چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
چه کسانی می‌توانند در دور دوم انتخابات رأی بدهند؟
با رأی ندادن در مرحله اول انتخابات 1403، تکلیف رأی در مرحله دوم چه می‌شود؟

چه کسانی می‌توانند در دور دوم انتخابات رأی بدهند؟

با توجه به اینکه انتخابات چهاردهمین ریاست‌جمهوری ایران به دور دوم کشیده شده است و مرحله دوم بین مسعود پزشکیان و سعید جلیلی روز پانزدهم تیر ماه برگزار می‌شود ممکن است این سوال پیش بیاید که چه کسانی می‌توانند در دور دوم شرکت کنند؟

به گزارش افق امروز;  محمود پوررضائی فشخامی، کارشناس حقوق عمومی در صورت کشیده شدن انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری به دور دوم، این پرسش را برای بسیاری مطرح کرده است: کسانی که در دور نخست این انتخابات در پای صندوق‌های رأی حاضر نشدند، می‌توانند در دور دوم رأی خود را به صندوق بیندازند یا نه؟

به نظر می‌رسد ریشه این ابهام به قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی باز می‌گردد؛ چرا که مطابق صدر تبصره «۴» ماده ۱۰ این قانون، چنانچه انتخابات حوزه انتخابیه به دور دوم کشیده شود، رأی‌دهندگان دور اول انتخابات منحصراً در همان حوزه انتخابیه‌ای که در مرحله اول انتخابات رأی داده‌اند، می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

نه‌تنها کسانی که در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری رأی نداده‌اند در دور دوم انتخابات می‌توانند در پای صندوق‌ها حاضر شوند، بلکه کسانی که در حد فاصل دور نخست و دور دوم انتخابات به سن قانونی رأی دادن (۱۸ سال تمام) می‌رسند، هم می‌توانند در انتخابات دور دوم شرکت کنند.

انتهای پیام/+

برچسب های اخبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب گردی