چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

نیش افعی تهران بر پیکر آموزش و پرورش

شبکه نمایش خانگی سریال‌های متنوع و متفاوتی از فضای صدا و سیمای ملی می‌سازد. سریال‌هایی که به فضای اجتماعی امروز مردم نزدیک‌تر و باور پذیرتر است. این سریال‌ها ید طولایی در ایجاد حواشی و ایجاد واکنش‌های جمعی در جامعه دارند. از جمله دیالوگ‌های اصطلاحاً دل خنک کن یا صحنه‌هایی که احساسات عمومی را همراه می‌کند و از آن مهم‌تر شکایات سازمان‌هایی است که هر نکته منفی در سریال را به خود می‌گیرند و به نیت توقف یا عذر خواهی دست به شکایت می‌زنند. یکی از این سریال‌های واکنش برانگیز این روزهای نمایش خانگی «افعی تهران» است.

به گزارش افق امروز  ؛انتقاد تراپیست ها از شخصیت مژگان مشتاق

اولین واکنش‌های اعتراضی به این سریال از سوی روانشناسان و درمانگر بود. این گروه معتقد بودند جلسات رواندرمانی و مشاوره‌ای که توسط مژگان مشتاق برگزار می‌شود حرفه‌ای  استاندارد نیست. البته این انتقادات به صورت پراکنده در شبکه‌های مجازی توسط خود این افراد منتشر شده است و وجه رسمی و قانونی نداشت اما در نهایت توجهاتی را به سوی این سریال و این قشر جلب کرده است.

بسیاری از درمانگران معتقدند این سریال وجه مشاوران را مخدوش کرده و جلسات مشاوره را بسیار سطحی و دم دستی نمایش داده است. حال آنکه هیچ اثر نمایشی تعهد ندارد شخصیت‌هایش بنا بر شغل و وجه اجتماعی‌شان مثبت، حرفه‌ای و عاری از اشتباه باشند. چرا که در هر قشری شخصیت‌های مثبت و منفی به یک اندازه وجود دارد.

انتقادات روانشناسان موجی در میان کاربران ایجاد کرد و عده‌ی بسیاری از تجارب بد و آسیب‌زای خود در جلسات مشاوره غیراستاندارد با افراد غیر حرفه‌ای سخن گفتند و به قولی نقد این قشر به سریال «افعی تهران» را قبول نکردند.

تازه شدن داغ نسل پنجاه، شصت و هفتاد با دیدن ناظم بازنشسته

پس از وایرال شدن سکانس‌های بسیاری از برخورد آرمان بیانی با بازی پیمان معادی و مژگان مشتاق با بازی سحر دولتشاهی در بین کاربران؛ صحنه‌ای بسیار جنجالی و در نوع خود بی‌سابقه از این سریال در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که موج عظیمی از واکنش‌ها را با خود به همراه آورد.

شخصیت اصلی داستان آرمان بیانی با دیدن ناظم خود، او را دعوت می‌کند تا به همراه راننده اش تا جایی برساند. در طی مسیر آرمان یادآوری می کند ناظم مدرسه با او در دوران تحصیل بدرفتاری کرده و نصف کتک‌های عمرش را از دست او خورده است. در حالی که ناظم بازنشسته این ادعا را رد می کند و تاکید دارد همیشه با خشونت و تنبیه بدنی علیه کودکان مخالف بوده است؛ آرمان با اصرار روی موضعش به او می‌گوید :«چطوره به جای همه کتکایی که به من زدی یه دونه بزنم تو گوشت؟» آرمان این کار را نمی‌کند اما در عوض آقای ناظم را در میانه جاده و در سرما پیاده می‌کند.

این سکانس، داغ دل بسیاری را از دوران مدرسه تازه کرد. موج گسترده‌ای از حمایت کاربران از واکنش آرمان در برابر معلم میانسالش ایجاد شد و با بازگویی خاطرات ناخوشایندشان تاکید کردند که کادر آموزش و پرورش با متولدین دهه‌های پنجاه، شصت و هفتاد با خشونت و تحقیر رفتار کرده است و بسیاری حتی فراتر رفته و اذعان داشتند در صورتی که با هر یک از معلمان دوره تحصیل خود روبرو شوند احتمال اینکه برخوردی به مراتب گزنده‌تر از برخورد آرمان داشته باشند بسیار است.

از طرفی بسیاری از کاربران به این نکته تاکید داشتند که باید شأن معلم مانند جایگاه پدر و مادر مقدس شمرده شود و هرگز بابت اشتباهات عده‌ای زیر سوال نرود. این دسته معتقد بودند این سکانس جنجالی مقدمه فرو ریختن ارزش‌های اخلاقی در جامعه‌ای است که همواره بر ملاحظات کوچکتری و بزرگتری پافشاری دارد و گاهی به سبب همین ملاحظات عده‌ای دست بالا را در برابر عده‌ای دیگر دارند.

شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»

صحنه جنجالی که به آن اشاره شد تا آنجا واکنش‌ها را بر انگیخت که پای آموزش و پرورش را نیز به میان آورد. خصوصاً این که وایرال شدن این سکانس با سالروز شهادت مرتضی مطهری و روز معلم مصادف شد و احساسات بیشتری را از هر دو طرف یعنی مخالفان و موافقان برانگیخت.

در متن شکایت آموزش و پرورش از سریال «افعی تهران» آمده است: «چندی پیش در یکی از سریال‌های نمایش خانگی نسبت به این قشر فرهیخته توهین، اهانت و هتک حرمتی صورت گرفته و موجب جریحه دار شدن احساسات عمومی جامعه به ویژه فرهنگیان شده است. جهت برخورد با این اقدام ناشایست و غیر اخلاقی نویسنده و کارگردان و عوامل سریال یاد شده، شکایت و اعلام جرم رسمی وزارت آموزش و پرورش به دادستان عمومی و انقلاب ارائه و توقف پخش سریال مورد اشاره و برخورد قانونی لازم تقاضا شده است.»

روزنامه هم­میهن نیز طی یادداشتی به عملکرد وزارت آموزش و پرورش در واکنش به این جریان انتقاد کرده است.

به باور نویسنده این یادداشت بهتر است این وزارت خانه در برابر اعتراضاتی که بابت رفتار برخی معلمان در گذشته دریافت کرده است دست به ریشه یابی بزند و روندی که منجر به شکل‌گیری چنین تجربیاتی در سه نسل شده است را اصلاح کند.

 

 

انتهای پیام/+

برچسب های اخبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب گردی