به گزارش افق امروزبازار لوازم خانگی چند وقتی است که با حضور فروشگاههای زنجیرهای تقریبا تک قطبی شده است. زمانی که با خردهفروشان فعال در این صنف صحبت میکنید درمییابید که با وجود شرایط و قیمت ویژهای که برای محصولات خود درنظر گرفتهاند اما تبلیغات وسوسهکننده فروشگاههای زنجیرهای موجب شده مردم تمایل بیشتری برای خرید از این فروشگاهها داشته باشند. اما یکی از سؤالات مهم این است، این فروشگاهها چگونه و با چه سرمایهای شکل گرفتهاند؟
با بررسی کوتاه در چند فروشگاه تازهتأسیس که تبلیغاتشان از سر و کولمان بالا می رود، متوجه خواهید شد که سرمایه مورد نیاز برای تأسیس و همچنین فعالیت در این بخشها بسیار قابل توجه است، به طوری که یک فرد عادی و حتی کسی که سرمایه محدودی دارد نمیتواند آن را تأمین کند. زیرا علاوه بر هزینه ملک برای راهاندازی چنین فروشگاههایی باید تعداد قابل توجهی از انواع کالا و محصولات با برندهای مختلف نیز خریداری کنید. همچنین هزینهای که مؤسسان این فروشگاهها برای تبلیغات در بخشهای مختلف همچون صدا و سیما، فضای مجازی و بیلبوردهای خیابانی انجام دادهاند بسیار حائز اهمیت است. از سوی دیگر یکی از موضوعات اصلی این مراکز فروش چکهایی است که بهراحتی نقد میشوند در حالی که اگر مغازهداری چکی دریافت کند که نقد نشود برای آن باید کلی دردسر تحمل کند.
بنابراین احتمالاً این سرمایهگذاری از سوی برخی مؤسسات مالی صورت گرفته است. این در حالی است که بر اساس قوانین، بانکها و مؤسسات مالی اجازه بنگاهداری ندارند و باید نقدینگی خود را تنها در بخش تولید سرمایهگذاری کنند.
خبری از فروش تمام اقساطی نیست
یکی از شروط عجیب این فروشگاهها برای فروش محصولات خود تمام اقساط بودن است که البته با بررسیهای میدانی متوجه شدیم این جملات برای جلب مشتری است و همه کالاها تمام اقساط نبوده و متقاضیان باید مبلغی را به عنوان پیشقسط پرداخت کنند و پس از آن مبلغ باقیمانده بین ۱۰ تا ۳۰ ماه قسطبندی میشود. در یکی از فروشگاهها این پیشپرداخت در بخشهای مختلف متفاوت است، به طوری که مشتریان برای خرید لوازم خانگی موظف هستند از ۲۵ تا ۳۵ درصد پیشاقساط پرداخت کنند و در برخی برندها و مدلها بدون پیشپرداخت اقساط ۱۵ ماهه برای آنها در نظر گرفته شده است. برای خرید وسایل چوبی، فرش و لوستر از ۱۵ تا ۴۵ درصد پیشاقساط و بدون پیشپرداخت با اقساط ۱۲ماهه نیز شامل بعضی از برندها و مدلها میشود. همچنین مشتریان به منظور خرید فرش دستبافت و مبلمان اداری باید از ۲۵ تا ۴۵ درصد پیشاقساط پرداخت کنند و شرایط بدون پیش پرداخت نیز برای اقلام گروه ویژه با اقساط ۱۵ ماهه در نظر گرفته شده است.
بررسیها نشان میدهد، در فروشگاه دیگر شرایط کمی متفاوت است به طوری که مشتریان میتوانند با پرداخت صفر تا ۳۵ درصد به صورت پیشپرداخت اقدام به خرید کالای مورد نظر خود کنند. میزان دقیق پیشپرداخت و اقساط نیز در داخل فروشگاه مشخص میشود.
یکی از مواردی که در این نوع فروش به چشم میخورد سود ۲۴ درصدی است که برای اقساط آن در نظر گرفته شده در حالی که در زمان تبلیغات اعلام میکنند سود آنها ماهانه نیم تا یک درصد است. اما محاسبههای موجود نشان میدهد که سود در نظر گرفته شده این فروشگاه بیش از ۲.۵ درصد در ماه است. از سوی دیگر گویا زمانی که چک مشتریان نقد نشود سود دریافتی از مقروضین به صورت پلکانی افزایش مییابد.
یکی دیگر از موضوعات مورد توجه در این فروشگاهها قیمت تعیین شده کالاهاست. در حالی که نرخ این کالاها با قیمت کارخانه یکی است. طبعاً این سؤال ایجاد میشود که این فروشگاهها چطور میتوانند محصولات خود را با این قیمت عرضه کرده و سود نیز کسب کنند؟ در واقع این فروشگاهها به اعتبار گردش مالی بالایی که در دسترس دارند اقدام به این کار میکنند و کارخانهها نیز در این مسیر با آنها همکاری کرده و محصولات را با قیمتی پایینتر در اختیار آنها قرار میدهند.
علاوه بر آن اگر سری به این فروشگاهها بزنید متوجه خواهید شد که نهتنها قیمت محصولات روی آنها درج نشده بلکه قیمت اعلامی برای محصولات مبنی بر قیمت ۶ ماهه است و قیمت نقدی کالا به مشتریان ارائه نمیشود. در حالی که بازرسان عنوان میکنند همه فروشندگان مکلف هستند قیمت مصرفکننده را روی محصولات خود درج کنند.
مغازهداران سطح شهر را فراموش نکنید
این فروشگاهها با اقدامی که کردهاند فروش انحصاری لوازم خانگی را در دست گرفتهاند در حالی که در سایر کشورها فروشگاههای زنجیرهای صرفاً یک محصول را به فروش نمیرسانند بلکه همه نوع محصول با همه نوع قیمت را در اختیار مشتریان قرار میدهند. بررسیها نشان میدهد تاکنون خردهفروشان هر پیشنهادی در این زمینه دادهاند موافقت نشده و به آنها اعلام شده به دلیل تحریمها چنین اقدامی شدنی نیست؛ در حالی که در همین شرایط تحریم این فروشگاهها شکل گرفتهاند. شاید در نگاه اول، تبلیغات این فروشگاهها این تصور را ایجاد کند که شرایط خرید ایدهآلی در مقابلتان قرار دارد. در حالی که اگر گشتی در مغازههای سطح شهر(مغازههای کوچک منطقه سکونت خود یا امینحضور) بزنید در مییابید که کالاهای مورد نظر خود را میتوانید با قیمت و سود کمتر و شرایط مطلوبتر تهیه کنید.