دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
در تولید جهانی خودرو سهم ایران چقدر است ؟

در تولید جهانی خودرو سهم ایران چقدر است ؟

رتبه های اول تا سوم به ترتیب به آمریکا، چین و مکزیک تعلق داردو ایران در رتبه 24 جهانی تولید خورو تجاری قرار دارد.

به گزارش افق امروز; سهم ایران از تولید جهانی خودرو تجاری در سال ،۱۴۰۰ برابر با ۰.۲۴ درصد بوده است. در نمودار زیر میتوان سهم بندی کشورها از تولید جهانی خودرو تجاری را مشاهده نمود.

Screenshot_20240626-204027_Samsung Notes

ایران در رتبه ۲۴ام جهانی تولید خورو تجاری قرار دارد. رتبه های اول تا سوم به ترتیب به امریکا، چین و مکزیک تعلق دارد. در نمودار زیر میتوان رتبه و میزان تولید در سال ۱۴۰۰ را مشاهده نمود.

رتبه کشورها در تولید جهانی خودرو تجاری

Screenshot_20240626-204047_Samsung Notes

متوسط پیمایش هر کامیون در کشورهای پیشرفته سالانه ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار کیلومتر است؛ این رقم در ایران کمتر از ۱۰۰ هزار کیلومتر بوده و شایدبه ۶۱ تا ۷۱ هزار کیلومتر برسد.

متوسط عمر وسایل نقلیه باری کشور ۱۹.۲۷ سال است. از مجموع ۳۶۰۴۰۰ دستگاه وسیله نقلیه باری کشور، ۲۰۶۲۳۹ وسیله نقلیه باری کشور عمری زیر ۱۵ سال دارند و ۱۵۴۱۶۱ دستگاه بالای ۱۵ سال عمر دارند.

بر اساس برآوردهای مرکز پژوهش های مجلس شورای اسالمی حدود ۸۵ درصد بار در ایران از طریق جاده و توسط کامیون انجام مـیگیـرد و ۳۶درصد از وسایل نقلیه باری در ایران فرسوده و عمری بیش از ۲۱ سال دارند. مصرف سوخت هر کامیون فرسوده بهطور متوسـط در ۱۱۱ کیلومتر پیمایش ۶۵ تا ۷۱ لیتر در حالی که مصرف سوخت کامیونهای نسل جدید با تکنولـوژی روز دنیـا ۳۱ تا ۳۳ لیتر میباشد.

سهم هزینه حملونقل در قیمت تمام شده کاال در جهان ۶ درصد و در ایران ۱۲ درصد است.

انتهای پیام/+

منبع خبر : اقتصاد آنلاین

برچسب های اخبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب گردی