کارنامه سال اول دولت مردمی - ۵۸

بازگشایی بدون تلفات مدارس زیر سایه واکسیناسیون استاندارد

گرچه به دلیل تحریم‌ها در کشور ما، واکسیناسیون با تاخیر آغاز شد اما پس از انجام آن در حد استانداردهای جهانی انجام واکسیناسیون دانش‌آموزان صورت گرفته و همین باعث شد تا پس از بازگشایی کامل مدارس ابتلا کم و بدون تلفات را شاهد بودیم.

واکسیناسیون دانش اموزان

افق امروز به نقل از ایرنا، آمارهای جهانی نشان می‌دهد که واکسیناسیون نقش بسیار موثری در کاهش پاندمی کرونا داشته است، همچنین اینکه ایمنی واکسن باعث احساس امنیت بیشتر دانش آموزان و خانواده‌ها برای حضور در کلاس درس شده است.

گرچه به دلیل تحریم‌ها در کشور ما، واکسیناسیون با تاخیر آغاز شد اما پس از انجام آن در حد استانداردهای جهانی انجام واکسیناسیون دانش‌آموزان صورت گرفته و همین باعث شد تا پس از بازگشایی کامل مدارس ابتلا کم و بدون تلفات را شاهد بودیم.

به طور حتم واکسیناسیون حداکثری در جامعه تاثیر موثری در بازگشایی مدارس داشته است، در تمامی آمارها و مقالات در نشریات دنیا، نقش موثر واکسیناسیون دانش آموزان در بازگشایی و کاهش همه گیری مثبت ارزیابی شده است.

اما دانش‌آموزان در دوران کرونا در حوزه‌های آموزش، روان و روابط اجتماعی و ارتباطات میان فردی با چالش‌های بسیاری مواجه شدند که بیشتر در خصوص آسیب‌ها در حوزه آموزش صحبت شد و کمتر به حوزه روان و ارتباطات میان فردی دانش‌آموزان پرداخته شده است.

تعطیلی مدارس در دوران کرونا جامعه پذیر کردن دانش‌آموزان را دچار اختلال کرد، گرچه در حوزه آموزش صحبت‌های بسیاری شده و توجه آموزش و پرورش بیشتر بر روی این موضوع بوده است چرا عقب ماندگی تحصیلی دانش‌آموزان می‌تواند آسیب‌های جدی برای آینده کشور ایجاد کند، با توجه به تاکیدات مکرر بر حوزه آموزش، بنده تمرکز بیشتر را بر حوزه روانشناختی و ارتباطات فردی میان دانش‌آموزان می گذارم.

بازگشایی بدون تلفات مدارس زیر سایه واکسیناسیون استاندارد

 

آسیب‌های زمینه روان و روابط اجتماعی تنوع و گستردگی بسیاری دارد، از وسواس‌های میان دانش‌آموزان تا ترس‌ها و به اصطلاح افسردگی و مسائلی از این دست که هر کدام از این ها نمونه‌های بسیار متنوعی به صورت پژوهشی روی آنها انجام شده است که بر اساس آن متوجه شدند که آمار و ارقام در خصوص این چالش‌ها بسیار افزایش یافته است.
در برخی از شاخص‌ها تا ۴ برابر میزان افسردگی در میان دانش‌آموزانی که در قرنطینه بودند، افزایش یافته و انزوا و ترس های مرضی یک اختلال جدی است که در این حوزه شاهد هستیم

همچنین در برخی از شاخص‌ها تا ۴ برابر میزان افسردگی در میان دانش‌آموزانی که در قرنطینه بودند، افزایش یافته که انزوا و ترس های مرضی هم به همین صورت است و دیده می شود که یک اختلال جدی در این حوزه شاهد هستیم.

در این حوزه، بخشی دیگر از این آسیب‌ها متوجه ارتباطات میان فردی دانش آموزان است، باید به این نکته توجه کرد که مدرسه کارکردهای متنوعی دارد که یکی از این کارکردها در واقع موضوع آموزش است اما باید این نکته را مد نظر قرار داد که ما بیشتر دانش آموز را به مدرسه می فرستیم که جامعه پذیر باشد و ارتباطات اجتماعی او تقویت شود.

در واقع هدف از مدرسه این است که دانش‌آموز بیاموزد در آینده فردی موثر و کارآمد باشد اما کرونا در این زمینه آسیب جدی به رفتار دانش‌آموزان وارد کرده که نیاز به بررسی و تحلیل دارد.

در این راستا، آموزش و پرورش باید در هر سه ساحت اقدامات جدی داشته باشد، برای موضوع آموزش باید غربالگری اولیه صورت گیرد تا ارزیابی شود که مشکلات دانش‌آموزان در کدام مباحث درسی است.

بازگشایی بدون تلفات مدارس زیر سایه واکسیناسیون استاندارد

 

گرچه امتحانات خرداد چون به صورت حضوری بوده تا حدی می تواند این اطلاعات را به ما بدهد اما با این حال بازهم معلمان به دیده اغماض به دانش‌آموزان نگاه کرده و شرایط آموزش مجازی و عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان را درک کردند.

آموزش و پرورش در بستر مجازی و حضوری باید کلاس‌های جبرانی برای عقب‌ماندگی تحصیلی دانش آموزان در سنوات گذشته را در دستور کار خود قرار دهد، همچنین با انجام غربالگری محتوای آموزشی مناسب را برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها فراهم کند و در صورت نیاز می تواند از رسانه‌ها هم برای جبران آسیب‌های وارد شده به دانش‌آموزان کمک گیرد.

همچنین ضرورت دارد که اطلس روانی دانش‌آموزان را براساس نوع آسیبی که در ۲ سال تعطیلی کرونایی به آنها وارد آمده، شناسایی کنیم و همانطور که گفتم باید محتوای لازم را هم ایجاد کرد، بطور مثال می دانیم که میزان افسردگی، وسواس و هراس و مسائلی از این دست افزایش قابل توجهی داشته است که آموزش و پرورش باید حتما در این موارد ورود کند.

آموزش و پرورش باید مراکز مشاوره دانش‌آموزی را فعال کند چراکه با همین روال هم تراکم بالایی در مراجعات دانش‌آموزی داریم و بنابراین نیاز است که از سایر بخش‌ها در راستای خدمات رسانی کمک بگیریم.

از سوی دیگر یکی از مسائل در دروان کرونا این بود که سبک زندگی دانش آموزان عوض شده و باید این سبک زندگی دوباره به حالت استاندارد و درست تطبیق یابد و بر این اساس باید میزان آسیب‌ آنها را سنجید و  برای آنها محتوای آموزشی فراهم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *