به گزارش افق امروز
به نقل از ایسنا، با اشاره به تاریخچه تصویب قانون بیمه بیکاری، اظهار کرد: قانون بیمه بیکاری به منظور حمایت از بیکاران مشمول قانون کار و تامین اجتماعی، در سال ۱۳۶۶ برای مدت سه سال به طور آزمایشی اجراء و در سال ۱۳۶۹ با اصلاحاتی از جمله گسترش دامنه شمول آن به صورت دائمی تصویب و اجرای آن به عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی قرار گرفت.
چه کسانی مشمول بیمه بیکاری هستند؟
وی با بیان اینکه کلیه مشمولین قانون تامین اجتماعی که تابع قانون کار هستند، تحت پوشش قانون بیمه بیکاری قرار دارند و بازنشستگان و ازکارافتادگان کلی، صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمهشدگان اختیاری و اتباع خارجی مشمول بیمه بیکاری نیستند، گفت: مهمترین هدف این قانون، حمایت از کارگرانی است که بدون میل و اراده بیکار و آماده کار باشند، ضمن اینکه فراهمسازی فرصت برای کارفرمایان به هنگام تغییر یا بازسازی خط تولید، جابجائی کارگاهها و ماشین آلات به منظور کاهش وابستگی و بهینه کردن تولید در راستای سیاستهای اقتصادی و اجتماعی دولت با پوشش قرار دادن کارگران در مدت تغییر ساختار و همچنین حمایت بیمهای و درمانی از نیروی انسانی بیکار و خانواده وی و آموزش بیمهشده بیکار از طریق سازمان آموزش فنی وحرفهای برای ارتقاء سطح مهارت و دسترسی سریعتر به فرصتهای شغلی و آموزش سوادآموزی به بیکاران مشمول، از اهداف دیگر قانون است. از مزیتهای دیگر این قانون حمایت از بیمهشدگانی است که در اثر بروز حوادث غیرمترقبه از جمله سیل، آتشسوزی، زلزله و جنگ بیکار میشوند.
مدت استحقاق مقرری بیمه بیکاری برای متاهلان و مجردها
به گفته معاون نظارت و تعهدات کوتاهمدت اداره کل امور بیمهشدگان سازمان تأمین اجتماعی، منابع این قانون منحصر به «۳» درصد مزد یا حقوق بیمهشده است که به طور کلی توسط کارفرما پرداخت میشود و طبق قانون، بیمهشده و دولت در این زمینه مشارکتی ندارند و مدت پرداخت بیمه بیکاری نیز با توجه به میزان سابقه پرداخت حقبیمه تعیین میشود که حداکثر مدت استحقاق مقرری برای افراد مجرد ۳۶ ماه و برای متاهلان یا متکفلان ۵۰ ماه است.
حداکثر فرصت مراجعه بیکارشدگان به واحدهای کار؛ ۳۰ روز
بایندریان تصریح کرد: به موجب بند «ب» ماده ۶ قانون بیمه بیکاری، بیمهشده مکلف است ظرف ۳۰ روز از تاریخ بیکاری با اعلام مراتب بیکاری به واحدهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی یا مشابه آن اطلاع دهد. مراجعه بعد از ۳۰ روز با عذر موجه و با تشخیص هیأت حل اختلاف تا سه ماه امکانپذیر خواهد بود و حسب ماده ۴ قانون مذکور، اخذ درخواست و معرفی بیمهشده بیکار به سازمان تامین اجتماعی جهت بهرهمندی از مزایای این قانون به عهده واحد تعاون، کار و رفاه اجتماعی محل خواهد شد.
وی با استناد به تبصره «۲» ماده ۲ قانون بیمه بیکاری تصریح کرد: در قانون بیمه بیکاری در خصوص پرداخت بیمه بیکاری به افرادی که به دلیل شرایط خاص ناشی از بروز حوادث قهریه بیکار میشوند پیشبینی لازم صورت پذیرفته و به استناد تبصره «۲» ماده ۲ قانون، بیمهشدگانی که به علت بروز حوادث قهریه و غیرمترقبه از قبیل سیل، زلزله، جنگ، آتشسوزی و … بیکار میشوند با معرفی واحد تعاون، کار و رفاه اجتماعی محل از مقرری بیمه بیکاری استفاده خواهند کرد.
اقدامات وزارت رفاه برای بیکارشدگان ناشی از جنگ ۱۲ روزه
معاون نظارت و تعهدات کوتاهمدت اداره کل امور بیمهشدگان سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: در راستای تکلیف قانونی موصوف و به منظور تسریع در برقراری بیمه بیکاری کارگران مشمول قانون کار شاغل در واحدهای آسیبدیده در جنایت اخیر رژیم سفاک صهیونیستی (جنگ ۱۲ روزه)، دستورالعمل مشترکی در ۱۶ تیرماه سال جاری فیمابین معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی تنظیم و به واحدهای اجرایی دو دستگاه ابلاغ شد، براساس مفاد این دستورالعمل کمیتههای هماهنگی بیمه بیکاری استانی و ستادی موظفاند در اسرع وقت ضمن هماهنگی با مراجع ذیربط استانی درخصوص شناسایی کارگاههایی که کارگران آنها مستقیماً، یا به دلایل مرتبط با جنگ تحمیلی اخیر به طور موقت بیکار شدهاند و همچنین تعیین مدت پرداخت بیمه بیکاری باتوجه به زمان بازسازی کارگاه اقدام و اتخاذ تصمیم کنند و واحدهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شعب سازمان نیز مکلفاند درخواست کارگران کارگاههای مذکور را در اولویت برقراری و پرداخت قرار دهند.
فرآیند دریافت بیمه بیکاری؛ نیازی به مراجعه بیمهشده بیکار به ادارات کار نیست
بایندریان ادامه داد: از آنجایی که فرآیند دریافت بیمه بیکاری به دلیل تبادل اطلاعات بین سامانههای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی به صورت کاملا سیستمی صورت میپذیرد و کلیه مراحل مربوط به ارائه درخواست، احراز شرایط قانونی، اخذ شماره حساب بانکی، برقراری بیمه بیکاری و واریز مقرری به صورت غیرحضوری انجام میشود، لذا نیازی به هیچگونه مراجعه بیمهشده بیکار به ادارات کار یا شعب سازمان تامین اجتماعی نیست و این افراد میتوانند با مراجعه به سامانه بیمه بیکاری روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخواست خود را جهت رسیدگی ارائه کنند.
مقرری بیمهشدگان بیکارِ ناشی از جنگ ۱۲ روزه در سریعترین زمان ممکن پرداخت میشود
وی افزود: باتوجه به شرایط پیشآمده، تمهیداتی اندیشه شده است تا افرادی که به دلیل قطعی یا اختلال اینترنت و عدم دسترسی به سامانههای مربوطه موفق به ثبت تقاضای بیمه بیکاری خود در بازه زمانی جنگ اخیر در مهلت قانونی ۳۰ روزه نشدهاند نیز بتوانند درخواست بیمه بیکاری خود را ارائه و از حمایت بیمه بیکاری بهرهمند شوند و مقرر است مقرری بیمه بیکاری این افراد در سریعترین زمان ممکن برقرار و پرداخت شود.
معاون نظارت و تعهدات کوتاهمدت اداره کل امور بیمهشدگان سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به این سوال که در جریان جنگ ۱۲ روزه، چه میزان افزایش در ثبت درخواستهای بیمه بیکاری شده است؟ گفت: باتوجه به تمهیدات دولت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، استانداران و سایر مقامات استانی و به ویژه همراهی کارفرمایان در حمایت از نیروی انسانی، بحران جدی در زمینه بیکاری کارگران حادث نشده، اما با در نظر گرفتن مهلتهای قانونی، ضرورت ارزیابی مراجع استانی، تشکیل کمیتههای بیمه بیکاری و تکلیف ادارات کار به معرفی بیکاران، در حال حاضر امکان اظهار نظرقطعی در مورد تعداد بیکاران ناشی از جنگ تحمیلی اخیر میسر نبوده و منوط به قطعی شدن اقدامات است.
بایندریان یادآور شد: موضوع قابل توجه دیگر اینکه در حال حاضر ضوابط قانونی لازم جهت ارائه حمایت بیمه بیکاری به بیمهشدگانی که در اثر حوادث قهریه و غیرمترقبه از قبیل سیل، زلزله، جنگ، آتشسوزی بیکار میشوند در قوانین مربوطه پیشبینی شده است، اما از آنجایی که قانون بیمه بیکاری در ۳۵ سال پیش تصویب شده و منابع آن با توجه به میزان جمعیت، تعداد کارگران و کارگاهها و همچنین وضعیت اقتصادی و اجتماعی زمان تصویب و مناسبات و تغییرات بازارکار در شرایط عادی و در مواقع بروز حوادث و مخاطرات محدود و محلی تدوین شده، لذا در صورت بروز بحرانهای بزرگ و سراسری مانند اپیدمی بیماری، همانند پاندمی کرونا، جنگ و… منابع آن کفایت نمیکند و ضرورت اصلاح قانون بیمه بیکاری باتوجه به تحولات به وجود در عرصههای اجتماعی و اقتصادی و تجربیات حاصل از اجرای قانون از جمله پیش بینی سازوکار ملی و منابع لازم و پایدار در مواقع بحران سراسری ضروری است.