سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
Search
Close this search box.
سرنوشت نامعلوم فرش‌های کاخ سعد آباد

سرنوشت نامعلوم فرش‌های کاخ سعد آباد

یک سال از خبر جنجال برانگیز مفقود شدن فرش‌های نفیس سعد آباد می‌گذرد و در حالی که در چند روز گذشته خبر پیدا شدن‌شان منتشر شده بود امروز چهارشنبه 23 خردادماه معاون حقوقی دولت در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت هنوز هیچ فرشی پیدا نشده است.

شرنوشت نامعلوم فرش‌های کاخ سعدآباد آخرین خبری بود که معاون حقوقی هیئت دولت به خبرنگاران داد.

سال گذشته خبری منتشر شد مبنی بر گم شدن ۴۸ تخته فرش نفیس از موزه سعد آباد، از آن روز حواشی و اخبار ضد و نقیض بسیاری در مورد این اتفاق به صورت رسمی و غیر رسمی منتشر شد.  یکشنبه ۲۰ خرداد ماه سخنگوی قوه قضائیه درباره این پرونده توضیح داد:«برخی از این فرش‌ها در دستگاه‌های دولتی پیدا شدند.» اما روز گذشته چهارشنبه ۲۳ خرداد، محمد دهقان معاون حقوقی دولت گفت:«هنوز هیچ فرشی پیدا نشده است.»

در حالی که عده‌ای از مسئولان معتقدند فرش‌ها در دستگاه‌های جا به جا شده‌اند مقام‌های دولتی اصرار دارند که این فرش‌ها دزدیده شده‌اند.

روز گذشته نیز خبرگزاری تابناک مدعی شد خبرنگارش در گفت و گو با یک منبع آگاه به اطلاعات جدیدی راجع به سرنوشت فرش‌ها رسیده است.

به نقل از خبرنگار تابناک: «بر این اساس، از ۴۸ تخته فرش نفیس سعد آباد، ۱۶ تخته فرش، در نهاد ریاست جمهوری پیدا شده و ۲۵ تخته دیگر از کشور خارج شده و در  دفاتر نمایندگی ایران در خارج کشور  استفاده می‌شود. ۷ تخته فرش هنوز پیدا نشده ولی اقدامات قضایی برای تعیین تکلیف آن‌ها ادامه دارد.»

این منبع آگاه در ادامه افزود:« جمع بندی کلی این است که «سرقتی» رخ نداده و ماجرای فرش‌های سعدآباد ناشی از اهمال اداری بوده که باعث شده است اموال دولتی بدون تشریفات از مجموعه سعدآباد خارج شود و البته این موضوع نیز پیگیری می‌شود.»

سال گذشته ۳۱ اردیبهشت ماه فارس خبری منتشر کرد مبنی بر «ناپدید شدن فرش‌های نفیس ساختمان حافظیه سعدآباد در زمان دولت روحانی» در این خبر اشاره شد «تعدادی تخته فرش نفیس از ساختمان حافظه، مربوط به نهاد ریاست جمهوری در مجموعه سعدآباد گم شده است.» ۴۸ تخته فرش نفیسی که تصاویر تعدادی از آنها سال ۹۱ در کتاب «گنجینه تار و پود، مجموعه تصاویر دومین کلکسیون بزرگ فرش جهان» منتشر شده است.

با توجه به قدمت تاریخی، نوع طراحی، مکتب هنری و خصوصیات فیزیکی بر اساس نظر کارشناسان ارزش نسبی تنها ده تخته از فرش‌های مفقود شده بالغ بر ۱۲۷ میلیارد تومان اعلام شده است.

قدمت فرش‌هایی که توسط کارشناسان ارزش گذاری شده‌اند به دوره قاجار می‌رسد و جزو نفیس‌‎ترین خود بودند که به سبک‌های مشهدی(عمو اوغلی)، اصفهان و تودشک تعلق دارند.

 

سرنوشت نامعلوم فرش‌های کاخ سعد آباد
سرنوشت نامعلوم فرش‌های کاخ سعد آباد

 

انتهای پیام/+

برچسب های اخبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب گردی