموتیوهای آماده به کار و رشد ۱۲ درصدی جابه‌جایی بار خبر داد و گفت: فعلا کمبود و چالشی برای جابه‌جایی بار در بخش ریلی نداریم اما برای افزایش سهم ریل در جابه‌جایی بار و همچنین رسیدن به هدف‌ برنامه هفتم توسعه باید ظرفیت ناوگان را افزایش دهیم.

به گزارش افق امروز

محمد هادی ضیایی مهر در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ۳۱ هزار و ۱۲۱ انواع واگن باری در کل کشور داریم، اظهار کرد: مانند بخش مسافری این واگن‌ها نیز متعلق به بخش خصوصی بوده و تمام واگن‌های باری مربوط به ۴۸ شرکت بخش خصوصی است.

وی افزود: حدود ۲۷ هزار واگن در وضعیت آماده به کار هستند و در این زمینه در شرایط خوبی قرار داریم که نیاز حال حاضر بخش بار را تامین می‌کند. اما برای اینکه سهم ریل در جابه‌جایی بار بیشتر شود قطعا اگر واگن‌ها افزایش یابد نتایج بهتری خواهیم گرفت و به هدف‌گذاری‌های صورت گرفته در برنامه هفتم توسعه خواهیم رسید ولی فعلا چالشی برای جابه‌جایی بار نداریم.

معاون ناوگان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: باید سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ادامه یابد که بتوانیم نیازهای سال‌های بعد را تامین کنیم.

تامین واگن‌های باری از محل تولید داخل

وی با اشاره به اینکه واگن باری در داخل کشور تولید می‌شود، گفت: مشکل خاصی برای تامین در داخل نداریم و طی سال‌های گذشته نیز واگن‌هایی که وارد شبکه شده‌اند از ظرفیت تولید داخل بوده است.

ضیایی مهر در ادامه با بیان اینکه لکوموتیو پیشران صنعت ریلی است و یکی از اصلی‌ترین گلوگاه‌های شبکه ریلی محسوب می‌شود، گفت: استفاده از سرمایه‌گذاری‌های زیرساخت با وجود لکوموتیو معنا پیدا می‌کند و حرکت اصلی راه‌آهن را شکل می‌دهد؛ بنابراین ناوگان بسیار مهمی در شبکه است.

۲۷درصد لکوموتیوها متعلق به بخش خصوصی است

وی افزود: در حال حاضر ۱۰۳۶ دستگاه لکوموتیو در کل شبکه داریم که ۲۷۵ دستگاه برای بخش خصوصی است یعنی ۲۷ درصد لکوموتیوهای کل شبکه متعلق به آنها و ۷۳ درصد نیز برای لکوموتیوهای راه‌آهن است.

این مقام مسئول در راه آهن تصریح کرد: متوسط آماده به کاری لکوموتیوها در شش ماهه اول سال ۵۶۳ دستگاه بود.

ضیایی مهر ادامه داد: در مردادماه سال گذشته تعداد لکوموتیوهای فعال و آماده بکار شبکه ریلی کشور ۴۸۹ دستگاه بود. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، حل مشکلات موجود و همچنین حمایت وزیر راه و سازمان برنامه و بودجه توانستیم از محل منابع مالی تهاتر نفت کمک بگیریم تا تعداد قابل توجهی از لکوموتیوهای متوقف منتظر تعمیر اساسی را در شبکه ریلی راه‌اندازی کنیم.

به گفته وی، اولویت بر این است که بر استفاده از دارایی‌های موجود متمرکز شویم، زیرا اگر بخواهیم لکوموتیو جدید تهیه کنیم هم زمان‌بر است و هم هزینه‌های زیادی را در پی دارد.

رشد ۱۷ درصدی آماده به کاری لکوموتیوها در یک‌سال اخیر

معاون ناوگان راه آهن بیان کرد: به همین دلیل تعداد لکوموتیوها آماده به کار در مهر ماه ۱۴۰۴ به ۵۷۴ دستگاه رسید؛ یعنی توانستیم ظرف یک‌سال اخیر ۱۷ درصد رشد آماده بکاری در لکوموتیوهای شبکه های ریلی کشور ایجاد کنیم.

وی در پایان گفت: با این اقدام در بخش جابه‌جایی بار بالغ بر ۱۲ درصد رشد و در بخش مسافری هم تقریبا دو درصد رشد داشتیم که نشأت گرفته از افزایش آماده بکاری لکوموتیوهاست.

انتهای پیام/+

برچسب های اخبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب گردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search