ایران تا قبل از سال ۹۸ واردکننده بنزین بود ولی از ۹۸ تا ۱۴۰۰ تحت تاثیر ۳ عامل «بهرهبرداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس»، «اصلاح قیمت بنزین» و «شیوع کرونا» به جمع صادرکنندگان بنزین پیوست، اما در صورت تداوم روند فعلی، از سالهای بعد مجبور به واردات بنزین و گازوئیل خواهیم بود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، روز گذشته جواد اوجی وزیر نفت با اشاره به وضعیت تولید و مصرف فرآوردههای نفتی در ایران عنوان کرد: با تدابیر وزارت نفت شاهد واردات بنزین و گازوئیل در سال آینده نخواهیم بود. این اظهارنظر وزیر نفت درحالی است که طبق آمار گمرک میزان صادرات بنزین ایران در سال گذشته حدود ۳ میلیارد دلار بوده است که یک رکورد بینظیر محسوب میشود. حال یک سوال جدی در اذهان عمومی ایجاد شده است؛ چگونه ایران که در چند سال گذشته در صادرات بنزین و سایر فرآوردههای نفتی رکوردشکنی میکرد، هماکنون نگران واردات سوخت شده است؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بررسی شود، چه عواملی باعث شد که ایران به باشگاه صادرکنندگان بنزین و گازوئیل بپیوندد و حال چه تغییراتی در این عوامل ایجاد شده است. *چگونه ایران تبدیل به صادرکنندگان بنزین و گازوئیل شد؟ تصویر ۱ فراز و نشیبهای تولید و مصرف بنزین در کشور در سالهای مختلف و پیشبینی وضعیت آینده را نشان میدهد. همانطور که مشاهده میشود ایران تا قبل از سال ۹۸ واردکننده بنزین بوده است، ولی در بازه زمانی سه ساله ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ تحت تاثیر سه عامل به جمع صادرکنندگان بنزین ملحق میشود: بدین ترتیب دولت دوازدهم تحت تاثیر این سه عامل توانست برای صادرات بنزین و سایر فرآوردههای نفتی اقدام کند. تصویر ۱ *چرا ایران در آستانه واردات بنزین و گازوئیل قرار گرفته است؟ حال ببینیم اثرگذاری این سه عامل در دولت سیزدهم چه تغییری کرده است: طبق آمار، میانگین تولید و مصرف بنزین و گازوئیل در سال ۱۴۰۱ سربهسر خواهد شد و از سالهای بعد در صورت تداوم روند فعلی ایران مجبور به واردات بنزین و گازوئیل خواهد شد. البته این ادعا با فرض تداوم شرایط فعلی است و باید منتظر اقدامات مقابلهای وزارت نفت دولت سیزدهم ماند. بنابراین گزارش پیش از این خبرگزاری فارس در گزارشهایی، توضیحات دقیقی درباره اینکه چرا ایران در آستانه واردات بنزین و گازوئیل قرار گرفته است، را منتشر کرد که در ادامه مشاهده میکنید: انتهای پیام/