به گزارش افق امروز در ادامه با ما همراه باشید تا ضمن بررسی تفاوت موتور tu3 و tu5 مزایا و معایب این دو پیشرانه معروف را هم بهتر بشناسیم. قبل از این که به تفاوت موتور tu5 با tu3 بپردازیم، بهتر است آشنایی مختصری با تاریخچه این موتورها و حضورشان در کشورمان پیدا کنیم.
موتورهای tu3 و tu5 هر دو از خانواده پیشرانههای سری TU گروه پژو – سیتروئن (PSA) هستند. این سری پیشرانهها که شامل ۶ موتور مختلف میشوند، نخستین بار در سال ۱۹۸۶ معرفی شدند و تا حدود ۲ دهه بعد کماکان با بهبودهایی در محصولات مختلف پژو و سیتروئن استفاده میشدند. البته از این ۶ موتور تنها دو موتور tu3 و tu5 به بازار ایران راه پیدا کردند.
پیشرانه tu3 قدمت بیشتری در بازار کشورمان دارد و از سال ۱۳۸۰ با پژو ۲۰۶ به ایران راه پیدا کرد. این پیشرانه روی تیپهای ۱ تا ۳ پژو ۲۰۶ بازار ایران نصب شده است اما چون تیپهای ۱و ۳ پژو ۲۰۶ تولید نسبتاً محدودی داشتند، اکثر مردم پیشرانه tu3 را با نام موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۲ میشناسند.
پیشرانه مذکور علاوه بر پژو ۲۰۶ هاچ بک روی نسخه سدان این خودرو هم نصب شده است و تیپهای V6، V19 و V20 پژو ۲۰۶ اس دی از موتور tu3 بهره میبرند.موتور tu3 در ۱۰ نسخه مختلف توسط گروه PSA تولید میشد که این نسخهها بسته به سیستم سوخت رسانی (کاربراتوری یا انژکتوری) و برنامه ریزی نرم افزاری، قدرتی بین ۶۴ تا ۹۹ اسب بخار تولید میکردند. اما تنها یک نسخه از این پیشرانه که با کد tu3 jp شناخته میشود، به بازار ایران راه پیدا کرده است. در ادامه بررسی تفاوت موتور tu3 و tu5 راجع به جزئیات فنی موتور tu3 jp بیشتر صحبت خواهیم کرد.
با توقف تولید پژو ۲۰۶ در سال ۱۴۰۲، به نظر میرسید که پیشرانه tu3 هم به پایان راه خود در بازار ایران رسیده است. اما ایران خودرو بلافاصله این موتور را روی یک نسخه از پژو ۲۰۷ نصب و تیپی جدید با نام ۲۰۷ tu3 را معرفی کرد. موتور tu3 در حال حاضر تیراژ تولید نسبتاً محدودی دارد و تنها روی همین تیپ از پژو ۲۰۷ نصب میشود.
در سمت دیگر، پیشرانه tu5 را داریم که نخستین بار در سال ۱۳۸۲ و با پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به بازار کشورمان راه پیدا کرد. پیشرانه tu5 در آن زمان نسبت به سایر پیشرانههای مورد استفاده در خودروهای ایرانی بسیار مدرن و پربازده به نظر میرسید و خیلی زود جای خود را در دل خریداران باز کرد.
موتور tu5 مثل tu3 در ۱۰ نسخه مختلف از سوی گروه PSA تولید میشد که حداکثر قدرت بین ۸۹ تا ۱۲۳ اسب بخار را تولید میکردند. نسخه موجود در بازار ایران با کد tu5 jp4 شناخته میشود که در ادامه بررسی تفاوت موتور tu5 با tu3 بیشتر به جزئیات فنی آن خواهیم پرداخت.
موتور tu5 بعد از تیپ ۵، روی تیپهای ۴ و ۶ پژو ۲۰۶ هاچ بک هم استفاده شد. اکثر نسخههای پژو ۲۰۶ اس دی هم که شامل تیپهای V1، V8، V9 و V10 میشوند هم قلب تپنده tu5 را در سینه دارند.
محبوبیت و مزایای موتور tu5 تا جایی بود که کم کم به یکی از پیشرانههای استراتژیک ایران خودرو تبدیل و علاوه بر پژو ۲۰۶، روی خانواده پژو ۲۰۷، پژو پارس، پژو ۴۰۵، رانا و حتی دانگ فنگ H30 کراس هم استفاده شد. این پیشرانه کماکان جزو پیشرانههای پرتیراژ ایران خودرو است و در حال حاضر روی رانا پلاس سقف فلزی و اکثر نسخههای پژو ۲۰۷ نصب میشود.
پیشرانه tu5 در سالهای اخیر دستخوش یکسری بهینه سازی شد و ec5 نام گرفت. موتور ec5 در خودروهایی مثل پژو ۳۰۱، سیتروئن سی الیزه و پژو ۲۰۰۸ استفاده میشد که ایران خودرو و سایپا هم در دوران برجام به واسطه همکاری با پژو و سیتروئن موفق شدند به دانش فنی این پیشرانه دست پیدا کنند. نتیجه این کار، تولید موتورهای tu5 پلاس ایران خودرو و me16 سایپا بود.
بنابراین باید بگوییم قلب تپنده خودروهای تارا، رانا پلاس پانوراما، نسخههای اتوماتیک جدید پژو ۲۰۷ و شاهین پلاس سایپا هم نسخهای از موتور tu5 است.
تفاوت موتور tu3 و tu5 از نظر ساختار
ساختار پیشرانههای tu3 و tu5 به صورت کلی باهم متفاوت است و اگر بخواهیم به صورت خیلی جزئی به این تفاوتهای ساختاری بپردازیم، مطلب طولانی خواهد شد. فقط همین قدر بدانید که اصلی ترین تفاوت موتور tu3 و tu5 از نظر ساختار، در حجم و تعداد سوپاپها است.موتور tu3 حجمی برابر با ۱.۴ لیتر (۱۳۶۰ سی سی) دارد و از ۸ سوپاپ بهره میبرد. در حالی که موتور tu5 حجم ۱.۶ لیتر (۱۵۸۷ سی سی) دارد و ۱۶ سوپاپه است.همین حجم بالاتر و تعداد سوپاپ بیشتر باعث شده است تا موتور tu5 عملکرد و بازدهی بهتری نسبت به tu3 داشته باشد که در ادامه مقایسه موتور tu3 و tu5 بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.
تفاوت موتور tu3 و tu5 از نظر بازدهی و عملکرد
موتور tu3 حداکثر قدرت ۷۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۱۸ نیوتن متر را تولید میکند. این اعداد برای موتور tu5 به ترتیب به ۱۰۵ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتن متر هستند. ناگفته نماند که نسخههای فرانسوی موتور tu5 (نصب شده در خودروهای تا قبل از مدل سال ۱۳۹۱) حداکثر قدرت ۱۱۰ اسب بخار تولید میکردند اما بعد از ایرانیزه شدن این موتور، قدرت آن ۵ اسب بخار کاهش پیدا کرد.موتور tu3 به ازای هر یک لیتر حجم، حدود ۵۴ اسب بخار قدرت تولید میکند. این مقدار در موتور tu5 تقریباً برابر با ۶۶ اسب بخار است که نشان میدهد موتور tu5 از نظر بازدهی دست بالاتر را دارد.موتور tu5 به دلیل حجم بالاتر نسبت به موتور tu3 مصرف سوخت بالاتری هم دارد اما این اختلاف در مصرف سوخت، اندک است و باید بگوییم که ارزش عملکرد فنی بهتر را دارد.