سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
Search
Close this search box.

ترکیب عجیب اقتصاددانان اطراف پزشکیان! | چپ و راست کاندیدای اصلاح‌طلبان چه کسانی نشسته‌اند؟

ترکیب مشاوران اقتصادی مسعود پزشکیان دیشب در تلویزیون تعجب بسیاری از کارشناسان را برانگیخت

به گزارش افق امروز دیشب در برنامه تلویزیونی و تبلیغاتی مسعود پزشکیان به عنوان نامزد ریاست جمهوری اصلاح طلبان دو تفکر اقتصادی متضاد حضور یافتند؛ حسین عبده تبریزی طرفدار اقتصاد آزاد و احمد میدری نزدیک به طیف اقتصاددانان نهادگرا !

اینکه این ترکیب عجیب از روی حساب و کتاب دقیق انتخاب شده یا صرفا به خاطر دوستی پزشکیان با این دو کارشناس ارشد اقتصادی این اتفاق افتاده موضوعی است که باید نشست و دید در برنامه‌های بعدی پزشکیان بیشتر تمایل به کدام طیف فکری وجود دارد؟ آیا واقعا دیدگاه هر دو طیف قرار است در برنامه‌های اقتصادی پزشکیان جاری باشد؟

خبرگزاری خبر آنلاین دراین مورد نوشت: « شب گذشته اولین مناظره اقتصادی با حضور مسعود پزشکیان و مشاورانش برگزار شد . در این نشست آقایان حسین عبده تبریزی و احمد میدری در کنار پزشکیان حضور یافتند و به تبیین برنامه‌های اقتصادی وی پرداختند.حسین عبده تبریزی، سمت راست پزشکیان نشسته بود و احمد میدری سمت چپ وی .

IMG 3354

حسین عبده تبریزی کیست؟

کارشناس ۷۳ ساله در حوزه اقتصاد، فعالیت‌های متنوعی را در سال‌های گذشته داشته است . او هم در حوزه مالی و پولی و هم در بخش مسکن، فعالیت‌های گسترده‌ای را داشته است. زمانی حتی در دوره‌ای اقدام به راه اندازی روزنامه‌ای اقتصادی به نام روزنامه سرمایه کرد.

دبیر کل اسبق سازمان بورس و عضو شورای عالی بورس که زا بنیانگذاران بانک اقتصاد نوین است، در حوزه مسکن نیز فعالیت‌های متعددی را داشته و در دولت روحانی مشاور عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی بود .

حسین عبده تبریزی در سال ۱۳۳۰ در تهران متولد شد. در سال ۱۳۵۲، همزمان کارشناسی بازرگانی از مدرسه‌ی عالی بازرگانی و کارشناسی زبان انگلیسی از مدرسه‌ی عالی ترجمه دریافت نمود. در سال ۱۳۵۳، تحصیلات خود را در رشته‌ی مدیریت بازرگانی در مرکز مطالعات مدیریت ایران در سطح کارشناسی ارشد ادامه داد و تحصیلات عالی خود را در سطح دکترای رشته‌ی امور مالی و بانکداری در مدرسه‌ی عالی بازرگانی منچستر در سال ۱۳۵۶ به پایان رساند.

سابقه‌ی تدریس دکتر عبده به دهه‌ی ۵۰ بازمی‌گردد. از آن زمان تاکنون وی در بسیاری از مؤسسات آموزش عالی، سازمان‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور استاد مدعو بوده است. دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علامه‌ی طباطبایی، مؤسسه‌ی عالی پژوهش در برنامه‌ریزی و توسعه و دانشگاه امام صادق (ع) تنها برخی از مؤسساتی است که دکتر عبده در آن‌ها به تدریس دانش مالی پرداخته است. »

IMG 3353

اما احمد میدری کیست؟

« او ۶۱ ساله است. گرایش وی به سمت اقتصاد نهادگراست و حالا عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران است. احمد میدری در مجلس ششم نماینده مردم آبادان بود و در دولت روحانی نیز معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد.پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی دارای دکترای تخصصی اقتصاد و فوق لیسانس توسعه و برنامه‌ریزی اقتصادی از دانشگاه تهران است. میدری سابقه تدریس در دانشگاه علامه طباطبایی را نیز دارد.

او منتقد جدی سیطره سیاست بر اقتصاد و نظام اداری ایران است و این اتفاق را عامل شکنندگی مدیریت در کشور می‌داند. وی متتقد پرداخت یارانه نقدی سراسری است و معتقد است باید ثروتمندان از فهرست یارانه‌بگیران حذف شوند.

نویسنده کتاب در جستجوی سعادت عمومی اعتقاد دارد فقرا در ایران صدایی ندارند . وی البته معتقد است باید طرح‌هایی برای بیمه همانی و استفاده عموم مردم با هر سطح درامدی از بهداشت و درمان و اموزش و پرورش را ضروری می‌داند . احمد میدری، که نامش در میان اقتصاددانان منتقد محمود احمدی نژاد دیده می‌شود خود را مدافع شفافیت معرفی کرده است.

وی در اولین شنست در کنار پزشکیان تاکید کرد: شیوه اداره‌ای که آقای پزشکیان باتوجه به تجربه خود دارد، این است که بهداشت و آموزش دو حق همگانی بوده و کالا نیستند. میزان مصرف مردم از بهداشت ربطی به قدرت خرید نباید داشته باشد. همانطور که ایرانیان از نظر امنیت حق برابر دارند، در زمینه بهداشت و آموزش نیز حق برابر باید داشته باشند. در طول سال‌های مختلف از این امر انحراف صورت گرفته ولی آقای پزشکیان ایده عدالت اجتماعی را دارند. عدالت از طریق توزیع یارانه نقدی که پس از چندسال ارزش آن کاهش یابد، مدنظر نیست بلکه زیرساخت‌هایی مثل بهداشت و آموزش باید بازسازی شود تا نابرابری کاسته شود.

وی افزود: آقای پزشکیان مطرح کردند که اگر تزریق پول باعث ترویج بیمه در روستاها نشود، طرح تحول سلامت دچار مشکل خواهد شد. این ایده یک شبه در روز انتخابات مطرح نشده بلکه در سال‌های مختلف و در دوران وزارت ایشان دنبال شده است.

در بحث تورم شعارهای خوبی مطرح شده و هیچ رئیس جمهوری دنبال تورم ۴۰ درصدی نبود است. حتما شهید رئیسی موافق فساد چای دبش نبوده و ضد فساد بوده اما مسئله ما بر سر ساختار و محیط و کسب و کار است. محیط کسب و کار و محیط اداری ایران منشاء تحمیل هزینه‌هایی مثل تورم و بیکاری در اقتصاد ایران بوده است.

این استاد اقتصاد دانشگاه تاکید کرد: به دلیل سلطه سیاسی نظام ایران بر اقتصاد کشور، ما دچار ضعف اقتصادی شدیم. وقتی یک رئیس جمهور عوض می‌شود، هزاران پست کلیدی در شرکت‌ها و مدارس و نهادها عوض می‌شوند و فاقد ثبات هستند. ما سیاسی اداره کردن کشور را اولویت قرار دادیم و این ماشین اجرایی را به شدت ضعیف کرده است. این ماشین ضعیف اجرایی انتظارات مردم و مسئولان را برآورده نمی‌کند.

وی تصریح کرد: ما شاخص شکنندگی حاکمیت را در ادبیات اقتصاد توسعه داریم. اختلاف جناح‌های سیاسی یک شاخص در حوزه شکنندگی حاکمیت‌ها است. ما در این شاخص درون محیط سیاسی ۹.۵ هستیم ولی این شاخص در وضعیت اقتصادی در ایران ۷ است! ما طی برنامه هفتم توسعه قرار بود قانونی برای جلوگیری از زمین خواری داشته باشیم اما این قانون از سال ۱۳۳۷ تاکنون اجرا نشده است. هر کارمندی حس می‌کند یا باید وارد باندبازی سیاسی شود و یا باید قید ادامه فعالیت خود را بزند.

میدری افزود: آقای پزشکیان گرایش سیاسی به سمت دولت آقای خاتمی و اصلاح طلبان دارد اما اینطور نیست که قرار باشد کشور در همه حوزه‌ها سیاسی اداره شود و سابقه ایشان در وزارت بهداشت نیز چنین است. ایشان معتقد است که کارشناس باید مدیر باشد و به همین دلیل نظام اداری را متحول خواهد کرد. نظام اداری و ماشین اجرایی ما زیر تهاجمات جریان‌های سیاسی تضعیف و ناکارآمد شده است و ما امید داریم که آقای پزشکیان این روند را اصلاح کنند.

او درباره افزایش قیمت بنزین نیز نظرات دقیقی دارد . در سال ۱۳۹۸ نیز در اعلام نظری در این خصوص گفته است: افزایش قیمت بنزین تنها در شرایطی باید اتفاق بیفتد که حمل و نقل عمومی و دسترسی دهک های پایین به این بخش آسان شود. »

انتهای پیام/+

منبع خبر : خبرآنلاین

برچسب های اخبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب گردی