سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
Search
Close this search box.
بن‌بست در خرید VAR!

بن‌بست در خرید VAR!

در چند روز اخیر اظهارات مختلفی از سوی وزیر ورزش و جوانان و مسئولان فدراسیون فوتبال انجام شده که نشان می‌دهد تا امروز احتمال استفاده از VAR در لیگ بیست و چهارم بسیار کم است.

به گزارش افق امروز  ؛ در دو فصل اخیر بارها از سوی مدیران فدراسیون فوتبال وعده‌های مختلفی برای تجهیز لیگ برتر به تکنولوژی VAR داده شد اما هیچ‌کدام از این وعده‌ها عملی نشد تا این که بالاخره چند خبر مثبت، امیدها را برای استفاده از VAR در فصل آینده (لیگ بیست و چهارم) افزایش داد.

فروردین‌ماه بود که مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال از ورود دو دستگاه VAR به ایران خبر داد و قول ورود ۵ دستگاه دیگر در آینده‌ای نزدیک هم داده شد. با این حال از ابتدای سال تاکنون فرآیند ورود این ۵ دستگاه به بن بست خورده که در روزهای اخیر دلیل این موضوع مشخص شده است.

ورود VAR منوط به تامین بودجه

مهدی تاج بعدها در نشست خبری‌ای که ابتدای اردیبهشت در سازمان لیگ فوتبال داشت، ورود دستگاه‌های باقی‌مانده را منوط به تامین هزینه‌ها اعلام کرد. این صحبت‌های رئیس فدراسیون، اهالی فوتبال را دچار سردرگمی کرد چرا که اظهارات گذشته مهدی تاج به شکلی بود که به نظر می‌رسید بودجه خرید VAR تامین شده، پس چرا الان دوباره صحبت از تامین بودجه می‌شود؟

از سوی دیگر، مهدی تاج در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره زمان ورود VAR به ایران با شک و تردید پاسخ می‌دهد. او می‌گوید: “فکر می‌کنم بتوانیم لیگ آینده را با VAR برگزار کنیم، یا در همه بازی‌ها یا در بازی‌های مهم.” همین جملات نشان می‌دهد که احتمال برگزار نشدن لیگ بیست و چهارم بدون VAR وجود دارد؛ احتمالی که بالا به نظر می‌رسد چرا که اگر قرار باشد فقط در بازی‌های مهم از این تکنولوژی استفاده شود، ممکن است فیفا همانند درخواست ایران برای برگزاری بازی‌های سه هفته پایانی با VAR، با این درخواست هم مخالفت کند.

بودجه VAR کجاست؟

سکوت درباره پروژه VAR در هفته‌های پایانی لیگ برتر ادامه پیدا کرد اما در نهایت کیومرث هاشمی، وزیر ورزش و جوانان در تاریخ ۱۷ خرداد اعلام کرد که بودجه ۱۱۰ میلیارد تومانی این پروژه، مدت‌هاست به حساب شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی واریز شده و پولی در اختیار فدراسیون فوتبال برای خرید دستگاه‌ها نیست.

وزیر ورزش و جوانان در صحبت‌هایش می‌گوید: “شرکت توسعه باید پس از رفع موانع اداری ظرف دو هفته آینده این دغدغه‌ را بر طرف کند تا با تجهیز ورزشگاه‌ها، فصل آتی لیگ برتر با VAR برگزار شود.”

واکنش فدراسیون فوتبال به تخصیص نیافتن بودجه VAR

فردای روزی که کیومرث هاشمی پرده از چرایی بن‌بست در پروژه VAR برداشت، منصور قنبرزاده، نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت: “فدراسیون فوتبال برای هماهنگی با فیفا و ارتباط با شرکت‌های مورد تایید پای کار است اما ماموریت این پروژه به شرکت توسعه داده شده است.”

اما واکنش هدایت‌الله ممبینی،‌ دبیرکل فدراسیون فوتبال به این ماجرا تندتر بود. او در نشست خبری‌ای که یک‌شنبه ظهر داشت، عنوان کرد: “پس از این که دولت لزوم استفاده از VAR در لیگ برتر را درک کرد، بودجه‌ای جهت خرید دستگاه‌ها تخصیص داد. این بودجه در دوازدهم مهرماه (روزهای نخست هاشمی در پست وزارت) به حساب وزارت ورزش واریز شد منتها به دلیل استفاده از کلمه “تجهیز” در مکاتبه اولیه که نوشته شده بود این بودجه برای تجهیز ورزشگاه‌ها به سیستم تکنولوژی VAR است، وزارت ورزش این ۱۱۰ میلیارد تومان را به حساب شرکت توسعه واریز کرد.”

ممبینی ادامه می‌دهد:”این بودجه توسط دولت در کم‌تر از سه هفته تامین و به حساب وزارت ورزش واریز شد اما از دوازدهم مهر هنوز پولی به حساب فدراسیون برای خرید دستگاه‌ها نیامده است. به همین دلیل خرید مابقی دستگاه‌هایی که قرار بود وارد کشور شود (۵ دستگاه)، به مشکل خورده است. امیدوارم فصل بعد را هم از دست ندهیم.”

فصل آینده بدون VAR؟

تمام اظهارات از وزیر ورزش و جوانان گرفته تا دبیرکل فدراسیون فوتبال نشان می‌دهد که پروژه VAR برای چندین ماه است که به خاطر موانع اداری به بن بست خورده است؛ موانعی که حتی باعث شده دیگر مسئولی از فدراسیون فوتبال قول استفاده از VAR در لیگ بیست و چهارم را ندهد.

با این حال تنها امیدی که وجود دارد، فرصت دو هفته‌ای کیومرث هاشمی، وزیر ورزش و جوانان به شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی برای رفع موانع اداری تخصیص بودجه VAR است؛ فرصتی که پایان خرداد تمام می‌شود. در نتیجه در صورتی که تا پایان خرداد این مشکل برطرف نشود، اهالی فوتبال باید خودشان را برای برگزاری لیگ بیست و چهارم در غیاب VAR آماده کنند.

انتهای پیام/+

منبع خبر : ایسنا

برچسب های اخبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب گردی