به گزارش افق امروز این هواپیما تبدیل به اولین هواپیمای «الکتریکی عمودپرواز»(eVTOL) شد که با این فناوری به پرواز درآمد. نکته قابل توجه این است که این هواپیما به عنوان یک هواپیمای معمولی طراحی شده است که قابلیت برخاست و فرود عمودی مانند هلیکوپتر را دارد.
به نقل از نیواطلس، این سامانه با داشتن ۱۴ فن یا پروانه تعبیه شده داخل بالها کار میکند. پنج پروانه در هر بال اصلی و یک جفت در هر بالَک جلویی قرار دارد.
این شرکت یک مکانیسم هوشمندانه و ثبت شده طراحی کرده است که به سطوح بال اجازه میدهد برای بلند شدن عمودی از طریق فنهای باتریدار باز شوند و با انتقال «Cavorite X7» رو به جلو با بال، بسته شوند. در این حالت هواپیما با یک موتور توربین گازی و پروانه رانشی عقبی به پرواز ادامه میدهد.
با استفاده از این سامانه، توربینها همچنان سامانه فن پرمصرف را در طول پرواز شارژ میکنند و در هنگام رسیدن به مقصد، باتری کاملی در اختیار خواهید داشت.
یکی از نکات مهم این است که توانایی شارژ در حین پرواز به معنای برگشت سریعتر است. این قابلیت چه در ماموریتهای نجات و چه در جابجایی افراد در سراسر شهر و بازگشت آنها سودمند است.
باتریهای پر در مقصد به شما این امکان را میدهند که به طور معمول در هر جایی که یک بال با طول ۱۵ متر و بدنه با طول ۱۱/۶متر جا شود، فرود بیایید.
این هواپیما میتواند در بیشتر سکوهای «H1» تا «H3» مانند ناو هواپیمابر، سقف بیمارستانها و پیست اسکی فرود بیاید. تنها شرط لازم، فراهم بودن فضای کافی در محدوده فرود و رعایت محدودیت وزنی سکو است.
هواپیما «Cavorite X7» نام خود را از ماده ضد جاذبه خیالی در کتاب «اولین مردان در ماه»(The First Men in the Moon) اثر «اچ. جی. ولز»(H. G. Wells) گرفته است.
این هواپیما با حداکثر وزن ناخالص ۲۵۰۰ کیلوگرم برای حمل شش مسافر به همراه یک خلبان طراحی شده است و میتواند تا ۶۸۰ کیلوگرم بار را برای برخاست عمودی یا ۸۱۵ کیلوگرم را برای بلند شدن از باند فرودگاه حمل کند.
این هواپیما میتواند به عنوان یک هواپیمای معمولی عمل کند. این هواپیما همچنین قادر به تحمل تمام شرایط آب و هوایی مانند یخبندان است.
برخلاف اکثر تاکسیهای پرنده، هواپیمای «Cavorite X7» برای عملکرد بهینه در سرعت و نمسافت طولانی ساخته شده است.
شرکت سازنده این هواپیما میگوید: این هواپیما برای سرعت ۴۶۳ کیلومتر در ساعت با برد ۸۰۰ کیلومتر مناسب خواهد بود. این سرعت حدود پنج برابر بیشتر از رقبای دیگر آن است.
چرا فنها در بالها قرار دارند؟
«براندون رابینسون»(Brandon Robinson) مدیرعامل این شرکت و خلبان سابق «جنگنده F-18» نیروی هوایی آمریکا میگوید: ما میخواستیم یک هواپیمای معمولی را برداریم و زیاد در آن دست نبریم. این هواپیما باید در اسرع وقت به حالت بالبَرِ معمولی خود برمیگشت. وقتی بلند شدن یک بالگرد را تماشا میکنید، متوجه میشوید که آنها ۱۵۰ متر به صورت عمودی بالا نمیروند، بلکه خیلی سریع به حرکت رو به جلو تغییر میکنند.
استفاده از بالها برای بلند کردن هواپیما در هنگام حرکت رو به جلو بسیار کارآمدتر از استفاده از فنها یا پروانههاست. طراحی بال رو به جلو، کنترل هواپیما را در سرعتهای پایین بهبود میبخشد که برای انتقال از حالت شناور به حالت پرواز با بال بسیار مهم است.
این هواپیما به دلیل طراحی خاص خود، دارای قابلیت «برخاست و فرود کوتاه»(STOL) است. یک باند فرودگاه به طول ۳۰۵ متر میتواند برای فرود «Cavorite X7» کافی باشد. این موضوع، میتواند آن را تبدیل به محبوبترین هواپیمای جهان کند.
سامانه ۱۴ پروانهای این هواپیما از قابلیت اطمینان بالایی برخوردار است و طراحی آن به صورت بخشبندی شده انجام شده است.
این هواپیمای بدون سرنشین توانسته با ۳۰ درصد فنهای خاموش نیز به پرواز درآید. هر فن از نظر الکتریکی، حرارتی و مکانیکی ایزوله شده است، این یعنی از کار افتادن یک فن موجب از کار افتادن کل هواپیما نمیشود. همچنین فنهای الکتریکی برای عملیات شهری بسیار کم صداتر هستند.
این شرکت در وبسایت خود اعلام کرده است که هواپیمای «Cavorite X7» با پیشرفت و بهبود فناوری باتری میتواند کاملاً برقی شود.
«رابینسون» گفت: از منظر صدور گواهینامه، چیزی که من در مورد طراحی خود دوست دارم این است که میتوانیم با کارشناسان «اداره فدرال هوانوردی»(FAA) صحبت کنیم و بگوییم که این یک هواپیمای معمولی است. هرگز نیازی نیست عمودپرواز باشد. بخش عمودپرواز این هواپیما فقط یک لایه ایمنی اضافی و خودکار است. اگر سرعت شما خیلی کم شود، به جای اینکه هواپیما دچار سانحه شود، بالها باز میشوند و هواپیما معلق میماند در نتیجه همه چیز در امان میماند.