چهارشنبه ۰۶ تیر ۱۴۰۳
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
قالیباف در سومین مناظره انتخاباتی چه گفت؟

قالیباف در اولین مناظره انتخاباتی چه گفت؟

قالیباف در اولین مناظره انتخاباتی روز دوشنبه 28 خرداد ماه حاضر شد و با تاکید بر برنامه هفتم توسعه از مهار تورم، نقدینگی و استفاده بهینه از منابع مالی و انرژی کشور سخن گفت.

محمدباقر قالیباف از نامزدهای انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری، روز دوشنبه ۲۸ خرداد ماه در اولین مناظره انتخاباتی به همراه پنج نامزد دیگر شرکت کرد و به سوالات کارشناسان برنامه پاسخ داد و در این مدت مواضع خود در مورد موضوعات مختلف سیاسی، اقتصادی و روابط خارجی تشریح کرد.

در این مناظره هر یک از نامزدها با زمان بندی یکسان فرصت داشتند به سوالات پاسخ دهند و از مواضع خود دفاع کرده و به تشریح آنها بپردازند.

در بخش اول مناظرات از محمد باقر قالیباف خواسته شد به سوالات چهار کارشناس حاضر در مناظره پاسخ دهد:

داوود دانش جعفری:«آیا دولت شما همه آن‌چه را که در برنامه هفتم پیش‌بینی شده است را قبول دارد و یا فکر می‌کنید باید برخی از آن اصلاح شود؟»

طهماسب مظاهری: «برای تحقق رشد ۸ درصدی برنامه شما برای جلب سرمایه‌گذاری خارجی در چارچوب قانون مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام چیست؟»

سیدحمید پورمحمدی: «برای بهبود فضای کسب و کار در سطح جهان به عنوان رئیس جمهور چه اقدام و برنامه‌ای دارید؟»

محمود نجفی عرب: «برنامه‌های اقتصادی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری برای ثبات در اقتصاد کشور و اینکه برنامه‌ریزی مشخص در حوزه‌های فعالیت‌های خود داشته باشند، چیست؟ زیرا امروز واقعاً با مشکل مواجه هستیم و تورم، نرخ ارز و خیلی از متغیرهای اقتصاد کلان، هر روز در حال تغییر است. لذا لزوماً در خصوص ثبات بخشی اقتصاد کلان کشور برنامه مدون خودشان را اعلام کند.»

محمدباقر قالیباف
محمدباقر قالیباف

 

  • «در برنامه هفتم که کار مشترک دولت سیزدهم و مجلس یازدهم است و تنها سند ما است که باید آن را اجرا کنیم، معتقدم که باید قفل این توقف را بشکنیم و کاری را که شهید رئیسی شروع کرد ادامه دهیم و نقاط قوت را تقویت کنیم و ضعف‌ها را برطرف کنیم.»
  • «در سرمایه‌گذاری یک بحث درباره رشد اقتصادی و یک بحث بهره‌وری است. در برخی از کشورها که به طور متوسط سالانه ۹ درصد بهره‌وری داشتند، نصف رشد اقتصادی خود را از طریق بهره‌وری به دست آوردند؛ باید از ظرفیت اندیشمندان و متخصصان استفاده و تصمیم سازی شود و معتقدم با توجه به بهره‌وری می‌توان نصف ۸ درصد رشد اقتصادی را محقق کرد.»
  • «مهمترین موضوع برنامه هفتم خانواده محوری و سبد خانوار در همه ابعاد است. در ماده ۱۱۸ برنامه هفتم، شورای راهبری آمده یعنی در حین اجرای برنامه هفتم اگر اشکالی باشد، کمیته‌ای پیش بینی شده به ریاست معاون اول رئیس جمهور و اگر لازم باشد، اشکالات اصلاح خواهد شد.»
  • «ما اقتصاد را پیش بینی پذیر نکردیم و بعضاً شاهد تصمیمات سیاستی و غلط هستیم؛ دو روز قبل یک وزارتخانه بخشنامه صادر کرده و داد همه درآمده است که با این تصمیمات حتماً سرمایه‌گذار فرار می‌کند و ظرفیت‌های داخلی سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. سیاست‌های ما به گونه‌ای است که صادرات را کند می‌کنیم و ترجیح می‌دهیم واردات کنیم که نباید این گونه باشد.»
  • «هدررفت انرژی در نیروگاه‌ها و گازهای مشعل است. در شرایطی که درآمد حوزه پتروشیمی نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار است و فقط ۷.۵ درصد آن را استفاده می‌کنیم.»
  • «ما برای رشد ۸ درصد اقتصادی باید به سرمایه‌گذاری و بهره‌وری توجه کنیم که البته از نظر بنده بهره‌وری بر سرمایه‌گذاری ارجح است. ما در سال گذشته ۸ میلیارد دلار فقط در حوزه خودرو ارز دادیم؛ چرا ۸ میلیارد دلار را به آنجا می‌دهیم؟»
  • «ال‌پی‌جی در سالی که گذشت ۱۸۰ همت شد. در حوزه بحث یارانه‌ها هم باید گفت که سه و نیم برابر الان هدر می‌دهیم یعنی ۱۲۶۰ همت. حتماً تحریم بر مشکلات اثر می‌گذارد و بر این اساس معتقدم که همه دستگاه‌های دولتی یک طرف و دستگاه دیپلماسی ما باید یک طرف باشد و باید مشکل تحریم را حل کنیم و باید رفع تحریم شود و ما طرح مشخص و روشنی در این زمینه داریم.»
  • «طبق ماده ۸ برنامه هفتم، دولت موظف شده در سال ۱۴۰۳ یکی از بانک‌های تخصصی را تبدیل به بانک توسعه کرده و همه نقدینگی آنجا آمده و فقط به سمت اجرای پروژه‌های زیرساختی برود. ۱۰۴ میلیارد دلار در حوزه بهره‌برداری در سال پرت داریم و این‌ها نشان می‌دهد انتخاب رئیس جمهور درست چقدر مهم است که بتواند این ظرفیت‌ها را استفاده کند.»
  • «پزشکیان به درستی گفت که خودرو دست دوم می‌آوریم و ارز برای واردات آنها نداریم اما من می‌گویم ارز داریم که سال گذشته ۸ میلیارد دلار فقط در حوزه خودرو ارز دادیم بعد این وضعیت ماشین‌ها است که دولت و مردم از قیمت و کیفیت ماشین‌ها ناراحت هستند.»
  • «یکی از کارهای مهم برای رفع تورم، انضباط مالی در دولت است؛ ما در بدو ورود مجلس یازدهم در احکام دائمی بودجه یک مصوبه داشتیم که از سال گذشته ابلاغ شد مبنی بر اینکه حساب‌های دولتی را که بیش از ۲۰۰ هزار بود همه را تحت عنوان حساب خزانه بانک مرکزی بردیم و تقریباً ۵ یا ۶ هزار حساب شد. همچنین گفتیم که پول به جای نقدی باید اعتباری داده شود و به ذینفع نهایی داده شود.»
  • «نتیجه این شد که همه دولت‌ها در ماه آخر سال در پرداخت حقوق همیشه کسری نقدینگی داشتند و از خزانه پول برمی‌داشتند، اما با این مصوبه مجلس سال گذشته این اتفاق نیافتاد.»
محمد باقر قالیباف نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری
محمد باقر قالیباف نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری
  • «بنده ۱۲ سال توفیق خدمت در شهرداری تهران داشتم و دولت‌های نهم، دهم و یازدهم به هر دلیل همراهی با شهرداری نکردند و در یک جلسه دولت در این سه دولت شرکت نکردم و از ما پشتیبانی نکردند و حتی مصوبات مجلس را اجرایی نمی‌کردند، اما آیا در شهر اتفاقی نیفتاد؟ در ۱۲ سال، فقط ۱۲۵ کیلومتر مترو در تهران کشیده شد که پول آن از ظرفیت‌های داخلی به دست آمد. تنها ال سی که در آن دوران و بدون پیش پرداخت و بدون ضمانت بانک مرکزی محقق شد، برای شهرداری تهران بود.»
  • «بین ۱۸ تا ۲۲ میلیارد دلار ظرفیت‌های گفتگو و ارتباطات از کشورهایی که کار کنیم، وجود دارد اما پرونده آنها بلاتکلیف است و باید آنها را تمام کنیم. برای مثال، از بحث مربوط به شانگهای و توافق‌هایی که با روسیه داشتیم، استفاده نکردیم و باید این‌ها عملیاتی شود که در قانون برنامه هفتم توسعه آمده و همگی باید این قانون را اجرایی کنیم.»
  • «طی سال‌های قبل برخی از بانک‌های خصوصی یا بانک‌های دولتی باعث خلق پول شدند و باید برای رفع این مشکل تدبیر شود. الان نقدینگی ما ۸۲۰۰ همت است و به بخش تولید نرفته است و باعث تورم شده است.»
  • «یکی از اقداماتی که در مجلس یازدهم شد آن بود که در قانون جدید بانک مرکزی، اقتدار را به بانک مرکزی بازگرداندیم، چرا که پیش از تصویب این قانون، تخلفات و عدم کفایت سرمایه بانک‌ها آن طور که باید شاید رصد نمی‌شد و کنترل و نظارت دقیقی بر بانک‌ها نمی‌شد.»
  • «در بودجه زمانی که درآمد پایدار نداریم و متکی به نفت است، اصلاح ساختار نهادی و انضباط مالی مهم است که باید به آن توجه شود.»
  • «معتقدم که مهمترین کار آن است که ما نیازمند یک مدیر قوی هستیم. ریشه بسیاری از مشکلات ما سیاستگذاری‌های غلط و بی‌عرضگی‌ها و بی تدبیری‌ها است. در دوره چهاردهم یعنی در دولت پیشرفت و خدمت حتماً این سپر حمایتی را در مقابل تورم می‌گذاریم تا حقوق و دستمزد متناسب با تورم باشد و به مردم داده شود.»
  • «رهبری بیش از ۱۰ سال است که شعار سال را درباره مسائل اقتصادی و تاکید بر تولید و جلوگیری از تورم نامگذاری کردند. اصلاح ساختار بودجه نیز اهمیت زیادی دارد. یکی از مشکلات ما نبود درآمد پایدار است و بر این اساس، زمانی که درآمد نفتی کم و زیاد می‌شود، باعث مشکلات اساسی می‌شود که آثار آن را در تمام بخش‌ها می‌بینیم که باید برای آن چاره اندیشی کرد.»
  • «زمانی که تولید رونق نداشته باشد، مالیات پرداخت نمی‌شود و زمانی که مالیات پرداخت نمی‌شود، مالیات را از تورم می‌گیرند و هزینه تورم را همه مردم می‌دهند. اینجاست که می‌گویم یک مدیر قوی و فردی که بتواند مؤثر باشد و سابقه، تجربه و برنامه داشته باشد، اهمیت زیادی دارد. الان بانک مرکزی قدرت دارد و من نگفتم که به بانک مرکزی استقلال دادیم و ما به سمت استقلال نرفتیم و الان زمان آن نیست، بلکه به بانک مرکزی اقتدار داریم.»
  • «باید بانک مرکزی قدرتمندانه بایستد و با جریان‌هایی که خلق پول می‌کنند و به مردم فشار می‌آورند، مبارزه کند و اینجا جای مبارزه با فساد است و نیاز به انسجام هم داریم.»
  • «زمانی که از تجربه نیروهای داخلی خود استفاده نمی‌کنیم، چگونه می‌خواهیم از نیروهای خارج و ظرفیت‌های خارج از کشور استفاده کنیم؟ ما تا از سرمایه داخلی خودمان استفاده نکنیم، حتماً نمی‌توانیم از سرمایه خارجی هم استفاده کنیم. زمانی که یک مدیر بی‌عرضه، بی‌تدبیر و بدون برنامه روی کار می‌آید، طبیعتاً قانونی را که تصویب شده، نمی‌تواند اجرا کند. تاکیدم آن است که باید باید به طور جدی رشد اقتصادی را پیگیری کنیم و بهره‌وری هم اهمیت زیادی دارد.»
  • «باید امنیت سرمایه مردم فراهم شود و دست و پای دولت باید از اقتصاد جمع شود و نباید با دستورات و قاعده‌گذاری‌های خلق‌الساعه باعث ناامنی و فرار سرمایه شد و منجر به این مسئله شد که سرمایه‌ها در صندوق بانک‌ها حبس شود.»
محمدباقر قالیباف شهردار اسبق تهران
محمدباقر قالیباف شهردار اسبق تهران
  • «همه تحولات بزرگ کشور ریشه در حضور مردم و جوانان داشته است و الان هم باید مورد توجه باشد. نکته بعدی توجه به بازار سرمایه است که هم بازار اولیه و هم بازار ثانویه باید مورد توجه قرار گیرد و این‌ها لازم و ملزوم هم هستند.»
  • «موضوع رفع تحریم را با مسئله اقدام به اقدام باید دنبال کنیم. دولت پیشرفت و خدمت یک سپر حمایتی حداقل برای ۵ دهک جامعه مثل بازنشستگان ایجاد خواهد کرد؛ حتی در کالاهایی مانند لوازم خانگی ۴ یا ۵ قلم اساسی را مورد سپر حمایتی قرار خواهیم داد و این موضوع در مورد کالاهای اساسی و حوزه‌های معیشتی دنبال خواهیم کرد.»
  • «تا زمانی که بخواهیم تورم را کنترل کنیم، باید جلوی آسیب آن روی مردم را بگیریم. این آسیب به دلیل بی‌تدبیری‌های دولت‌ها اتفاق افتاده است و مردم تقصیری ندارند.»
  • «باید طبق قانون، حقوق افراد به اندازه تورم باشد و تا زمان کاهش تورم در دولت چهاردهم متعهد می‌شویم که از مردم سپر حمایتی شود. حتماً با مدیریت قوی و یک رئیس‌جمهور قوی و مدیران قوی، متعهد، امین و با کارنامه و می‌توان تورم را کنترل کرد و کاهش داد.»
  • «امیدوارم این مناظره در ارتقای نگاه سیاسی و اقتصادی مردم عزیزمان مؤثر باشد، چرا که انتخابات پیش رو همانطور که اشاره کردم، واقعاً یک فرصت طلایی برای کشور است. انتخابات، منطقی‌ترین، کوتاه‌ترین، دقیق‌ترین و کم‌هزینه‌ترین مسیر است برای آنکه مردم بتواند اراده خود را برای از بین بردن ضعف‌ها و تقویت قوت‌ها و آینده‌ای روشن و پر امید برای خودشان و فرزندانشان و به ویژه برای ایران عزیزمان فراهم کنند.»

در پایان گفتنی است محمدباقر قالیباف امروز سه‌شنبه ۲۹ خرداد ماه ساعت ۲۰:۴۵ در شبکه دو سیما میهمان برنامه «بدون تعارف» خواهد بود.

 

انتهای پیام/+

منبع خبر : شرق

برچسب های اخبار

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب گردی