به گزارش افق امروز طرح کالابرگ الکترونیکی برای حمایت از معیشت خانوارهای مشمول و تقویت سبد غذایی دهکهای اول تا هفتم درحالی از اواسط اسفندماه سال گذشته کلید خورد که به سه دهکِ اول به ازای هر نفر ۵۰۰ هزار تومان و برای باقی دهکها به ازای هر نفر ۳۵۰ هزار تومان پرداخت میشود و این اعتبار برای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی شامل اقلامی از گروههای لبنیات، پروتئین و خواربار اختصاص مییابد که در صورت خرید بیش از سقف اعتبار تخصیصی، مابهالتفاوت هزینه باید توسط خریدار پرداخت شود.
به دنبال اجرای طرح کالابرگ الکترونیک، وزارت رفاه به برخی ابهامات و پرسشهای فروشندگان پاسخ داد که برخی از آنها را در ادامه میخوانید:
۱- در صورت وجود مشکل در دستگاه کارتخوان به کجا مراجعه کنم؟
به پشتیبان شرکت خدمات پرداخت مربوط به دستگاه کارتخوان
۲- در صورت بروز مغایرت باید از کجا پیگیری کرد؟
از طریق امداد مشتریان شرکت خدمات پرداخت الکترونیکی دستگاه کارتخوان
۳- در صورت اعتراض یا رفع ابهام در خصوص طرح و سوالات خریداران، ایشان را به کجا راهنمایی کنیم؟
با مرکز تماس به شماره ۰۲۱۶۳۶۹ تماس بگیرید.
۴- آیا پذیرندگان باید دارای جواز کسب باشند؟
تمام فروشندگان میتوانند از طریق برنامه کاربردی “شما” در این طرح ثبتنام کنند اما باید در اسرع وقت نسبت به اخذ جواز کسب اقدام کنند.
۵- اگر فروشگاهی متقاضی پیوستن به طرح باشد، باید چه کاری انجام دهد؟
این فروشگاه باید از طریق برنامه کاربردی “شما”، در بخش فروشندگان ثبتنام کند. شرکت فارا به صورت دورهای فهرست این شرکتها را از برنامه “شما” احصاء میکند و بعد از انجام امور اداری، این فروشندگان به فهرست فروشندگان پذیرششده، اضافه میشوند.
۶- شرکتهای پرداخت الکترونیکی فعال در طرح کدامند؟
در حال حاضر شرکتهای پرداخت الکترونیکی فعال در استان، شرکتهای سامان کیش (سپ)، ایران کیش، پارسیان (تاپ)، سپهر، پرداخت نوین آرین، بهپرداخت ملت، پاسارگاد، آسان پرداخت و سداد هستند. درصورت فعال شدن سایر شرکتها اطلاعرسانی خواهد شد.
۷- آیا نصب برنامه کاربردی “شما” برای پذیرندهها الزامی است؟
بله. نصب برنامه کاربردی “شما” برای پذیرندهها الزامی است.
۸- زمان واریز مبالغ خرید کالابرگ الکترونیکی و تسویه حساب با فروشندگان چگونه است؟
مبالغ خرید کالابرگ الکترونیکی حداکثر ظرف مدت ۷۲ ساعت به حساب فروشندگان واریز میشود.
۹- آیا پذیرنده با پیوستن به طرح مشمول پرداخت مالیات میشود؟
خیر. پذیرنده به صرف پیوستن به طرح، مشمول پرداخت مالیات نمیشود.
۱۰- به اقلام فله که بارکد ندارند، چگونه اعتبار تخصیص مییابد؟
براساس بارکدهای پیش فرض که در اختیار فروشنده قرارداده شده است. (بر روی دستگاه پوز از طریق پشتیبان بهصورت کالاهای فله قابل فروش است).
۱۱- نیاز به آموزش نحوه استفاده از دستگاه کارتخوان و بارکدخوان را دارم
با پشتیبان شرکت پرداخت خود تماس بگیرید یا مطالب آموزشی را از سایت www.shoma.sfara.ir مشاهده کنید.
۱۲- دستگاه کارتخوان هنگام خرید کالابرگ خطا میدهد
با پشتیبان شرکت پرداخت خود تماس بگیرید.
۱۳- آیا شماره حساب بانکی خاصی باید به شرکت پرداخت معرفی کنیم؟
خیر. شماره حساب متصل به دستگاه کارتخوان معیار واریز وجه و تسویه حساب با فروشندگان است.
۱۴- دلیل الزامی بودن نصب برنامه کاربردی برای فروشندگان چیست؟
اول اینکه فعالسازی فروشگاه در مناطق محروم، فقط از طریق نرمافزار صورت میگیرد. دوم؛ فروشندگان میتوانند تمام اطلاعات مالی و تراکنشهای خود را در برنامه کاربردی “شما” مشاهده کنند و در نهایت ثبت نشانی فروشگاه بر روی نقشه از طریق نصب این برنامه امکانپذیر است.
۱۵- برای ثبت موقعیت مکانی فروشگاه رعایت چه نکاتی الزامی است؟
در صورت داشتن فیلترشکن ابتدا از خاموش بودن آن اطمینان حاصل کنید و پس از روشن کردن GPS گوشی تلفن همراه، به صحت موقعیت نشان داده شده دقت کنید.
۱۶- اگر دسترسی به گوشی هوشمند نداشتیم، چگونه اطلاعات فروشگاه خود را در نرمافزار “شما” ثبت کنم؟
میتوانید با مسئولیت خود، از طریق گوشی هوشمند یکی از نزدیکان خود یا با درخواست از پشتیبان شرکت پرداخت الکترونیکی، اطلاعات فروشگاه خود را در برنامه کاربردی “شما” ثبت کنید.
۱۷- موارد الزامی برای ثبتنام در برنامه کاربردی “شما” چیست؟
نام و نام خانوادگی
شماره ملی
نام فروشگاه
شماره پایانه
شرکت پرداخت
صنف و زیر صنف
آدرس و شماره پستی
شماره تلفن ثابت با پیششماره
۱۸- اگر خطای نصب یا بروزرسانی برنامه نمایان شد، چه باید کرد؟
از آنجایی که نسخه نرمافزار در حال بروزرسانی است، مجدد برای نصب تلاش شود. چنانچه مشکل بروزرسانی برطرف نشد، برنامه را از گوشی پاک کرده و مجدداً نصب کنید.
۱۹- آیا برای برنامه کاربردی “شما” راهنمایی وجود دارد؟
بله. در داخل برنامه کاربردی، دسترسی به راهنما وجود دارد. همچنین میتوانید از طریق نشانی www.shoma.sfara.ir نسبت به مشاهده راهنما اقدام کنید.