سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
Search
Close this search box.
خوردن 140 گرم سیب زمینی معادل کشیدن 25 نخ سیگار است

خوردن ۱۴۰ گرم سیب زمینی معادل کشیدن ۲۵ نخ سیگار است

طبق نتایج بدست آمده از یک پژوهش مصرف یک وعده ۱۴۰ گرمی سیب‌زمینی سرخ‌شده در روغن نباتی، ضرری معادل کشیدن ۲۵ نخ سیگار دارد.

به گزارش افق امروز  ؛ بیشتر مواد غذایی از جمله سیب زمینی سرخ شده یا چیپس با استفاده از روغن‌های گیاهی تهیه می‌شوند  که برخی  از کارشناسان نگران این هستند  که ممکن است حاوی ترکیبات سمی باشند. روغن گیاهی از گیاهان مختلف روغنی مثل: آفتابگردان، سویا، ذرت و .. گرفته می‌شود. اما روغن حیوانی از بخش چربی شیر، پیه، دنبه گرفته می‌شود.

کارشناسان می‌گویند: «این روغن گیاهی که یک محصول صنعتی است، تا ۱۵۰ سال پیش وجود نداشت» با پیدایش این روغن‌ها، روغن حیوانی به‌مرور از رژیم غذایی روزمره حذف شد و در حال حاضر بزرگترین منبع چربی رژیم غذایی ما شده است. به همین دلیل کارشناسان بر این اعتقاد هستند که بین روغن نباتی یاد شده و سلامت ضعیف و مشکلات سلامتی مدرن مانند سرطان، آلزایمر و بیماری پارکینسون ارتباط دارد.

آن‌ها توضیح دادند: «مشکل اصلی این روغن‌های گیاهی که کالری بیشتری نسبت به شکر یا آرد دارند، این است که حاوی اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه (PUFA) هستند.»

خوردن یک وعده از این خوراکی محبوب برابر با کشیدن ۲۵ نخ سیگار

کارشناسان بر این باور هستند که این ترکیبات بسیار مستعد واکنش با اکسیژن هستند، فرآیندی که اکسیداسیون نامیده می شود؛ این اکسیداسیون چربی ترکیبات جدیدی به نام محصولات اکسیداسیون لیپید (LOP) ایجاد می‌کند. با مصرف این چربی‌ها، بدن ما در معرض صدها یا حتی هزاران نوع مختلف از محصولات سمی اکسیداسیون لیپید قرار می‌گیرد.

سم شناسان نیز می‌گویند: «این روغن‌های گیاهی که در خانه ها و رستوران‌ها اسفاده می‌شوند، حتی قبل از پخت و پز، حاوی غلظت بسیار بالاتری از سموم نسبت به زمانی هستند که برای اولین بار در ظرف یا بطری ریخته می شوند.»

به گفته‌ آن‌ها، وقتی این روغن‌ها برای تولید غذا در خانه‌ها، رستوران‌ها یا کارخانه‌های مواد غذایی فرآوری‌شده گرم می‌شود، سموم بیشتری ایجاد می‌شود.

به معنای دیگر، اگر غذا تولید شده با این روغن‌ها، دوباره گرم شود، سموم بیشتری ایجاد می شود. به همین دلیل محققان تاکید می‌کنند که یک وعده ۱۴۰ گرمی سیب‌زمینی، حدود ۲۵ عدد، که با روغن گیاهی سرخ شده است سمی معادل کشیدن ۲۵ نخ سیگار را به بدن وارد می‌کند. آن‌ها هشدار می‌دهند که هرچه مدت زمان و حرارت پخت غذا با این روغن‌ها بیشتر شود، خطرآفرینی آن به همان اندازه بیشتر می‌شود.

همچنین هشدار داده شده که در خوردن غذاهایی مانند سیب‌زمینی سرخ کرده، مرغ، ماهی، میگو، که در حرارت بالای این روغن‌های گیاهی آماده می‌شوند، احتیاط کنیم تا بتوانیم خطرات آن را کاهش دهیم.

انتهای پیام/+

منبع خبر : همشهری آنلاین

برچسب های اخبار

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب گردی