همایش بهاباد شناسی با محوریت شناخت تاریخ، فرهنگ و هویت

  • کد خبر: 154517
  • /
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 15:47
  • /
  • بازار

شهرستان بهاباد همزمان با فرا رسیدن هفته اسناد ملی و میراث مکتوب برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد در این همایش که همزمان با آغاز هفته اسناد ملی و میراث مکتوب و با حضور جمعی از مسئولان، نویسندگان، مورخین و مفاخر علمی و فرهنگی استان یزد در شهرستان بهاباد برگزار شد سعید زارع مدیر این سازمان در استان با اشاره به ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی شهرستان بهاباد ابراز امیدواری کرد تا با برگزاری این همایش جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی بهاباد بیشتر معرفی شود.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد خواستار معرفی و توجه بیشتر به پتانسیلهای این شهر از جمله ظرفیت‌های غنی تاریخی و طبیعی بهاباد شد و افزود : شهرستان بهاباد به دلیل برخورداری از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی خاص و منحصر و همچنین آب و هوایی متفاوت از مرکز استان می‌تواند بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت‌های ویژه شهرستان بهاباد از جمله وجود مفاخر و علمای بزرگی چون آخوند ملاعبدالله بهابادی و قدمت و تاریخچه این شهرستان که در سنگ‌نگاره‌های این شهرستان مشخص می باشد و به قدمت دوازده هزار ساله می رسد پرداخت و گفت : شهرستان تاریخی بهاباد نیز دارای اسناد تاریخی و فرهنگی قابل تاملی است که بخشی از آن در موزه تاریخ و تمدن این شهرستان نگهداری می‌شود.

زارع در ادامه تصریح داشت : موزه تاریخ این شهرستان با اسناد وآثار تاریخی گردآوری شده در آن، بهاباد را به یک شهرستان تاریخی و با ظرفیت‌های گردشگری ویژه و در خور شان تبدیل کرده است.

«علیرضا تیموری» فرماندار بهاباد نیز در این همایش نیز با بیان اینکه فرهنگ غنی مردم بهاباد از زمان‌های دور تاکنون در کنار وجود جاذبه‌های تاریخی و گردشگری فراوان، این شهرستان را به مقصدی برای گردشگران تبدیل کرده ادامه داد: در سال گذشته علاوه بر گردشگران داخلی، گردشگرانی از کشورهای دیگر از جاذبه‌های گردشگری این شهرستان دیدن کردند.

وی خاطر نشان کرد : این شهرستان دارای پتانسیل‌های گردشگری، طبیعی، تاریخی و فرهنگی فراوانی است که تاکنون ناشناخته مانده و امیدواریم با تکمیل برنامه‌هایی که در دست اجرا داریم شاهد جذب بیشتر گردشگران به این شهرستان باشیم .

تیموری با بیان اینکه این همایش موجب معرفی برخی از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری شهرستان بهاباد خواهد شد گفت : در این راستا از ظرفیت مفاخر علمی استان نیز بهره مند خواهیم شد .

شایان ذکر اینکه این همایش شاهد سخنرانی تعدادی از مفاخر استان از جمله حجت الاسلام بشکانی امام جمعه شهرستان بهاباد ، خادمی مؤسس موزه تاریخ بهاباد ، استاد سید عبدالعظیم پویا و حسین مسرت بود که همگی ضمن معرفی و اشاره به تاریخ کهن این شهرستان تاکید برمعرفی هر چه بیشتر ظرفیتهای گردشگری و آثار تاریخی این شهرستان داشتند .

لازم به ذکر است رونمایی از کتاب جاذبه‌های گردشگری شهرستان بهاباد ، امضای تفاهم‌نامه همکاری میان مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد و موزه تاریخ بهاباد ، بازدید از سنگ نگاره‌های تاریخی و محوطه باستانی بهاباد، بازدید از ده عروس،موزه تاریخ و موزه علوم طبیعی این شهرستان نیز از دیگر بخش‌های این همایش بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *