چالش های رسیدگی به تظلمات، تعدیات، شکایات، حل و فصل دعاوی و رفع خصومات
یادداشت / سید محمد جواد عرفان فر

چالش های رسیدگی به تظلمات، تعدیات، شکایات، حل و فصل دعاوی و رفع خصومات

براساس سند جدید تحول و تعالی قوه قضاییه، «اطاله در فرآیند دادرسی» در کنار دو چالش «غیرمتقن بودن برخی آراء و تصمیمات قضایی» و «اجرای ناقص و دیرهنگام برخی از احکام» سه مانعی است که در مسیر تحقق مأموریت اول قوه قضاییه  وجود زمینه‌های خطا در پذیرش، تشکیل پرونده و فرآیند‌های رسیدگی، یکی از این عوامل است که سند تحول قضایی، سه راهبرد: «عدم ارجاع پرونده‌های ناقص»، «هوشمندسازی حداکثری پذیرش و تشکیل پرونده‌ها» و «هوشمندسازی حداکثری فرآیند‌های رسیدگی» را برای رفع این علت مشخص کرده است و برای هر کدام از این راهبردها، راهکار اجرایی ارائه داده است.

به گزارش افق امروز در این راستا دادگستری استان‌ها موظف گردیدند تا پایان سال ۱۴۰۳  با هوشمند سازی حداکثری و پیشگیری از ارجاع پرونده‌های ناقص به شعبات از پذیرش دعاوی و شکایات واهی و کاهش قرار‌های رفع نقص و قرار‌های رد شکلی خودداری و ساماندهی نمایند .

عدم ارجاع پرونده‌های ناقص ، هوشمندسازی حداکثری پذیرش و تشکیل پرونده‌ها ، ثبت هوشمند مواردی که درخواست متقاضی صرفاً اعلامی است ، فراهم‌سازی امکان ارائه حداکثری خدمات مرتبط با پذیرش و تشکیل پرونده‌ها ، پیشگیری هوشمند از طرح دعاوی و شکایات واهی، کاهش اخطار‌های رفع نقص و قرار‌های رد شکلی ، ثبت اطلاعات مورد نیاز ،  ثبت داده‌ها و اطلاعات مندرج در دادخواست و شکوائیه به صورت ساختاریافته ، هوشمندسازی حداکثری فرآیند‌های رسیدگی ، اِعمال هوشمند اوقات رسیدگی و مبالغ قانونی و رویه‌های قضایی و یادآوری مواعد قانونی ، درج کلیه اطلاعات موضوعات لازم الاجرای دادنامه‌ها ، تعیین خودکار مبلغ نهایی قابل پرداخت ، فراهم‌سازی امکان پرداخت محکومیت‌های مالی و بدهی‌های ناشی از اجرائیه‌های صادره و اسناد رسمی لازم‌الاجرا به صورت برخط و آنی و واریز موارد مذکور به حساب محکوم‌له یا متعهدله ، ارتقای «سامانه مدیریت پرونده» به منظور مدیریت فرآیند‌های مرتبط با پرونده‌های ورودی و خروجی به بایگانی راکد  و … از جمله چالش های وارده در سیکل رسیدگی به دعاوی مطروحه درمراجع قضائی است .

مسئولیت اجرای موارد فوق بر عهده مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه  ،  سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و دادگستری استان‌ها ، معاونت حقوقی و امور مجلس، مرکز حفاظت و اطلاعات و دادگستری استان‌ها ، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم وسایر مسئولین ذیربط و مهلت اجرای آن تا پایان سال ۱۴۰۴ است و شاکیان و متشاکیان می توانند دادخواست‌ها، شکوائیه‌ها، لوایح و درخواست‌های قضایی به صورت هوشمند، خودکاربر و بدون نیاز به مراجعه حضوری به‌صورت شبانه‌روزی در تمام ایام هفته با رعایت امنیت اطلاعات و حفظ حریم خصوصی اشخاص اقدام نمایند.

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/+

منبع خبر : سید محمد جواد عرفانفر

برچسب های اخبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب گردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *