به گزارش افق امروز; سید میعاد صالحی، مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران، در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: “راهآهن، همچون سالهای گذشته، در کنار سایر روشهای حملونقل، تلاش میکند تا بیشترین امکانات و تسهیلات را برای زائران اربعین فراهم کند. امسال، از ساعت ۲۴ بهصورت شبانهروزی، قطارهایی از ایستگاه خرمشهر به سمت نقطه صفر مرزی شلمچه اختصاص داده شده است که شامل دو قطار با ظرفیت هر کدام ۴۰۰ نفر خواهد بود. با احتساب قطارهای فوقالعاده، تعداد صندلیهای پیشبینیشده برای اربعین به ۶۰۰ هزار صندلی رفتوبرگشت میرسد.”
وی اضافه کرد: “برای زائرانی که قصد سفر از مرز غربی کشور را دارند، قطارهایی از مشهد و تهران به سمت کرمانشاه در نظر گرفته شده است. این زائران باید از کرمانشاه تا مرز خسروی را بهصورت زمینی طی کنند.”
در مورد راهآهن شلمچه-بصره، صالحی گفت: “دو موضوع در این زمینه پیگیری شده است. یکی از آنها، قطار ترکیبی تهران-کربلا است که سال گذشته اجرا شد. قطار از تهران به مرز شلمچه میآید و از شلمچه تا بصره، زائران با اتوبوس جابهجا میشوند و از بصره با قطار به ایستگاه کربلا میروند. این برنامه در سالهای گذشته اجرا شده و تا زمانی که تقاضا وجود داشته باشد، ادامه خواهد یافت. اما برای تبدیل این قطار ترکیبی به قطار مستقیم، با چالشهای زیادی روبرو هستیم، از جمله میادین مین و نیاز به ایجاد پل بر روی اروندرود.”
وی همچنین در خصوص وضعیت ناوگان ریلی گفت: “در حوزه لوکوموتیو، با تأخیرهای جدی در تعمیرات و نوسازی مواجه هستیم. در دولت سیزدهم، ۹۳ لوکوموتیو بازسازی شده به شبکه ریلی اضافه شده است که نشاندهنده رشد ۴۸ درصدی نسبت به دولت گذشته است. همچنین، در طول این دوره، ۴ هزار و ۵۰ واگن باری جدید وارد ناوگان شده و در حوزه واگنهای مسافری، با حدود هزار واگن که عمر آنها بالای ۳۰ سال است، نیاز به نوسازی داریم.”
وی افزود: “در حوزه داخلیسازی واگنهای باری، مشکلی نداریم و اکثر بخشهای آن تولید داخلی است. در واگنهای مسافری نیز، بخش زیادی از تولید داخلی بوده و سه شرکت داخلی در این حوزه فعال هستند. در حوزه لوکوموتیو، میزان داخلیسازی از ۶۰ درصد به ۸۰ درصد افزایش یافته و از حدود ۶ هزار قطعه مورد استفاده در حوزه ریلی، ۴ هزار قطعه با حمایت بخش داخلی تولید شده است.”