به گزارش افق امروز
به نقل از ایسنا، براساس اعلام اخیر بانک مرکزی و طی بخشنامهای خطاب به شبکه بانکی در نهم شهریورماه سال جاری، از امروز (۱۷ شهریور ماه) صدور دسته چک براساس مقررات جدید اعمال میشود.
مطابق این بخشنامه بانک مرکزی، مقررات ویژهای برای اشخاص متقاضی دسته چک، به ویژه اشخاص حقیقی و حقوقی که برای نخستین مرتبه تقاضای صدور دسته چک دارند، اعمال میشود.
براین اساس، مشتریان حقیقی نخستین بار در سال اول، مجاز به دریافت دسته چک حداکثر ۱۰ برگی کاغذی و نیز به صورت همزمان بدون لحاظ بازگشت ۸۰ درصد از برگههای دسته چک کاغذی، مجاز به دریافت ۱۰ برگ دسته چک الکترونیکی هستند.
همچنین مشتریان حقوقی نخستین بار در سال اول، مجاز به دریافت دسته چک حداکثر ۲۵ برگی کاغذی و به صورت همزمان بدون لحاظ بازگشت ۸۰ درصد از برگههای دسته چک کاغذی، مجاز به دریافت ۲۵ برگ دسته چک الکترونیکی هستند.
گفتنی است؛ طبق مصوبه هیأت عامل بانک مرکزی مبنای محاسبه سال، آغاز اعطای دسته چک به مشتری در موسسه اعتباری است و قاعده کنترل ۸۰ درصد در زمان تخصیص دسته چک برای اشخاص حقیقی و حقوقی، منطبق با نامه ۳۱ مرداد سال جاری مبنی بر ثبت و تأیید برگ چکها برای اشخاص حقیقی و ثبت برگ چکها برای اشخاص حقوقی در سامانه صیاد (پیچک)، کمافیسابق قابل استناد و برقرار است.
بر این اساس، بدین نحو که در سال نخست شخص حقیقی با مراجعه به بانک ۱۰ برگ به صورت کاغذی و ۱۰ برگ به صورت الکترونیک دریافت میکند. در مراجعه بعدی در سال نخست که منوط به اینکه ۸۰ درصد برگههای چک قبلیش پاس شده باشد یا به بانک برگشت شده باشد، دسته چک ۱۰ برگه بعدی را دریافت میکند. در صورتی که مشتری شخصیت حقوقی باشد، در صورتی که در سال نخست برای دریافت دسته چک به بانک مراجعه کند، دسته چک ۲۵ برگی کاغذی و همچنین دسته چک ۲۵ برگی الکترونیک دریافت میکند. این محدودیت در سال اول برای شخصیت حقیقی و حقیوقی لحاظ می شود و در سال های بعدی تعداد برگههای چک افزایش پیدا میکند. از سال دوم نیز تعداد برگه چک باتوجه به کارکرد فرد قابل افزایش است. برای نمونه در خصوص شخصیتهای حقیقی این تعداد تا حداکثر ۲۵ برگ و در خصوص مشتریان حقوقی هم بانک باتوجه به شرایط آنها میتواند تصمیمگیری لاز را انجام دهد.
طبق اعلام بانک مرکزی، امکان استعلام وضعیت صادرکننده چک پیش از دریافت آن در ۱۴ بانک وجود دارد؛ با توجه به ماده ۲۱ مکرر قانون اصلاح قانون صدور چک، بانک مرکزی و شبکه بانکی مکلفند اطلاعات چکهای در راه و چکهای برگشتی صادرکننده چک را به اطلاع ذی نفع برسانند، براین اساس در بخشنامه ای که به شبکه بانکی نیز ابلاغ شده، تأکید شده است که سرویس استعلامی مذکور قبل از تایید چک به ذینفع ارائه شود و به صورت خودکار مشتری بتواند اطلاعات را دریافت کند و سپس درباره دریافت چک یا عدم دریافت چک تصمیمگیری کند.
بر این اساس،یکسان سازی و یکپارچه سازی اطلاعات یاد شده توسط ۱۴ بانک اقتصادنوین، آینده، پاسارگاد، پارسیان، خاورمیانه، رفاه، سامان، صادرات، قرض الحسنه رسالت، کارآفرین، کشاورزی، گردشگری، ملت و موسسه ملل تاکنون اجرایی شده و هر کدام از این بانکها از طرق مختلف اینترنت بانک یا همراه بانک نسبت به ارائه این خدمت اقدام کرده اند. البته سرویس استعلامی مذکور به صورت مجزا نیز در اختیار مشتریان شبکه بانکی هست و میتوانند از آن استفاده کنند.
همچنین امکان برخورداری از خدمات غیرحضوری چک الکترونیک در ۱۱ بانک وجود دارد؛ چکهای الکترونیک در حال حاضر به صورت بانکی یا درون بانکی توسط شبکه بانکی و به صورت حضوری و غیرحضوری پذیرش میشوند. براین اساس همه بانکها به صورت حضوری چک ها را پذیرش میکنند و واگذاری را انجام میدهند و در صورت قابل وصول بودن چک، پول را به ذی نفع تحویل میدهند. همچنین به صورت غیرحضوری نیز ۱۱ بانک اقتصادنوین، پارسیان، تجارت، خاورمیانه، رفاه، صادرات، قرض الحسنه مهر ایران، کارآفرین، کشاورزی، ملت و ملی این خدمت را ارائه می دهند. مابقی بانک ها نیز مکلفند که به تدریج این خدمت را به مشتریان خود ارائه کنند. به بیان دیگر این خدمت نوعی خدمت ارزش افزوده است. در این باره آنچه حائز اهمیت است وصول چک است که همه بانکها ملزم به وصول چک هستند.