به گزارش افق امروزدر دهه ۱۹۳۰ میلادی، آلمان تحت حاکمیت نازیها شاهد تلاش گستردهای برای صنعتیسازی بود. آدولف هیتلر ایده ساخت یک «خودروی مردمی» (Volkswagen) را مطرح کرد که برای قشر کارگر آلمان مقرونبهصرفه، کممصرف و قابلاعتماد باشد. این خودرو بعدها با نام فولکسواگن بیتل (Volkswagen Beetle) شناخته شد.با این حال، طراحی این خودرو توسط شخصی بهنام فردیناند پورشه (Ferdinand Porsche) و تیمش انجام شد. در سال ۱۹۳۴، هیتلر در نشستی با پورشه، خواستههایی را برای خودروی مردمی مطرح کرد:
- ظرفیت ۲ بزرگسال و ۳ کودک
- مصرف سوخت کمتر از ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
- قیمت مناسب برای اقشار کارگر
- قابلیت حرکت با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت
پورشه، به همراه اروین کومندا (Erwin Komenda)، مهندس طراحی بدنه، بهصورت عملیاتی پروژه را پیش برد. در واقع، اگرچه هیتلر محرک و پشتیبان پروژه بود، اما او هیچگونه دخالت مستقیمی در طراحی فنی یا مهندسی نداشت.
آغاز تولید بیتل و تغییر مسیر آن در جنگ جهانی دوم
در سال ۱۹۳۸، کارخانه فولکسواگن در شهر ولفسبورگ (Wolfsburg) تأسیس شد. مدل اولیه این خودرو با نام KdF-Wagen معرفی شد. اما با شروع جنگ جهانی دوم، برنامه تولید گسترده خودرو متوقف شد و کارخانه به تولید تجهیزات نظامی برای ارتش نازی مشغول شد.
احیای بیتل پس از جنگ جهانی دوم
پس از شکست آلمان در جنگ، متفقین کنترل کارخانه را بهدست گرفتند. با حمایت بریتانیا، خط تولید بیتل مجدداً فعال شد. در دهههای بعد، بیتل به یکی از پرفروشترین خودروهای جهان تبدیل شد و تا سال ۲۰۰۳ بیش از ۲۱.۵ میلیون دستگاه از آن تولید شد.
جمعبندی: آیا بیتل خودروی هیتلر بود؟
پاسخ این پرسش این است: نه دقیقاً. هیتلر نقشی کلیدی در آغاز پروژه داشت و مسیر را برای توسعه آن هموار کرد، اما طراحی و پیادهسازی فنی خودرو توسط مهندسان حرفهای به رهبری فردیناند پورشه انجام شد. بنابراین، نسبتدادن طراحی بیتل به هیتلر از لحاظ فنی نادرست است، اگرچه نمیتوان تأثیر سیاسی او بر تولد این خودرو را نادیده گرفت.