به گزارش افق امروز روز معلم به پاس قدردانی از کسانی که چراغ دانش را در دلهای فرزندان این مرز و بوم روشن میکنند، در مدارس جشن گرفته میشود.
معلمان، آن فرشتگان صبور و مهربانی که با دلسوزی و عشق بیپایان، نه تنها علم، بلکه ارزشهای انسانی را نیز در وجود ما نهادینه میسازند.
هر ساله در این روز، صدای تشویقها و سپاس در کلاسهای درس و مدارس طنینانداز میشود؛ لحظهای که یادآور زحمات بیوقفه آنان است.
در این روز خاص، مدارس مملو از شور و شوق دانشآموزان است؛ آنها با گلها، نامههای دستنویس و لبخندهای گرم خود به معلمانشان نشان میدهند که چقدر قدردان زحماتشان هستند.
این جشن کوچک اما پرمعنا یادآور آن است که هر موفقیتی ریشه در تلاشهای بیشائبهی یک معلم دارد.
در واقع معلمها همچون باغبانی هستند که با دستان پرمحبت خود بذرهای امید و دانش را در خاک ذهن کودکان میکارند. آنها نه تنها آموزگار کتابها بلکه آموزگاران زندگیاند؛ کسانی که با صبر و حوصله، مسیر رشد فکری و اخلاقی نسل آینده را هموار میکنند.
علاوه بر مدارس، مراسماتی هم به منظور تکریم مقام معلم در سطح کشور برگزار میشود و به همین منظور وزارت آموزش و پرورش مانند هر سال معلمان نمونه را هم اعلام میکند.
۱۲ اردیبهشت که سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری است، روز معلم نام گرفته و ۱۲ تا ۱۸ اردیبهشت هم هفته بزرگداشت مقام معلم است.
روز شمار گرامیداشت هفته معلم در سال جاری اعلام شده که براساس آن، جمعه ۱۲ اردیبهشت، معلم، سرشار از اندیشه مطهر، شنبه ۱۳ اردیبهشت، معلم، نقطه طلوع مهر و دانایی، یکشنبه ۱۴ اردیبهشت، معلم، محور وفاق و همدلی، دوشنبه ۱۵ اردیبهشت، معلم، نماد فرهنگ و هویت، سه شنبه ۱۶ اردیبهشت، معلم، محرک خلاقیت و نوآوری، چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت، معلم، معمار تمدن آینده و پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت نیز معلم، راوی عشق و ایثار نامگذاری شده است.
همچنین براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش، ۲۵ معلم نمونه کشوری به عنوان معلم نمونه انتخاب شدند که ۵۹۳ فرهنگی در این رویداد با عنوان نخستین جایزه ملی شهید باهنر شرکت کردند.
این افراد در مراسمی بادحضور وزیر آموزش و پروش معرفی و تجلیل شدند.
علی فرهادی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با گرامیداشت هفته مقام معلم و یاد و خاطره معلم شهید استاد مرتضی مطهری درباره روند انتخاب معلمان نمونه توضیح داد: نخستین خبر خوب از این وزارتخانه این است که نزدیک به ۷۰ درصد از معلمان، یعنی ۵۹۳ هزار نفر در فرایند انتخاب معلم نمونه شرکت کردند، این بسیار خبر خوبی است؛ زیرا نشاندهنده میزان مشارکت و انگیزه بالای معلمان برای حضور در یک فرایند حرفهای و دقیق است.
وی تاکید کرد: در این فرایند ۲ میلیون و ۲۳۷ هزار دانشآموز و معلم برای اظهار نظر درباره نامزدهای معلم نمونه مشارکت داشتند. این فرایند صرفاً محدود به مدیران یا مسئولان اجرایی نبود؛ بلکه انتخاب نهایی معلمان نمونه در سطح استان، منطقه و کشور حاصل مشارکت گسترده همین ۲ میلیون و ۲۳۷ هزار دانشآموز و همکار بود.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: در این ارزیابیها، ۲ هزار و ۴۴۰ نفر از معلمان نیز شرکت کردند و اظهارنظرهایی درباره معلمان نمونه انجام دادند، در سطح منطقه ۲ هزار و ۴۴۰ نفر انتخاب شدند و در سطح استان ۱۳۸ نفر و در سطح کشور ۱۵ نفر برگزیده شدند. همچنین ۲۵ نفر معلم نمونه کشوری نیز معرفی شدند که از بین مربیان پرورشی و معلمان مدارس غیردولتی نیز معرفی شدهاند.
تدریس در سیستان و بلوچستان با هوش مصنوعی
روز معلم فرصتی است برای بازتاب نقش بیبدیل این قهرمانان خاموش جامعه، کسانی که گاهی دیده نمیشوند اما همیشه حس میشوند.
در همه روزهای سالم بارها خبرهایی متنوع از سراسر کشور درباره فداکاری و گاهی حتی از جان گذشتگی معلمان را میشنویم که همه را تحت تاثیر قرار می دهد.
از سوی دیگر شاهد حضور معلمانی در مدارس هستیم که هر روز با انگیزه سعی در به روزرسانی دانش خود میکنند تا دانشآموزان با شیوههای نوین بتوانند درسها را بیاموزند.
در این راستا علیرضا پودینه معلم سیستانی ساکن در شهر زاهدان استان سیستان و بلوچستان با ۲۷ سال سابقه کار، یکی از افرادی است که با استفاده از هوش مصنوعی محتوای درسی را به دانشآموزان یاد میدهد.
او درباره شیوه تدریس خود به خبرنگار ایرنا گفت: اولویت من بر اساس نیاز دانشآموزان در عصر حاضر، استفاده از شیوههای نوین تدریس بوده است. به طور مثال استفاده از کلیپهای آموزشی، دستسازهها، بازیها و هر روش جذابی که باعث شود دانشآموزان به درس عربی علاقهمند شوند. چراکه امروزه دانش آموزان نسبت به درس عربی بیمیل هستند، من تلاش کردم تدریسم را جذاب کنم تا دانشآموزان جذب شوند.
این معلم ادامه داد: همچنین بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که روی ساعتهای آموزشی تأکید دارد، پیش رفتم و در این زمینه موفق بودم. به طور کلی از روشهای نوین تدریس استفاده کردم که شامل کلیپهای آموزشی و بهرهگیری از هوش مصنوعی بود. وقتی تصاویر هوش مصنوعی برای بچهها در کلاس بارگذاری میشد، خیلی برایشان جذاب بود.
پودینه یادآور شد: علاوه بر کلیپهای آموزشی از دستسازهها و بازیها هم بهره بردم.
وی خاطرنشان کرد: از دوران کرونا تهیه کلیپهای آموزشی برای دانش آموزان سراسر کشور را شروع کرده بودم و یک پکیج کامل از محتوای درسی را آماده کردم. یک پکیج مورد استقبال دبیرخانههای کشوری قرآن، معارف اسلامی و عربی قرار گرفت و بسیاری از همکاران سراسر کشور از آن استفاده کردند.
وی عنوان کرد: هم اکنون نیز در استانها و شهرستانهایی که ممکن است تعطیلی ناشی از برف یا آلودگی هوا داشته باشند، همکاران درس عربی و پیام قرآن همچنان از تدریسهای در کانالها می توانند استفاده کنند.
این معلم عنوان کرد: پس از اینکه سامانه شاد دیگر به روز رسانی نشد یا تجهیزات لازم برای باز کردن کلیپها فراهم نبود، تصمیم گرفتم کانالی مستقل تشکیل دهم؛ این کانال را در پیامرسان سروش راهاندازی کردم تا همکاران و دانشآموزان بتوانند تمام تدریسهای من را رایگان دریافت کنند.
پودینه یادآورشد: هدف من این بود که دانشآموزان از درس عقب نیفتند؛ همچنین هزینهای متحمل نشوند چون همه توانایی گرفتن معلم خصوصی ندارند. این کار مانند یک نذر است که همه بچهها بتوانند بدون پرداخت هزینه اضافی از تدریس رایگان استفاده کنند.
معلمی که عاشق خدمت است
همچنین محمد صحرایی، دبیر آموزش و پرورش منطقه موسیان است که در نقطه مرزی، حد و مرزی برای خدمت و کوشش برای مدرسه و دانشآموزانش قائل نیست و همه همتش را پای کار مدرسه آورده است.
وی که یکی از معلمان جوان و فعال منطقه دشت عباس موسیان است به جدیت در کار و پیگیری مسئولانه امور مرتبط با مدرسه و دانش آموزان شناخته می شود. جدیت وی در حوزه عمرانی، سبب جلب کمک های فراوانی از طریق شرکت های فعال در منطقه شده و در این راه البته هزینه ی شخصی برای رفع نیازها و انجام کارهای فرهنگی جز همیشگی فعالیت های این معلم عاشق خدمت است.
صحرایی، در همکاری مستمر و داوطلبانه با سازمانهای خدماتی و دستگاه های دولتی توانسته ظرفیت آن ها را برای همیاری در انجام فعالیتهای تربیتی، پرورشی و ورزشی مدرسه بهکار گیرد. به طوری که مصالح و وسایل مورد نیاز برای زیبا سازی مدرسه با استفاده از همین زمینه همکاری تهیه شده است.
وی فقط یک دبیر معمولی است و با وجود اینکه در قبال نیازهای مدرسه و دانش آموزان مسئولیتی ندارد اما حس و تعهد معلم بودنش او را به سراغ حل مسائل مدرسه و بچه ها می کشاند. بطور مثال در یک اقدام ابتکاری و در جهت پیشگیری از آسیب های اجتماعی دانش آموزان در مناطق کم برخوردار تصمیم به برگزاری مسابقات فوتبال گرفت و جوایز این مسابقات که لباس ورزشی بود را خودش متقبل شد.
از طرف دیگر نسبت به دانش آموزان بی بضاعت بی تفاوت نبوده و با کمک خیرین و دستگاه های مختلف ازجمله هلال احمر اقدام به تهیه نوشت افزار برای دانش آموزان کرده است.
فعالیت های شاخص دیگر صحرایی به اینجا محدود نمی شود، بخش دیگر از فعالیت های این معلم را می توان به پرداخت هزینه رفت و آمد دانش آموزان روستا به مدرسه، بهسازی و مرمت زمین ورزشی دانش آموزان با کمک همکاران و همچنین کمک به کشف استعداد دانش آموزان و معرفی به هیات های ورزشی نام برد.
عدالت آموزشی در مدرسهای در سرخس
همچنین نمونه دیگر از معلمان وظیفه شناس در دبستان عشایری «شهید محمد نوری» در روستای آبتلخ از توابع شهرستان سرخس دیده میشود که در آن منطقه نمادی روشن از عزم آموزش و پرورش برای تحقق عدالت آموزشی است؛ مدرسهای که با وجود تنها یک دانشآموز، چراغ آموزش در آن روشن مانده است.
این مدرسه در منطقهای دورافتاده و در فاصله حدود ۷۰ کیلومتری از مرکز شهرستان قرار دارد و مسیر ۳۰ کیلومتری دسترسی به آن، جادهای خاکی است.
طاها فرودی، معلم رسمی آموزش و پرورش، با تعهدی مثالزدنی، هر هفته برای آموزش تنها دانشآموز این مدرسه به روستا سفر میکند و از ابتدای هفته تا چهارشنبه در محل مدرسه اقامت دارد تا فرصت یادگیری برای این دانشآموز فراهم باشد.
زهرا شوشتری، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، در اینباره تأکید کرد که عدالت آموزشی برای ما یک شعار نیست. حضور یک معلم رسمی در مدرسهای با یک دانشآموز، نشاندهنده باور عمیق ما، به حق برخورداری همه کودکان از آموزش کیفی است. هیچکس نباید به دلیل دوری مسافت یا کمجمعیت بودن منطقه از آموزش مناسب محروم بماند. حتی اگر در دورافتادهترین نقطه استان فقط یک دانشآموز باشد، ما موظفیم امکانات آموزشی را برای او فراهم کنیم.
مدرسه عشایری شهید نوری امروز به نماد عینی عدالتمحوری در نظام آموزشی استان تبدیل شده است؛ پیامی روشن که میگوید: یادگیری حق هر کودک است، حتی اگر فقط یک نفر باشد.