تراز مثبت تجاری یزد به بیش از 177 میلیون دلار رسید

  • کد خبر: 151028
  • /
  • 29 فروردین 1403 - ۱۰:۱۹
  • /
  • بازار

مدیرکل گمرک یزد با اشاره به رشد شاخص های تجارت فرامرزی، گفت: تراز تجاری این استان در سال گذشته بیش از 177 میلیون دلار مثبت شد.

محمد حسین سلمانی حجم تجارت فرامرزی استان در سال گذشته را بیش از 857 میلیون دلار ذکر کرد و اظهارداشت: ارزش کل صادرات استان در سال گذشته بیش از 517 میلیون دلار و ارزش کل واردات 340 میلیون دلار بوده است که مثبت بودن تراز تجاری به میزان بیش از 177 میلیون دلار را نشان می دهد.
وی در ادامه با اشاره به عملکرد صادراتی استان در سال 1402 خاطرنشان کرد: بیش از 3 میلیون و 124 هزار 555 تن کالا طی 50 هزار و 470 فقره اظهارنامه به ارزش بیش از 517 میلیون دلار در سال گذشته از گمرک یزد به خارج کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل از آن از حیث تعداد اظهارنامه و وزن به ترتیب حدود 3 و بیش از 4 درصد کاهش و از حیث ارزش بیش از 8 درصد رشد را نشان می دهد.
وی عراق، امارت متحده عربی، پاکستان، افغانستان، عمان و ترکیه را شرکای عمده صادراتی استان در سال گذشته ذکر کرد و گفت: کاشی و سرامیک، اکسیدها و هیدروکسیدهای مولیبدن، هیدروکربن های سبک، آهن و پروفیل، شیشه مظروف و ساختمانی بیشترین کالاهای صادراتی استان در سال گذشته هستند.
مدیرکل گمرک یزد در ادامه به عملکرد استان در رویه واردات گریزی زد و تصریح کرد: در سال گذشته بیش از 138 هزار و 463 تن کالا طی 2 هزار و 92 فقره اظهارنامه به ارزش حدود 340 میلیون دلار از گمرک یزد به کشور وارد شد که از حیث تعداد اظهارنامه بیش از8 درصد، از نظر وزن حدود 7 درصد و از نظر ارزش 31 درصد افزایش را نشان می دهد.
سلمانی عمده کالاهای وارداتی استان را مواد اولیه واحدهای تولید، قطعات یدکی و ماشین آلات خط تولید ذکر کرد که مبدا آنان بیشتر چین، ترکیه، هلند، ایتاالیا و امارت متحده عربی بوده است.
مدیرکل گمرک یزد درآمد این اداره کل در سال گذشته را بیش از 11 هزار و 35 میلیارد ریال ذکرکرد و گفت: درآمد وصولی گمرک یزد نسبت به مدت مشابه در سال قبل از آن بیش از 37 درصد رشد یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *