شنبه ۰۹ تیر ۱۴۰۳
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
زاکانی در برنامه‌های انتخاباتی چه گفت؟
بررسی برنامه‌های گاندیداها

زاکانی در برنامه‌های انتخاباتی چه گفت؟

از 21 خرداد ماه تا روز جمعه نامزدهای انتخاباتی با حضور در برنامه‌هایی که برای این رقابت مهم سیاسی در نظر گرفته شده است از برنامه‌های مدیریتی خود برای کشور صحبت کرده‌اند. گزیده‌ای از گفته‌های علیرضا زاکانی یکی از شش نامزد انتخابات را در ادامه مطلب بخوانید.

علیرضا زاکانی یکی از شش چهره‌ای است که در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نامزد شده است. او در ۳۳ ماه گذشته شهردار تهران بوده و پیش از این نیز در ادوار مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم بود.

علیرضا زاکانی روز چهارشنبه ۲۳ خرداد ماه در برنامه «صف اول» حاضر شد و از سوابق، مواضع و برنامه‌های خود سخن گفت. او اشاره کرد «برای برخورد با فساد باید از قوی‌ترین افراد شروع کنیم.»

این چهره درباره شعار انتخاباتی خود گفت:«شعار انتخاباتی من “پاک باش و خدمتگزار” است. این شعار مرحوم آقای ابوترابی بود و خدمتگزاری بدون پاکی نمی‌شود و هر کسی می‌خواهد در موضع خدمتگزاری قرار بگیرد باید اول روی صندلی داغ بنشیند و به او بگویند کجا بودی، چه کردی و حاصل کار شما چه بود و امروز چه شعاری می‌دهید که با گذشته تو منطبق هست یا نیست و بنده سعی کرده‌ام همین مسیر را ادامه دهم و اسم دولت من هم “دولت خدمت” است.»

شهردار فعلی تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در برنامه صف اول گفت:«در موضوع معیشت مردم در کلانشهر تهران به زودی کام آن‌ها شیرین می‌شود و هر کیلو گوشت گوسفندی به قیمت ۳۱۹ هزار تومان به میزان ۱۲۰ تُن در میادین میوه و تره بار توزیع می‌کنیم که با استفاده از امکاناتی که وجود دارد قدرالسهم مردم را از طریق نرم افزارهای موبایلی در دسترس آنها قرار خواهیم داد.»

زاکانی در ادامه تاکید کرد:«با دولت از قبل در این رابطه توافق کرده‌ایم و ۷ نفر از هیات دولت در این مجموعه هستند و تفاهم نامه با وزارت جهاد بسته شده است، قرار بود شهید جمهور این طرح را افتتاح کند.»

علیرضا زاکانی نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در ادامه صحبت‌هایش مواضعش را اینطور تشریح کرد:

  • در خصوص مبارزه با فساد هیچ راهی نیست به جز اینکه به مردم رجوع کنیم و با شفافیت و دقت با مردم صحبت کنیم.
  • رئیس جمهور، رئیس جمهور همه مردم است و حتی کسانی که خارج از کشور هم هستند جزو این ملت سرافراز هستند پیوستگی و ارتباط و تعلقشان به کشور معلوم است.
  • دوره کسی که بگوید «فقط من می‌توانم» گذشته است، هر رئیس جمهوری که می‌آید باید نسبت درستی با ظرفیت‌ها و داشته‌ها و فرصت‌های کشور ببندد.
  • در سیاست، اجتماع، فرهنگ و اقتصاد مردم باید محور شوند تا مردمسالاری دینی اتفاق بیفتد.
علیرضا زاکانی در استدیو صف اول
علیرضا زاکانی در استدیو صف اول

علیرضا زاکانی روز چهارشنبه نیز در برنامه «با مردم» حضور داشت و بخشی دیگر از مواضع و برنامه‌هایش را با مخاطبان در میان گذاشت.

او در این برنامه از ویژگی‌های دولت شهید آیت‌الله رئیسی گفت و از زحمات و خدمات ایشان تمجید کرد. در ادامه نیز به اولویت فرهنگ  و فوریت اقتصاد اشاره کرد.

او در بخشی دیگر از صحبت‌هایش افزود:«یکی از تجربیات ما این است که برای شکستن دیوان‌سالاری کشور با رجوع با قانون اساسی می‌توانیم حکومت ملی و استانی تشکیل دهیم و دولت ملی و پارلمان ملی تشکیل دهیم.»

زاکانی در رابطه با موضوع مسکن گفت: «موضوع مسکن موضوعی حیاتی است. قبلا در دولت قبل این ایده بود که تهران را باید انقدر گران کرد تا مردم از شهر بروند تا بتوان ترافیک و آلودگی را حل کرد و این ایده را به دستورالعمل تبدیل کردند اما مردم به جای خروج از تهران به حاشیه‌های شهر رفتند و کل مردم ایران آسیب دیدند.»

علیرضا زاکانی در با مردم
علیرضا زاکانی در با مردم

علیرضا زاکانی در آخرین حضور خود در شامگاه جمعه ۲۶ خرداد ماه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری حاضر شد و در مدت ۴۵ دقیقه به این موارد اشاره کرد:

  • «از آنجا که برنامه‌ها معیار و متصدیان مشخصی ندارد، تنبیه و تشویق هم برای آن معین نشده است، نوشتن برنامه یک مبحث است و اجرای آن اساسی است و رئیس جمهور باید به مسائل اشراف داشته باشد تا پایین دستی‌ها سرش کلاه نگذارند.»
  • «فناوری فقط برای تسهیل نیست، برای نظارت بر مسئولان هم هست.»
  • «معیشت و رفع مشکلات و سفره مردم هدف اصلی ما است.»
  • «توسعه و پیشرفت همه‌ جانبه کشور در حوزه زیرساخت‌ها را در دستور کار خواهیم داشت و بر مبنای شاخص عدالت و پیشرانی تعلیم و تربیت و علم و فناوری می‌توان برنامه را اجرا کرد.»
  • «هم به برنامه‌های قبل اشراف دارم و هم در برنامه نویسی مشارکت داشتم و با سه برنامه از نزدیک مواجه بودم. برنامه چهارم در مجلس ششم تصویب شد و در مجلس هفتم به اشکالات اساسی آن اشاره کردیم. بند الف ماده ۳ آن باعث دلاری کردن نرخ انرژی شد که عمل بدون بیهوشی اقتصاد کشور بود که برنامه را اصلاح کردیم.»
  • «معتقدم تولید در راس امور است. برای تولید می‌شود با تکیه بر مردم بسیج هماهنگی ایجاد کرد.»
  • «شاخص نابرابری برنامه هفتم توسعه از ۳۹ صدم درصد دوره رئیسی اکنون شش صدم درصد کمتر شده است و با تکیه بر اقشار مختلف جامعه می‌توان این ضریب را کمتر هم کرد.»
  • «بسته رفاه را در نظر گرفتم. این کار با چند هدف بود از جمله اینکه سلامت مردم از طریق برنامه‌های کلی و تکمیلی و رایگان انجام و بیماری‌های صعب‌العلاج رایگان درمان می‌شود. بخش‌های مختلف مردم به خصوص کودکان زیر هفت سال نیز به صورت رایگان درمان خواهند شد کاری که در دولت رئیسی آغاز شده است.»
  • «۷۰ درصد مردم بسته‌های معیشتی دریافت خواهند کرد تا سر گرسنه بر بالین نگذارند. با این کار فقر مطلق را کاهش می‌دهم.»
  • «۲۶ میلیون خانوار ایرانی داریم. یک چهارم آنان که عددی بین ۲۳ تا ۲۵ درصد است، مسکن ندارند. خانه‌دار شدن تقریبا تبدیل به آرزوی دوردست شده است که معتقدم با تجربه‌ها و برنامه‌ریزی‌هایم ظرف چهار سال دغدغه مردم برای مسکن را رفع می‌کنم.»
زاکانی در استدیوی گفت و گوی ویژه خبری
زاکانی در استدیوی گفت و گوی ویژه خبری

علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در ادامه به موراد زیر اشاره کرد:

  • «دولت قبل از شهید رئیسی تصمیم به گران کردن کشور داشتند اما ما تلاش می‌کنیم دست سوداگران را قطع کنیم. مسکن ایرانی اسلامی را دنبال می‌کنم. اجاره‌داری حرفه‌ای و سایر سیاست‌های مسکن جزو بسته مسکن بنده است به طوری که طی چهار سال دغدغه مسکن مردم را حل می‌کنم.»
  • « ما اقلام مورد نیاز مردم را با کرامت در منزل آنان تحویل خواهیم داد. باید یارانه را به حلقه آخر یعنی مردم تحویل داد. همین کاری که در حوزه نان اتفاق افتاد و نان گران نشد و مفسدان اقتصادی و دلال‌ها با شیوه جاری، حذف شدند.»
  • « مشارکت مردم در طرح‌های ناتمام دولتی و خصوصی‌سازی با هدف مشارکت دادن مردم هم موجب جهش کشور می‌شود و هم مردم سود می‌کنند. همچنین مولدهایی مانند بانک‌ها که ناترازی ایجاد می‌کنند را باید کنترل کرد. بانک‌ها به‌خصوص بانک‌های خصوصی ۶.۵ درصد تورم ایجاد کرده‌اند لذا این مسیر باید اصلاح شود.»
  • «مدیریت محلی فدرالیزم نیست. این مدیریت باید در خدمت حکومت مرکزی و ملی قرار گیرد در این صورت به سرعت می‌توان امور کشور و مردم را پیش برد.»
  • « ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر ساحل داریم اما به آن‌ها بی‌توجه هستیم، مردم این مناطق در کپَر زندگی می‌کنند. انتقال آب از دریا به بخش‌های مرکزی کشور خوب است اما بهتر است صنایع در کنار سواحل ساخته شود.»
  • «باید با خدمت‌رسانی به کشتی‌ها درآمدهای بزرگ و عجیبی برای کشور خلق کنیم ضمن اینکه استفاده از مخازن غذایی در دریا نیز درآمد کشور را افزایش می‌دهد با این کار سواحل مکران قابل توسعه است و این سواحل را توسعه می‌دهیم.»
  • «خصوصی‌سازی با اختصاصی‌سازی اشتباه گرفته شده است. وقتی اصل ۴۴ اجرا شد، اختصاصی‌سازی شد لذا باید به سمت توزیع امکانات به دست کارگران، فعالان اقتصادی و کسانی که در متن جامعه هستند حرکت کنیم این کار کمک بسیار خوبی برای مردم‌سازی اقتصاد است و دولت باید دولت حامی، تسهیل‌گر، ناظر و مکمل شود.»
  • «مرکز را از دولت می‌گیریم و قدرت را با مردم به اشتراک می‌گذاریم، بزرگترین اشتباهی که در حوزه سهام صورت گرفت اداره شدن دولتی آن بود.»
  • «بسته‌ای برای خانوار با توجه به محیط زیست در دست دارم. توزیع یارانه‌ها باید به گونه‌ای انجام شود تا موجب نجات محیط زیست و کاهش مصرف سوخت شود.»
  • توزیع عادلانه طبق ماده ۴۶ برنامه هفتم و ایجاد حساب بهینه‌سازی سوخت را انجام خواهیم داد تا مردم از همه ظرفیت‌ها استفاده کنند.

زاکانی در انتها افزود:« دولت خدمت مبتنی بر کارنامه مشخص و کاملا اجرایی و با تنظیم برنامه‌های مناسب، سفره شما را بازتر می‌کند و مشکلات کشور را در حوزه زیرساخت‌ها از بین می‌برد.»

 

انتهای پیام/+

منبع خبر : دنیای اقتصاد، مشرق، ایرنا

برچسب های اخبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب گردی