به گزارش افق امروز سید حسین حسینی نیک در تشریح مراحل ثبت نام قانون تعیین تکلیف گفت: قانونگذار، قانون تعيين تكليف وضعيت ثبتي اراضي و ساختمانهاي فاقد سند رسمي را در سال ١٣٩٠ به منظور تسهيل جريان ثبتي و امكان بهره مندي مردم ، جهت سنددار شدن املاك و رقباتي كه منشأ تصرفات متصرفين آنها قانوني و مستند به اسناد و قولنامه هاي عادي يا صرف وكالتنامه از مالكين است ، مصوب نمود.
وی افزود: به موجب اين قانون، كساني كه مدعي مالكيت زمينهای دارای ساختمان يا اراضی كشاورزی و باغات يا اعيانی مستحدثه در زمينهای موقوفه هستند مشروط بر آنكه واجد شرايط زير باشند مي توانند در راستای اين قانون به يكی از دفاتر اسناد رسمي مراجعه و جهت ثبت درخواست خود اقدام نمايند.
وی درباره انواع املاک ثبت نامی هم اظهار داشت: اول، ملك آنها بايد داراي سابقه ثبت و شماره پلاك ثبتي باشد ولو آنكه هنوز براي آن سند مالكيت اوليه صادر نشده باشد ( اراضی دولتی، عمومی، ملی، منابع طبیعی و موات از شمول این قانون مستثنی می باشند.) و دوم دسترسی به مالک یا حداقل یکی وراث او ( به جهت فوت یا مفقود الاثر بودن) مقدور نباشد.
به گفته رئیس کانون سردفتران یزد، مدارك مورد نياز براي ثبت نام هم شامل:
الف) در املاک قولنامه ای : ۱ – کپی از سند مالکیت ملک ( سند اولیه )، ۲ – قولنامه یا قولنامه هایی که متقاضي را به مالک اولیه متصل كند،
ب) در املاک دارای سند مشاعی : ۱ – سند مشاعی متقاضی و ۲ – در صورتی که سند مالکیت به نام شخص متقاضی نباشد ارائه وکالتنامه های مربوطه می باشد.
حسینی نیک ، مراحل ثبت نام را نیز به این شرح اعلام کرد: الف) مراجعه به يكي از مهندسين نقشه بردار جهت تهیه نقشه ملک با مختصات (UTM) و تحويل فایل مربوطه به دفترخانه، ب) اسكن مدارك ذيل كه توسط دفترخانه انجام مي گردد و شامل: ۱ – شناسنامه و کارت ملی متقاضی، ۲ – سند مالکیت اولیه ملک ( در اسناد قولنامه ای )، ۳ – تمامی قولنامه های استنادی تا به مالکی که سند به نام او صادر شده است برسد.( در اسناد قولنامه ای )، ۴ – سند مالکیت در اسناد مشاعی به نام متقاضی ، ۵ – نقشه ملک با مختصات UTM که توسط متقاضی تهیه شده، ۶- فرم تکمیل شده گواهی تعیین مختصات ملکی مربوطه، ۸ – فیش بانکی بابت هزینه تقاضانامه، همچنین پس از تکمیل درخواست ، نسبت به پرداخت فيش هزينه ها اقدام و پرینتی از آن تهیه و با مدارک فوق به واحد ثبتی ، از طریق پست سفارشی ارسال و کد رهگیری پستي از دفتر پستی دریافت مي گردد و در نهايت كد رهگيري در سامانه وارد و ثبت نهايي انجام و كد شناسه به متقاضي تحويل داده مي شود.
وی در پايان به مردم عزيز توصيه کرد تا اوّلاً كساني كه شرايط لازم براي ثبت نامه صدور سند در راستاي قانون مزبور را دارا هستند بدون فوت وقت اقدام نمايند و ثانياً از احاله و دادن وكالت و سپردن پيگيري اقدامات ثبتي به اشخاص متفرقه اكيداً پرهيز نمايند زيرا معمولا موجب سوء استفاده اشخاص مزبور شده و در شرايطي كه دفاتر اسناد رسمي بهترين مشاوره را معمول مي دارند و می توانند ثبت نام قانون تعیین تکلیف را انجام دهند؛ هزينه های قانوني ثبت نام نيز طبق تعرفه مصوب دريافت مي گردد و مراحل اداري و ثبتي تا صدور سند مالكيت بسيار شفاف و با سرعت در ادارات ثبت انجام خواهد شد.