اعلام برنامه پروازهای فرودگاه مهرآباد در روز ۱۴ خرداد

صندوق‌های سرمایه‌گذاری وام ریالی به شرکت‌های هواپیمایی می‌دهند

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری هوایی در کشور، گفت: نوسانات شدید ارزی سبب شده تا به‌دنبال اعطای تسهیلات ریالی به شرکت‌ها باشیم. در این زمینه تاکنون فقط ایران‌ایر موفق به ورود هواپیماهای جدید با استفاده از وام‌های این صندوق شده است.

به گزارش افق امروز

به نقل از ایرنا درخصوص آخرین وضعیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری هوایی افزود: به دلیل آورده اولیه بالا و گران بودن محصولات صنعت هوایی و هواپیماها، کشورهای مختلف از این صندوق‌ها بهره می‌برند.

وی بیان‌داشت: صنعت هوایی بدون سرمایه گذاران، لیزورها (اجاره‌دهندگان) و فاینانسورها حیات ندارد و به همین دلیل ما نیز با راه‌اندازی این صندوق‌ها به دنبال آن هستیم وام‌های ارزی در اختیار شرکت‌ها قرار دهیم.

صانعی تصریح کرد: با این وجود، جهش نرخ ارز سبب شده تا هیچ سرمایه گذاری جرات استفاده از تسهیلات این صندوق‌ها را نداشته باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: به همین دلیل به دنبال آن هستیم تا تسهیلات به صورت ارزی داده نشود، چرا که درآمد شرکت‌های هواپیمایی به صورت ریالی است و برای جبران پرداخت بازتسهیلات دچار مشکلات افزایش بدهی می‌شوند.

وی یادآور شد: تاکنون فقط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) موفق به دریافت یک فقره از این تسهیلات شده و هواپیماهای جدید خود را از همین طریق وارد ناوگان کرده است.

به نقل از ایرنا، به دلیل تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی، از مدل‌های اقتصادی که برای صنعت هوایی در جهان فراهم است، محروم هستیم. در جهان سرمایه‌گذاران صنعت هوانوردی از منابع مالی لازم برای خرید هواپیما برخوردارند، فضای کسب و کارشان فراهم بوده و از خدمات بیمه‌ای بهره‌مندند، اما کشورمان از این خدمات محروم است.

همچنین از تحریم‌ها به‌عنوان عامل اصلی بالا بودن سن ناوگان هوایی کشور یاد می‌شود، به‌طوری که به دلیل تحریم‌ها به ناچار تامین‌کنندگان هواپیما به سمت ناوگان سه تا پنج میلیون دلاری می‌روند که طی مدت ۲ تا ۲ سال و نیم قابلیت بازگشت سرمایه دارد و در حقیقت این زمان بازگشت سرمایه است که ما را به سمت ناوگان بالای ۲۰ سال هدایت می‌کنند.

علاوه بر آن، به دلیل فشار تحریم‌ها امکان استفاده از خدمات لیزینگ کننده‌هایی که می‌توانند وام‌های چهار تا ۶ درصدی به خریداران هواپیما بدهند وجود ندارد.

راه اندازی صندوق سرمایه‌گذاری صنعت هوایی کمک خواهد کرد تا شرکت های هواپیمایی در خرید هواپیماهای به‌روز و تامین تجهیزات و قطعات هواپیما و افزایش سرعت تعمیرات، بتوانند بخش بزرگی از مشکلات خود را حل کنند. به این ترتیب، ضمن افزایش ساعات در دسترس بودن هواپیماها، تاخیر و نارضایتی مردم هم به حداقل خواهد رسید.

انتهای پیام/+

برچسب های اخبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب گردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search