سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
Search
Close this search box.
روز جهانی فلافل | غذایی که از خیابان های خاورمیانه به جهان رسید

روز جهانی فلافل | غذایی که از خیابان های خاورمیانه به جهان رسید

فلافل یکی از غذا های لذیذ و معروف جهان است که اصالت خاورمیانه ای دارد که در تقویم جهانی روز 12 ژوئن به نام روز جهانی فلافل ثبت شده است .

به گزارش افق امروز  ؛ تقریبا کمتر کسی را میشناسید که این غذای خوشمزه را نشناسد و لب به آن نزده باشد . این غذای محبوب جهانی که در طی سال‌ها از خاورمیانه به کشورهای مختلف جهان رسیده بود، با عطر و طعم منحصر به فرد خود محبوبیتی پیدا کرد که امروزه در تقویم جهانی، ۱۲ ژوئن به نام روز جهانی فلافل ثبت شده است.

در این روز، دوستداران فلافل دور هم جمع می‌شوند و افرادی که تا امروز طعم این غذا را نچشیده باشند، تشویق به امتحان آن می‌شوند.
درباره نام‌گذاری این غذای مدیترانه‌ای، نظرات مختلفی وجود دارد. نجف دریابندری در کتاب مستطاب آشپزی، فلافل را جمع مکسر فلفل می‌داند که اشاره به طعم تند آن دارد ولی هنوز مشخص نیست که مفهومی به نام فلافل دقیقا از کجا و چگونه آمده است.
بسیاری از مردم این چنین فکر میکنند که اولین بار آن را در کشور مصر درست شده ، یعنی زمانی که مسیحیان آن منطقه از این وعده غذایی قبل از جشن کریسمس به جای گوشت استفاده می کردند که علت آن هم پخت سریع بود. جالب است بدانید فلافل مصری با نام طعمیه شناخته می‌شود.
 فلافل مصری با باقلا سبز درست میشه نه نخود! باقلا تو غذای مصری یکی از دانه‌های اصلی محسوب میشود  و تو معروف‌ترین غذاهای خود  حتما ردی از باقلا میبینی. فلافل انقدر غذای جذابی بوده که از اسکندریه به مصر و از اونجا به کل خاورمیانه راه پیدا کرد. با مهاجرت افراد مختلف به جهان امروزه فلافل به عنوان یکی از پرطرفدارترین غذاهای خیابانی شناخته می‌شود.
falafel
جنوب ایران مهد فلافل و طعم های گرم و به یادماندنی 
فلافل از عراق به جنوب ایران وراه پیدا کرده. خوزستان، بوشهر و بندرعباس از استان‌هایی هستن که یکی از محبوب‌ترین غذاهاشون فلافل است  .ساندویچ‌های فلافل با انواع سس‌های تند و تیز محبوبیت عجیب و غریبی دارد. اگرچه فلافل تقریبا در تمام ایران شناخته شده است، اما فلافل‌های جنوب و عطر و طعم اصیل آن چیز دیگری‌ست.
از آنجا که غذاهای خیابانی در جنوب ایران یکی از کسب‌و‌کارهای محبوب به شمار می‌‌آید، کوچه‌های بوشهر و بندرعباس توجه هر رهگذری را با عطر فلافل‌های ترد و تازه جلب می‌کند.

انتهای پیام/+

برچسب های اخبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب گردی