سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
Search
Close this search box.
شهریه مدارس غیرانتفاعی مشخص شد

شهریه مدارس غیرانتفاعی مشخص شد

به گزارش افق امروز  ؛ احمد محمودزاده با اشاره به مبانی الگوی تعیین شهریه مدارس غیردولتی بیان کرد: از بدو ورود به این سازمان و در راستای تحقق شعار دولت مبنی بر شفافیت و پیشگیری از رانت و فساد بر‌اساس قانون انجام وظیفه کردیم‌.

وی با بیان اینکه در ماده ۱۵ و ۱۶ قانون تاسیس مدارس و مراکز غیردولتی ساز وکار تعیین شهریه مشخص شده است گفت: بر این اساس شورای نظارت مرکزی ( آموزش و پرورش ) الگوی تعیین شهریه را اعلام و استانها نیز با رعایت قانون نسبت به تعیین شهریه با توجه به این شاخص‌ها اقدام می‌کنند

و بر اساس مصوبه امسال، میزان افزایش شهریه مدارس متناسب با پارامترهای الگو و ارائه برنامه‌های آموزشی و پرورشی در راستای اجرایی سازی سند تحول بنیادین و فعالیت‌های فوق برنامه درسی و غیر درسی تعیین شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: طی دو سال گذشته بخشی از این فرایند اتفاق افتاده و در سال جاری نیز موفق شدیم تا این فرآیند را به‌صورت کامل در کشور اجرا کنیم‌.

معاون وزیرآموزش و پرورش به صدور دستورالعمل ابلاغی به مدارس غیر دولتی نیز اشاره کرد و گفت: به استناد این دستور العمل میزان تخصیص ساعات فوق برنامه درسی و غیردرسی در مقطع ابتدایی و دوره‌های متوسطه اول و دوم نیز فرآیندی مشخص، تعیین و ابلاغ شده است.

محمود زاده با بیان اینکه بر اساس الگوی تعیین شهریه و در ترکیبی که در ماده ۱۶ دیده شده، هر منطقه از کشور به ازای هر مدرسه پس از بررسی نهایی در کمیته شهریه مناطق، وفق قانون بارگذاری شهریه‌ها انجام شد گفت: ۱۸ هزار واحد آموزشی در کشور فعالیت دارند و امروز به جرات اعلام می‌کنم این فرآیند در بیش از ۱۷ هزار مدرسه در سطح استانها، مناطق و مدارس کشور تکمیل شده و فرایند بارگذاری شهریه‌های سایر مدارس نیز درحال انجام است.

وی با بیان اینکه مدارس موظف هستند مطابق شهریه اعلامی در سامانه نسبت به پذیرش و ثبت نام دانش آموزان اقدام کنند افزود: مدارس در صورت عدم دسترسی و مشاهده شهریه سامانه‌ای مکلف هستند تا در توافق با خانواده‌ها برابر شهریه سال قبل و به صورت علی‌الحساب ثبت‌نام دانش‌آموز را تا زمان ابلاغ نهایی شهریه انجام دهند.

معاون وزیرآموزش و پرورش در خصوص میزان متغیرهای شهریه مدارس غیردولتی در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ ادامه داد: نزدیک به ۴۰ درصد شهریه‌های مدارس در کشور بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان برآورد شده است. همچنین حدود ۳۴درصد شهریه‌های مدارس نیز بین۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان تعیین شده که از این میان شهریه حدود ۱۴درصد مدارس نیز بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان اعلام شد. این در حالیست که شهریه ۶ درصد دیگر از مدارس کشور بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان است و ۲.۵ درصد مدارس نیز شهریه‌هایی بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان خواهند داشت.

محمودزاده با بیان اینکه ۱.۵ درصد شهریه‌های مدارس نیز بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان تعیین شد و در نمودار، نرخ شهریه کمتر از یک درصد مدارس بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان است گفت: شهریه حدود نیم درصد مدارس پس از بررسی و توافق در سامانه اعلام می‌شود.

وی با ارائه توضیحات پیرامون جزییات شهریه‌های ثبت شده در سامانه، افزود: شهریه‌هایی که در سامانه ارائه شده شامل مباحث و برنامه‌های درس ملی طبق مصوبات آموزش و پرورش و بر اساس ساعات تعریف شده است و بخشی دیگری نیز مربوط به فوق برنامه‌های درسی و غیردرسی است که آنها نیز در چارچوب ضوابط و بر اساس ابلاغیه مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش انجام می‌گیرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش به دریافت هزینه‌های خارج از نرخ شهریه مصوب اشاره کرد و افزود: بخشی از دریافت‌ها و هزینه‌های جانبی در مدارس غیر دولتی تابع نظام نرخ‌گذاری ستاد تنظیم بازار و به تصمیمات انجمن اولیا و مربیان مدارس منوط می‌شود؛ هزینه‌های پذیرایی ناهار، سرویس مدرسه، پوشش دانش‌آموزی و … که این ارقام به هیچ عنوان با شهریه اعلامی در سامانه ارتباط ندارد و مستلزم عقد قراردادهای منعقده با اولیاء است و بر این اساس تاکید می‌شود هرگونه هزینه‌های تجملاتی، پذیرایی و …. که با فرهنگ اسلامی ـ ایرانی و رویکردهای تربیت اسلامی ناسازگار باشد، «ممنوع» است.

محمودزاده با بیان اینکه دریافت‌هایی که در برخی از مدارس با عناوین آموزشگاهی انجام می پذیرد نیز براساس تفاهم‌های انجمن اولیاء و مربیان مدارس و مجوز برگزاری دوره‌های آموزشی اعم از زبان و … در ساعات غیردرسی و اختیاری است گفت: این مبالغ نیز خارج از شمول شهریه اعلامی خواهد بود.

وی ضمن تقدیر از موسسان و مدیران مدارسی که با احترام به قانون و متناسب با الگو نسبت به تعیین شهریه مبادرت می کنند، افزود: اولیاء در صورت مشاهده اندک مدارسی که نقض قانون رفتار می‌کنند، می‌توانند گزارش‌های خود را به مناطق و اداره کل آموزش و پرورش استانها در سراسر کشور گزارش و پیگیری کنند.

معاون وزیرآموزش و پرورش در خصوص نظارت بر فرآیند و عمکرد مدارس غیردولتی گفت: طوری برنامه‌ریزی شده تا همزمان با پروژه مهر که در بازه زمانی ثبت نامها همراه است، نظارت کافی و لازم را داشته باشیم.

محمودزاده با بیان اینکه بر اساس شهریه ابلاغی در ابتدای اردیبهشت ماه هیچ گونه افزایش درصدی و تعریف برابر را در یک منطقه و استان مشخص نشده و شهریه‌ها تنها متناسب با عملکرد و شاخص‌های مدرسه تعیین شده است عنوان کرد: برخی از مدارس در فرایند تعیین شهریه با کاهش نرخ شهریه مواجه شدند که بر اساس بررسی متغیرهایی مثل محیط آموزشی، عدم تجهیزات و سایر شاخص‌ها، شهریه این مدارس کاهش یافته بنابراین نمی‌توانیم به صورت کلی بگوییم که هر منطقه یا شهر و یا استان چند درصد افزایش داشته است زیرا بررسی همه شاخص‌ها و الگوها؛ تعیین کننده میزان افزایش یا کاهش شهریه مدارس هستند.

وی درباره نظارت‌های دوره‌ای و مستمر از روند عملکرد مدارس غیر دولتی، گفت: نظارت میدانی وسامانه‌ای انجام می‌شود و تیم‌های نظارتی پس از بررسی موضوعات مختلف و مستندسازی اطلاعات ضمن تسریع در رسیدگی به شکایات مردمی، قاطعانه با هر متخلف برخورد قانونی خواهند کرد.

معاون وزیرآموزش و پرورش خطاب به موسسان و مدیران مدارس اظهار کرد: متناسب با الگوهای مشخص شده و با توجه میزان ارائه خدمات آموزشی و تربیتی و ۳۰ ساعته شدن فعالیت رسمی معلمان که تاثیر بسزایی در انگیزه فعالیت آموزشی و کیفیت بخشی دارد را مبنای تخصیص شهریه قرار دهند و از دریافت هرگونه وجه خارج از عرف جدا پرهیز کنند.

وی به خانواده‌ها پیرامون مشاهده شهریه سامانه‌ای و اطلاع از میزان شهریه اعلامی مدارس تاکید کرد و خواستار آن شد تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف در مراحل ثبت‌نام، موارد شکایت را به صورت حضوری در مناطق و استان‌ها یا از طریق سامانه گزارش دهند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: بر اساس قوانینی که امسال در خصوص مشوق‌های ابلاغی وجود دارد، امیدواریم بتوان فضای مدارس غیردولتی را با توجه به رویکردهای دولت مردمی سیزدهم و ماموریت‌های ابلاغی در سند تحول بنیادین ساماندهی و موثرتر از پیش کنیم.

 

انتهای پیام/+

منبع خبر : ایسنا

برچسب های اخبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب گردی