به گزارش افق امروز اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش گلستان، صبح امروز چهارشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۴، نشست تخصصی تبیین طرحها و بررسی مسائل آموزشی استان با حضور محمد حمیدی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، مدیران کل آموزش و پرورش، نوسازی مدارس، امور مالیاتی، رئیس اتاق بازرگانی و سایر مسئولین در سالن جلسات اتاق بازرگانی استان برگزار شد.
محمد حمیدی با اشاره به ایجاد بستر قانونی برای تخصیص مالیات فعالان اقتصادی به پروژههای مدرسهسازی، از دستگاههای اجرایی، بهویژه ادارهکل امور مالیاتی، خواست تا با ارائه راهنماییهای لازم، مشارکت بخش خصوصی را در این امر خیر تسهیل کنند.
وی افزود: استانداری گلستان با تمام توان از فعالان اقتصادی حمایت خواهد کرد تا با استفاده از این ظرفیت قانونی، طرحهای نیمهتمام آموزشی به سرعت تکمیل و به بهرهبرداری برسند.
در همین راستا، حمیدی اعلام کرد: تا سه هفته آینده، فهرستی جامع از پروژههای نیمهتمام آموزشی برای جلب مشارکت بخش خصوصی در اختیار اتاق بازرگانی گرگان قرار خواهد گرفت.
مدیرکل آموزش و پرورش گلستان هم در این نشست بر اهمیت ترویج فرهنگ مشارکت در مدرسهسازی تاکید کرد و نقش اتاق بازرگانی گرگان را در این مسیر کلیدی دانست.
قدرتالله نظری با استناد به آمار ادارهکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان، اعلام کرد: گلستان به ۶۰۰ هزار مترمربع فضای آموزشی جدید نیاز دارد و تامین اعتبار ۱۲۰ هزار میلیارد ریالی موردنیاز برای این حجم از ساختوساز، از توان مالی دولت خارج است.
وی افزود: برنامه سالیانه ساخت هزار و ۲۰ کلاس درس در گلستان نیازمند ۵۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است، اما تاکنون تنها ۲۰ هزار میلیارد ریال آن تامین شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش گلستان از فعالان اقتصادی دعوت کرد تا با حضور پررنگ خود، کسری بودجه موجود را جبران و به تسریع بهرهبرداری از این کلاسها کمک کنند.
وی همچنین چالشهای آموزشی استان را در قالب نظام مسائل آموزش و پرورش تشریح کرد و گفت: وجود کلاسهای درس کانکسی که باید حذف شوند، مدارسی با سازههای ناایمن و در معرض تخریب، کلاسهایی با تراکم بالای دانشآموزی بیش از ۳۵ نفر، پروژههای نیمهتمام آموزشی که در انتظار تأمین اعتبار هستند، از جمله این چالشها است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گلستان هم در این نشست، با ارائه گزارشی از وضعیت پروژههای آموزشی، اعلام کرد: ۱۵۶ طرح نیمهتمام در استان وجود دارد که ۲۷ مورد آن در شهر گرگان قرار دارد.
وحید فراهی تاکید کرد: شماری از این پروژهها نیازمند تعیین تکلیف فوری هستند تا شرایط تحصیل دانشآموزان بهبود یابد.
وی همچنین از برگزاری همایش تجلیل از خیرین مدرسهساز در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۴۰۴ در گرگان خبر داد و این رویداد را فرصتی برای قدردانی از خیرین و تشویق مشارکت بیشتر در این حوزه دانست.
مدیرکل امور مالیاتی گلستان هم در این نشست گفت: خیرین و فعالان اقتصادی که با پیشنهاد دستگاههای ذیربط و موافقت سازمان برنامه و بودجه، طرحهای تملک دارایی سرمایهای با پیشرفت فیزیکی بیش از ۵۰ درصد را اجرا کنند، میتوانند از ۲۵ تا ۷۵ درصد اعتبار مالیاتی بهرهمند شوند.
قربان حاجیمشهدی آمادگی این ادارهکل را برای ارائه مشاوره و راهنمایی به فعالان اقتصادی اعلام کرد و این مشوقها را انگیزهای قوی برای جلب مشارکت بخش خصوصی در مدرسهسازی دانست.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان هم از آمادگی اعضای این اتاق برای مشارکت فعال در امر مدرسهسازی سخن گفت و پیشنهاد برگزاری همایشی استانی با محوریت جلب مشارکت اقتصادی در این حوزه را مطرح کرد.
امیر یوسفی تاکید کرد: فعالان اقتصادی گلستان با بهرهگیری از مشوقهای پیشبینیشده در برنامه هفتم توسعه، آماده ایفای نقش مؤثر در بهبود زیرساختهای آموزشی هستند.
معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامهریزی گلستان نیز با اشاره به نقشه راه برنامه هفتم توسعه برای استفاده از ظرفیت خیرین، اظهار کرد: این برنامه شاخصهای مشخصی برای ارتقای نظام آموزشی استان از جمله جبران کسری فضای آموزشی، ارتقای سرانه فضای ورزشی، هوشمندسازی کلاسها، کاهش تراکم دانشآموزی، مقاومسازی مدارس، و توسعه آموزشهای فنیوحرفهای با ایجاد مدارس در جوار صنایع تعریف کرده است.
محمدرضا ناهیدی افزود: از سال ۱۴۰۰، بودجه آموزشی استان از سه درصد به ۹ درصد افزایش یافته و این روند نشاندهنده تعهد سازمان مدیریت و برنامهریزی به بهبود کیفیت آموزش است.
استان گلستان با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر و اقتصادی که اغلب بر کشاورزی استوار است، نیازمند زیرساختهای آموزشی قوی و مدرن است.
اتاق بازرگانی گرگان گزارش داده که بیش از ۸۰۰ فعال اقتصادی دارای کارت بازرگانی در این استان فعالیت میکنند و عمده همکاریهای آنها با کشورهای آسیای میانه است که این ظرفیت عظیم اقتصادی میتواند به اهرمی برای تحول زیرساختهای آموزشی تبدیل شود.