به گزارش افق امروز به نقل از پایگاه هیچ یک ، بمبافکن پنهانکار B-21 Raider بهعنوان نسل جدید هواپیماهای استراتژیک آمریکا، طراحی شده تا جایگزین مدلهای قدیمی مانند B-2 Spirit و B-1 Lancer شود و تحولی در حوزه فناوری پنهانکاری و حملات دوربرد ایجاد کند.
B-2 Spirit، از دهه ۸۰ میلادی تاکنون، یکی از نمادهای توان هوایی ایالات متحده در مأموریتهای مخفی و راهبردی بوده است. اما پیشرفت فناوری، نیاز به کاهش هزینهها، و ارتقاء قابلیتهای تهاجمی و دفاعی موجب شد نیروی هوایی آمریکا پروژهای جدید تحت عنوان B-21 Raider را کلید بزند. این بمبافکن که با تمرکز بر پنهانکاری و قابلیت بهروزرسانی طراحی شده، گامی رو به جلو در جنگافزارهای هوایی است.
تفاوتهای اصلی بین بمبافکن پنهانکار B-21 Raider و B-2 Spirit
اندازه و وزن
B-2 Spirit دارای دهانه بال ۱۷۲ فوت (حدود ۵۲ متر) و حداکثر وزن برخاست ۳۳۶,۵۰۰ پوند (حدود ۱۵۲,۶۰۰ کیلوگرم) است.
در مقابل، B-21 Raider با دهانه بال حدود ۱۴۰ فوت (حدود ۴۲.۶ متر) و وزن برخاست بین ۲۲۵,۰۰۰ تا ۲۶۰,۰۰۰ پوند (حدود ۱۰۲,۰۰۰ تا ۱۱۷,۹۰۰ کیلوگرم) طراحی شده است. این کاهش اندازه و وزن، علاوه بر بهبود پنهانکاری، موجب صرفهجویی چشمگیر در هزینههای عملیاتی میشود.
موتور و پیشرانه
B-2 Spirit از چهار موتور توربوفن GE F118 بهره میبرد.
در حالی که B-21 Raider بهاحتمال زیاد تنها دو موتور دارد که ممکن است از نوع Pratt & Whitney PW9000 یا F135 باشند. این کاهش در تعداد موتور، ضمن کاهش مصرف سوخت، در راستای ارتقاء ویژگیهای پنهانکاری نیز قرار دارد.
ظرفیت حمل مهمات
B-2 Spirit توانایی حمل بیش از ۴۰,۰۰۰ پوند (حدود ۱۸,۱۴۴ کیلوگرم) مهمات را دارد.
در حالی که B-21 Raider با ظرفیت حمل حدود ۳۰,۰۰۰ پوند (حدود ۱۳,۶۰۰ کیلوگرم) طراحی شده است. این تفاوت با هدف افزایش مخفیکاری و چابکی پرنده در میدان نبرد انجام شده است.
فناوری پنهانکاری
B-21 Raider بهعنوان یک بمبافکن نسل ششم، از فناوریهای پیشرفتهتری نسبت به B-2 بهرهمند است. این فناوریها شامل طراحی بدنه با پوششهای جذبکننده امواج رادار، سیستمهای الکترونیکی پیشرفتهتر، و معماری پیشرفته برای کاهش ردپای حرارتی و الکترونیکی هستند.
معماری باز و قابلیت ارتقاء
یکی از ویژگیهای کلیدی B-21 Raider، طراحی ماژولار و معماری باز آن است. این امر به نیروی هوایی آمریکا اجازه میدهد تا بهسادگی سیستمهای جدید را به آن اضافه کرده و قابلیتهای پرنده را بهروزرسانی کند؛ قابلیتی که در B-2 Spirit با محدودیتهایی همراه بود.
هزینه تولید
هزینه تولید هر فروند B-2 Spirit در سال ۱۹۹۸ معادل ۱.۱۵۷ میلیارد دلار بود که با تعدیل نرخ تورم، معادل حدود ۲.۲۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ است.
در مقایسه، B-21 Raider با هزینهای حدود ۵۵۰ میلیون دلار (یا حدود ۸۰۷ میلیون دلار به نرخ تعدیلشده ۲۰۲۴) توسعه یافته که نشان از کاهش چشمگیر هزینهها دارد.
زمانبندی ورود به خدمت
اولین پرواز آزمایشی B-21 Raider در نوامبر ۲۰۲۳ انجام شد و انتظار میرود این هواپیما در اواخر دهه ۲۰۲۰ یا اوایل دهه ۲۰۳۰ وارد خدمت رسمی شود. نیروی هوایی آمریکا برنامهریزی کرده تا حداقل ۱۰۰ فروند از این بمبافکنها را تولید و به خدمت بگیرد؛ در حالی که تنها ۲۱ فروند B-2 Spirit تولید شده بود.
جمعبندی
B-21 Raider با بهرهگیری از فناوریهای نوین، طراحی ماژولار، پنهانکاری پیشرفته و هزینههای عملیاتی پایینتر، بهعنوان جایگزینی شایسته برای B-2 Spirit معرفی شده است. این پرنده پیشرفته، آینده نیروی هوایی آمریکا را از نظر قابلیتهای تهاجمی و بقاء در میدان نبرد تضمین میکند.