چهارشنبه ۰۶ تیر ۱۴۰۳
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
قالیباف در برنامه های انتخاباتی چه گفت؟

قالیباف در برنامه‌های انتخاباتی چه گفت؟

پس از آنکه مرحله اول انتخابات با ثبت نام ده‌ها چهره سیاسی کشور به پایان رسید هفته گذشته شش چهره برای رقابت در انتخابات تائید صلاحیت شدند. محمد باقر قالیباف فرمانده نیروی انتظامی و شهردار اسبق تهران و رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی نیز یکی از این افراد است. او تا کنون در چهار برنامه تبلیغاتی رسانه ملی حضور داشته و از برنامه و مواضعش به عنوان رئیس جمهور صحبت کرده است.

محمدباقر قالیباف روز بیست و یکم خرداد ماه با حضور در برنامه صف اول برای اولین بار به منظور تشریح مواضع انتخاباتی خود در قاب رسانه ملی حضور یافت. او در این برنامه با اشاره به سوابق مدیریتی خود و اقداماتی که در هر یک از مسئولیت‌‎های خود انجام داده است به برنامه‌هایی که در صورت رئیس جمهور شدن عملی خواهد کرد اشاره داشت.

در ادامه خلاصه صحبت‌های این چهره انتخاباتی در برنامه «صف اول»

  • «بنده معتقدم با روحیه تحول و تغییر و استفاده از فناوری روز وارد میدان شوم و این رویکرد را در شهرداری، هوافضا، پلیس و … پیاده کردم و در طول خدمت بهره‌وری را در اولویت گذاشتم.»
  • «مردم امروز شناخت نسبی از بنده دارند در شهرداری تهران طولانی مدت خدمت کردم و در طول تاریخ شکل گیری بلدیه در تهران تنها کسی که بیش از ده سال در مسئولیت شهرداری باقی ماند بنده بودم. بنده سعی کردم در دوران مدیریت به‌دنبال تحول با نگاه مردمی‌سازی باشم.»
  • «من «دولت خدمت و پیشرفت» را به عنوان شعار انتخاب کردم، اما این صرفا شعار نیست بلکه در دوران خدمت این موضوع را پیگیری کردم تا محقق شود. مردم امروز در رفاه و معیشت دچار مشکل هستند و ما تلاش می‌کنیم این موضوع را با جدیت پیگیری کنیم.»
  • اگر امروز مردم مرا قضاوت می‌کنند براساس خدمات انجام شده در کارنامه‌ام است. اگر شعار بدهیم، اما کارنامه نداشته باشیم کار پیش نخواهد رفت. به عقیده بنده ما چهار قوه داریم که عنصر چهارم دیوانسالاری است و بر سه قوه دیگر ارجحیت دارد.
  • وقتی همه چیز شفاف باشد و مردم در صحنه باشند می‌توان از فساد جلوگیری کرد.
  • من همیشه به اعضای ستادم قول می‌دهم که شما را شرمنده اعتماد و آبرویی که برایم گذاشتید نخواهم کرد. هیچ وقت به آن‌ها نمی‌گویم اگر رئیس جمهور شوم به شما پست و مقامی می‌دهم. وقتی رئیس جمهور شوم بر اساس شایسته‌گزینی نیرو‌های دولت را انتخاب خواهم کرد.
  • در طول خدمت همیشه خود را ملزم به پاسخگویی به مردم می‌دانم، وعده‌های داده شده با زمان‌بندی خواهد بود و به مردم گزارش خواهم داد.قالیباف در استدیو برنامه صف اول

 

قالیباف در دومین حضور خود در برنامه گفت و گوی ویژه خبری در دوشنبه هفته گذشته به موارد زیر اشاره کرد:

  • «گرانی فشار زیادی در سطوح مختلف آورده است. تورم ریشه در ناترازی بانکی و سیاستگذاری پولی و بانکی دارد و برنامه هفتم با این نگاه تنظیم شده است و مراحل پایانی خود را طی می‌کند.»
  • «سندی داریم که پنج ساله است و دولت و مجلس  آن را تهیه کردند و می‌خواهند اجرا کنند. بودجه امسال را دولت سیزدهم داده است و همه تلاش ما اجرای برنامه است.»
  • «یکی از ویژگی‌های برنامه هفتم این است که برنامه ششم کمتر از سی درصد اجرا شده، اما ماده ۱۱۸ می‌گوید یک شورای راهبری گذاشتیم که زمان اجرایی دارد و با مدیریت سایبرنتیکی آن را اجرا می‌کنیم تا برنامه کنترل پذیر باشد و زیر نظر معاون اول رئیس جمهور با حضور نمایندگان مجلس است تا بازگشت پذیری داشته باشد و در موقع اجرا اگر مشکلی پیش آمد آن را اصلاح کنیم.»
  • «در دهه نود نقدینگی ۲۶ برابر شد، اما رشد اقتصادی کمتر از یک درصد بود که مشکلاتی زیادی اجرا کرد؛ در برنامه ششم این‌گونه شد که دولت در دهه نود می‌گفت اصلا ضرورت ندارد برنامه به مجلس برای تصویب بیاید و دولت خودش این کار را می‌کند.»
  • «معتقدم بودجه و برنامه برای دولت نیست و قبل اینکه دستورالعمل را مشخص کند زندگی مردم است. این برنامه باید تغییری در زندگی مردم ایجاد کند و رشد و توسعه‌ای باید ایجاد شود. این برنامه باید قابل پیش بینی باشد و خانواده‌ها بتوانند برای خود برنامه ریزی کنند. اگر مردم به من اعتماد کردند گام به گام آن را اجرا میکنم تا به ثبات اقتصادی برسیم.»
  • «یکی از مشکلات ما این است که در یک اتاق دو ایرانی کار می‌کنند شاید یک نفر از نظر تحصیلات بالاتر است، اما چون قراردادی و ساعتی است دریافتی کمتر دارد، اما دیگری تحصیلات کمتری دارد، اما رسمی است و دریافتی بیشتری دارد که برای اینها در مجلس برنامه ریزی کردیم.»
  • «سهم دولت در ایران خودرو ۷ درصد است، اما دولت با این ۷ درصد ۱۰۰ درصد در قیمت گذاری نقش دارد. در حقیقت دیون باقی مانده آنجا چقدر است و مجبور می‌شود در قیمت گذاری دخالت کند و رانت آنجا را بدهد و هزینه‌ها را خود بدهد و با پول دولت و منافع عمومی خودرو تولید می‌کند. دولت و بخش خصوصی و مردم همگی ناراضی هستند»
  • «سازمان زمین و مسکن یک میلیون هکتار زمین در اختیار دارد. کل مسکن مهر ۹ هزار هکتار زمین داشته است و اینجا یک میلیون هکتار است. در برنامه هفتم ماده ۴۹ مشخص کردیم که ما دو صدم درصد که میشود ۳۳۰ هکتار را به زمین اختصاص دهیم و قیمت مسکن را به عنوان آورده می‌آوریم. حرف از هشت درصد رشد اقتصادی یعنی سه درصد را با بهره وری دنبال می‌کنیم.»
  • قالیباف در استدیو برنامه گفت و گوی ویژه خبری
    قالیباف در استدیو برنامه گفت و گوی ویژه خبری

 

قالیباف به تولید، مالیات، ارزش پول و ثبات قیمت ارز اشاره کرد و افزود:

  • «ما زنجیر به پای تولید می‌بندیم. در حوزه مربوط به بیمه یک نهاد مستقل در برنامه پیش بینی کردیم برای دادرسی بیمه‌ای که در حوزه مالیات هم همین‌طور. ما تلاش کردیم بتوانیم از این مسیر امنیت سرمایه گذاری را ایجاد کنیم. اگر این کار‌ها را انجام دهیم لازم نیست قیمت را دستوری مدیریت کنیم. دولت اگر می‌خواهد دخالت کند باید قیمت تمام شده را مدیریت کند. باید زنجیره تولید و بازار سرمایه را درست کنیم. وقتی دولت دست در بازار سرمایه می‌کند و دستوری در شرکت‌های بزرگ برخورد می‌کند چگونه می‌خواهد سرمایه ایجاد کند؟»
  • «در برنامه هفتم به طور دقیق این مسائل برنامه ریزی و قابلیت اجرایی دارد و اگر توفیق خدمت داشته باشم ثبات درآمد و اصلاح نظام بانکی و بهبود فضای کسب و کار را انجام خواهم داد و پاسخگو خواهم بود.»
  • «در حوزه مالیات تلاش ما سامانه محور کردن آن است. بیش از یک دهه است که عقب ماندگی در مالیات است. ما فرار مالیاتی زیادی داریم. شاید از کمتر از مودی مالیاتی که فرار مالیاتی دارند و یا سابقه مالیاتی ندارند اگر در هوشمندسازی سراغ آن بروید قریب پنج میلیون نفر از حدود ۹ میلیون نفر پوشه های‌شان را دنبال کردند و قریب پنج میلیون نفر می‌توانند مالیات شامل حال آن‌ها نشود.»
  • «اگر پایه مالیاتی را افزایش دادیم به این صورت است که به تولیدکننده معافیت مالیاتی دادیم یعنی گزارش می‌دهند، اما مالیات به آنها تعلق نمی‌گیرد. کسانی سفته بازی می‌کنند و پانصد تا پانصد تا ماشین خرید و فروش می‌کنند و با رانت کار می‌کنند آنها را کنترل می‌کنیم تا به افراد خرده پا فشار نیاید.»
  • «به بحث ثبات در قیمت‌ها و ثبات در نرخ در ارز در برنامه هفتم توجه شده و در برنامه پیش بینی کردیم حداقل حقوق ۱۲ میلیون تومان باشد. پیش بینی ما این است که در طول برنامه به میزانی که افزایش درآمد است به یک میزان بالا بیاوریم، چون به زیر خط فقر و یا فقر مطلق می‌روند. »
  • «گر تورم کشور از تورم جهانی بیشتر باشد ارزش پول ملی کاهش می‌یابد و وقتی کاهش پیدا کرد هر کس می‌رود طلا و ارز می‌خرد که این بازار را دچار مشکل می‌کند یا اینکه ارز از کشور خارج می‌شود. باید به این نکات توجه کرد. باید تلاش کنیم ارزش پول ملی را حفظ کنیم که این با کنترل تورم و کنترل ناترازی جبران می‌شود.»
  • «ماده ۸۶ برنامه هفتم درباره اتباع بیگانه است که برای انسداد مرز‌های شرقی کشور بودجه گذاشته است. همچنین در مورد افرادی که به صورت غیرمجاز در کشور هستند پیش بینی شده که طرد آنها انجام شود و افرادی که مجاز هستند می‌توانند کمک کنند، چون حوزه اشتغال یکی از موضوعات ما است که در فرصت‌های بعد این را توضیح خواهم داد.»
قالیباف در گفت و گوی ویژه خبری
قالیباف در گفت و گوی ویژه خبری

عصر پنجشنبه ۲۴ خردادماه محمدباقر قالیباف در میزگرد فرهنگی شرکت کرد. این میزگرد با حضور سه چهره فرهنگی حسین انتظامی، الهام یاوری و شهاب اسفندیاری و اجرای محمدجعفر خسروی تشکیل شد. صدیقه سادات حجازی و مصطفی غفاری نیز از مشاوران قالیباف بودند.

  • «محمد باقر قالیباف با اشاره به نقش فرهنگ در زمان‌های بحرانی مثل کرونا، توجه به فرهنگ را در بالا بردن همدلی و پیشرفت موثر دانست و تاکید کرد مسائل فرهنگی در تمامی جوانب از جمله اقتصادی و اخلاقی نقش مهمی دارد.»
  • «قالیباف با اشاره به اینکه موضوع زن و خانواده مهم‌ترین اولویت او در حوزه فرهنگ است و زن به عنوان مادر مهمترین عنصر خانواده و پایه و سلول اصلی جامعه است به اقدامات خاص خود برای این قشر جامعه اشاره کرد. احداث پارک‌های خانواده‌محور و استخر دوقلو در دوران مدیریت قالیباف در شهرداری تنها اقدامی بود که در این میزگرد به آن اشاره شد.»
  • «قالیباف در در پاسخ به سوال حسین انتظامی در ارتباط با فشار بر دستگاه‌های مختلف و از دست دادن اعتماد به نفس آن‌ها در انتشار آزادانه افکار و یا بازداشت ۲ نفر از فعالان رسانه‌ای در روز‌های ابتدایی شروع تبلیغات اعلام کرد که معتقد است رسانه به عنوان نماینده افکار عمومی باید آزادانه عمل کند. از طرفی خبرنگاران بازداشت شده شاکی خصوصی داشته اند.»
  • «در حوزه فضای مجازی باید حضور قدرتمندانه و موثر همراه با حکمرانی داشته باشیم شرایط خارج از این حکمرانی ولنگاری است و سراسر دنیا دارای حکمرانی در حوزه فضای مجازی است.»
  • او در پاسخ به سوال شفاف و مستقیم حسین انتظامی در خصوص موافقت یا مخالفت با فیلترینگ گفت:«قانون بد باید اصلاح شود، اما نباید گفته شود که قانون اجرا نشد.»

در طول برنامه محمدباقر قالیباف با تاکید بر نقش فرهنگ در همه زمینه‌ها معتقد بود فرهنگ در پیشرفت کشور در همه سطوح موثر است و توجه به آن در برنامه‌هایش جایگاه ویژه‌ای دارد.

 

محمد باقر قالیباف در میزگرد فرهنگی
محمد باقر قالیباف در میزگرد فرهنگی

محمد باقر قالیباف در آخرین حضور خود در رسانه ملی روز جمعه ۲۵ خرداد ماه میهمان میزگرد اقتصادی بود که در آن برنامه به این موارد اشاره کرد:

  • «مهار تورم و رشد اقتصادی دو کار مهم است که برای رفع مشکلات اقتصادی مهم است. برای رفع کسری بودجه و ناترازی بانکی باید چاره‌اندیشی شود.»
  • « ما بعد از ۵۰ سال، قانون دائمی بانک مرکزی را تصویب کردیم و قانون برنامه هفتم توسعه را هم در کنار آن داریم. از طریق اجرای دقیق این قوانین از سوی یک مدیر قوی می‌توانیم کسری بودجه و مشکلات مربوط به ناترازی های موجود در بخش اقتصادی را مرتفع کنیم.»
  • «هوشمندسازی، شفاف‌سازی و مردمی‌سازی خیلی مهم است و با هوشمندسازی می‌توان بر دیوان‌سالاری مقابله کرد.»
  • «اگر ۲۰ درصد حقوق را در سال افزایش می‌دهیم، در سبد حمایتی هم باید مابه التفاوت را یارانه داده و کمک کنیم و در کنار آن هم باید سرمایه گذاری تقویت و کیک اقتصادی را بزرگ کرده و درآمد دولت را هم باید از مبادی مختلف از جمله مالیات تامین کرد.»
  • «به جای آنکه مردم را در اقتصاد مداخله دهیم، در زندگی مردم و اقتصاد آنها مداخله می‌کنیم که نمونه آن خودرو است.»
  • «با برخی از کشورهای دنیا هم می‌توانیم روابط مالی دوجانبه داشته باشیم اما از این ظرفیت به خوبی استفاده نمی‌کنیم. در اتحادیه اوراسیا معلوم است که نیازهای طرفین چیست و باید از این فرصت‌ها هم استفاده کرد.»
  • «ما قطعاً به سمت استقلال بانک مرکزی می‌رویم که در قانون جدید این استقلال به بانک مرکزی داده شده است. دخالت دولت در امور بانک مرکزی با این قانون حداقلی شده است.»
قالیباف در صدا و سیمای ملی
قالیباف در صدا و سیمای ملی

قالیباف در ادامه به نیروهای قراردادی، خرید خدمت، دست‌مزدها و مدیریت ارز اشاره کرد و افزود:

  • «اکنون نیروهای قراردادی، ساعتی و پیمانی داریم که با حقوق کمتر و بدون امنیت شغلی هستند و گویا آن‌ها شهروند درجه یک نیستند و انگیزه ندارند که ما حتماً این مشکل را حل می‌کنیم.»
  • «مطابق با برنامه هفتم توسعه، به جای خرید خدمت، خرید خدمات کرده که به معنای کوچک کردن دولت است. در واقع، برنامه هفتم هر گونه تولید خدمت در شرکت‌های دولتی را ممنوع کرده که نتیجه آن چابک شدن دولت است. ما حتماً تصدی‌گری را از دولت جدا کرده و به مردم می‌دهیم.»
  • «طبق قانون، تصدی‌گری دولت در بخش مسکن ممنوع است، چرا که دولت ساختمان ساز نیست.»
  • «ما به امنیت سرمایه اعتقاد داریم. همچنین از ایرانیان خارج از کشور دعوت خواهیم کرد و با استفاده از ارتباطات سیاسی مانند بریکس و شانگهای، در سال اول دولت شاهد گشایش‌هایی خواهیم بود.»
  • «باید به گونه‌ای درباره حقوق و دستمزد سیاست گذاری و عمل شود که آن‌ها قدرت خرید داشته باشن و حداقل حقوق باید به اندازه تورم افزایش پیدا کند. امسال حداقل حقوق حدود ۱۲ میلیون تومان است و بر اساس تورم، مابه‌التفاوت به قشر پایین اضافه می‌کنیم و مابقی را هم به صورت پلکانی پیش می‌بریم.»
  • «یکی از مشکلات به دلیل تحریم، سوییفت است، اما ظرفیتی مانند بریکس، بریکس پی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین می‌توان روابط مالی دو جانبه با کشورهای بزرگ دنیا داشت و به جای دلار و یورو با ارزهای خودشان کار اقتصادی کنیم که از این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌کنیم. این فرصت در شانگ‌های و بریکس وجود دارد که باید مدنظر ما باشد.»
  • «در تحریم، نفت می‌فروشیم و پول می‌گیریم و بعد تبدیل ارز می‌شود، در نتیجه ۳۰ درصد در جابه‌جایی پول‌ها حیف می‌شود. ما عملاً به دلیل بی تدبیری، بی عرضگی و ناآگاهی خودتحریمی ایجاد کردیم.»
  • «نمی‌توان نسبت به نرخ آزاد ارز بی‌تفاوت بود و دولت باید دخالت را به گونه‌ای در عرضه و تقاضا انجام دهد که خالص آن در پایان سال صفر شود. همچنین سیاست‌ها به گونه‌ای نباشد که جذابیت واردات بیشتر از صادرات باشد.»

 

محمد باقر قالیباف عصر شنبه ساعت ۱۸:۳۰ بار دیگر در «برنامه با مردم» حضور داشت و گفت:

  • «حتماً شما به خاطر دارید نیروی انتظامی در کمترین زمان ممکن از یک نیرویی که شاید بهره‌وری و توانی که باید را می‌داشت و خدمتی را که باید می‌کرد با همه تلاشی که زحمت می‌کشیدند مردم راضی نبودند، ولی دیدید بدون تغییر در بودجه تحول در رفتار سازمان، آموزش، کیفیت، خدمات رسانی با رویکرد امنیت پایدار و عادلانه از شهر تا روستا، همه خدمت از پلیس گرفتند. تحول را مردم در زندگی خودشان با همه وجود حس کردند، پس تحول امکان‌پذیر است.»
  • «در شهرداری تهران شما همه شهر را یک کارگاه در عرصه حمل و نقل، مترو، توسعه پارک‌ها و همچنین در فراهم کردن فرصت برای کودکان و زنان در محیط شهر دیدید. پل‌ها تونل‌ها همه در شرایط سختی انجام شد. این‌ها هرگز پیش شرط اینکه ما پول می‌خواهیم و اختیار می‌خواهیم نبود.»
  • «وقتی تردید نباشد و اراده محکم باشد، او همه وسایل و ابزار یک تحول را ایجاد خواهد کرد. این در گرو یک مدیر قوی است. دیدید که ما وعده دادیم در مجلس که مجلس یازدهم برای یک خیزش اقتصادی آمده است. طبیعتاً وقتی حرف خیزش اقتصادی می‌زنیم طبیعی است ما قوانینی که در مسئولیت مجلس است را باید تصویب کنیم. این‌ها را تصویب کردیم، به وعده عمل کردیم و گزارش‌ها را به مردم عزیز دادیم؛ آیا صرفاً قانون و برنامه هفتم برای یک تحول کفایت می‌کند؟ خیر!»
  • « امروز ۲۳۰ میلیارد دلار نفت و گاز تولید می‌کنیم و ۲۵ درصد از این را یا اتلاف می‌کنیم یا هدر می‌دهیم و یا از کشور ما قاچاق می‌شود. یعنی اگر بخواهم با عدد و رقم بگویم به این معنا که سه و نیم برابر یارانه‌هایی که الان سالانه می‌دهیم این پول در اینجا هدر می‌رود؛ یعنی حدود ۱۲۶۰ همت! طور قطع و یقین این‌ها حیف می‌شوند و‌این ظرفیت در چرخه پیشرفت و سرمایه‌گذاری کشور نمی‌رود.»
  • «ریشه این همه فرصت سوزی چیست؟ در یک کلام بی‌عرضگی است. با همه وجودم عرض می‌کنم که امروز ریشه اصلی مفاسد در کشورمان ناکارآمدی است و رقم‌ها به گونه‌ای است که آدم غصه می‌خور. ولی مجلس یازدهم و دولت سیزدهم دولت شهید رئیسی آمدند که ریل را برای تحول عوض کنند. اراده کردند و در این مسیر حرکت کردیم و پیش رفتیم و شتاب گرفتیم برنامه هفتم را با مشارکت هم تصویب کردیم.»
  • «فرصت آزمون و خطا نداریم و باید مسیر پیشرفت را محکم دنبال کنیم. ما باید به دنبال تحول باشیم. تحول در همه عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بدون شک نیاز به مدیر قوی دارد. هیچ تحولی بدون یک مدیر قوی امکان‌پذیر نیست.»
قالیباف در برنامه با مردم 26 خرداد
قالیباف در برنامه با مردم ۲۶ خرداد

 

همچنین این چهره انتخاباتی امروز یکشنبه ۲۷ خراد ماه نیز در برنامه «میزگرد سیاسی» از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۶ در شبکه سه از مواضع سیاست داخلی و خارجی خود سخن خواهد گفت.

انتهای پیام/+

منبع خبر : میزان، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری دانشجو، مشرق

برچسب های اخبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب گردی