به گزارش افق امروزاین دستاورد حاصل تلاش جدی دولت و یک جهاد اقتصادی بخش خصوصی بود که با ایجاد زیرساختهای لازم در کشور به ثمر نشست، اما هنوز با ظرفیتهای بالقوه کشور در حوزه تجارت بینالمللی، فاصله داریم.
قنادزاده تصریح کرد: دلایل متعددی برای این فاصله وجود دارد، اما یکی از مهمترین آنها ضعف زیرساختهاست؛ چه زیرساختهای لجستیکی و چه زیرساختهای پولی و بانکی. لجستیک و حمل و نقل نقش بسیار پررنگی در تجارت دارد و سازمان توسعه تجارت بهعنوان سیاستگذار حوزه تجارت کشور، فعالیت ویژهای در این زمینه انجام دهد.
وی با اشاره به نقش نمایشگاهها بهعنوان یکیاز ابزارهای پیشبرد راهبردهای حوزه تجارت، اظهار کرد: نمایشگاهها دو کارکرد اصلی دارند؛ نخست معرفی و نمایش محصولات، خدمات، دستاوردها و آخرین اتفاقات، و دوم، بههمرسانی فعالان است. در این دوره، تمرکز سازمان بر همین کارکرد دوم است تا با برگزاری یک نمایشگاه تخصصی، تمامی اهالی یک صنعت از جمله فعالان داخلی و بینالمللی را دور هم جمع کنیم.
معاون سازمان توسعه تجارت ادامه داد: بر همین اساس، طراحی این رویداد بهگونهای انجام شده که نمایشگاه جامعی در کشور برگزار شود و از پراکندهکاری در این حوزه جلوگیری شود. نخستین نمایشگاه جامع در حوزه حملونقل و لجستیک است، ۲۹ تیرماه تا یکم مردادماه ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد.
قنادزاده تأکید کرد: در این نمایشگاه تلاش شده است تا بهصورت اختصاصی و در یک حوزه مشخص، به مسائل راهبردی کشور از جمله کریدورها پرداخته شود. زیرا جنگ آینده، جنگ کریدورها میان کشورها است و هر کشور تلاش دارد، نقش کلیدیتری در مسیر کریدورهای اصلی ایفا کند.
معاون خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت گفت: هدف اول از برگزاری نمایشگاه، معرفی آخرین دستاوردها، توانمندیها، محصولات، خدمات حوزه حملونقل، لجستیک و صنایع مرتبط است. در کنار آن، تلاش میکنیم بازیگران و واسطههای این حوزه، از جمله فعالان مرزی و گمرکی، نیز در رویداد حضور داشته باشند.
وی افزود: هدف دوم ما، توجه به لجستیک تجارت خارجی و تجارت داخلی بهطور ویژه دنبال نمیشود، زیرا سازمان توسعه تجارت متولی تجارت خارجی است. همچنین تلاش داریم فعالان کشورهای مهم همسایه و پیرامون را نیز جذب کنیم. برای این منظور، برنامههای محتوایی ویژهای در قالب پنلهای تخصصی و نشستهایی میان فعالان حوزه طراحی شده است.
وی با اشاره به اینکه سازمان توسعه تجارت و متولیان این حوزه در وزارتخانهها و دستگاههای تخصصی در حال برنامهریزی محتوایی برای نمایشگاه هستند، گفت: این نخستین رویداد از این نوع است و طبیعتاً به بلوغ کامل نرسیده، اما دو هدف اصلی یادشده را بهصورت ویژه دنبال میکنیم؛ همچنین با همکاری سایر ارکان دولت و بخش خصوصی، این مسیر به نتیجه خواهد رسید.
قنادزاده در پایان اظهار کرد: هدف ما این است که ششمین نمایشگاه حملونقل و لجستیک به یک رویداد بینالمللی جامع تبدیل شود و تمامی نمایشگاههای موازی دیگر نیز بهصورت یکپارچه و مرتبط در همین مسیر هدایت شوند.