محافظت از موها و پوست سر مقابل آلودگی هوا

آیا می‌دانستید که موهای شما هم مانند پوستتان می‌توانند تحت تاثیر آلودگی هوا قرار بگیرند؟ تماس مداوم موها با این آلودگی‌ها در طولانی‌مدت می‌تواند موها را کدر و بی‌روح جلوه دهد. علاوه بر این، پوست سر هم به‌واسطه تماس با آلودگی هوا آسیب می‌بیند.

به گزارش افق امروز و به نقل از سلامت،اگر تا به امروز برای مقابله با این مشکل فکر نکرده‌اید با خواندن ادامه این مطلب می‌توانید از موها و پوست سر خودتان در برابر آلودگی هوا محافظت کنید.

چگونه آلودگی هوا بر موها و پوست سر تاثیر می‌گذارد؟

زندگی در شهرهایی که از نظر شاخص‌های آلودگی هوا وضعیت خوبی ندارند و سطح دوده‌ها در فضای آنها بسیار زیاد است، به‌سادگی به موها و پوست سر آسیب می‌رساند. در چنین شرایطی، ذرات ریز آلودگی به‌ فولیکول موها می‌چسبند و به‌مرور زمان موها را کدر، بی‌روح و کثیف نشان می‌دهند.

مطالعات مختلفی هم نشان داده‌اند که مولکول‌های گردوغبار موجود در آلودگی هوا به قدری کوچک هستند که در سلول‌های پایه‌ای فولیکول‌ موها گیر می‌کنند و درنتیجه حتی می‌توانند وضعیت رشد و ساختار بافتی موها را هم تغییر بدهند.

وقتی که درباره پوست سر و آلودگی هوا صحبت می‌کنیم، پیامدهای منفی واقعا مخرب‌تر و شدیدتر هستند. درواقع آلودگی هوا می‌تواند باعث شکل‌گیری عفونت در پوست سر، تجمع ذرات آلوده و خارش پوستی مداوم شود، درحالی که عدم رسیدگی به این مشکلات می‌تواند افراد را به ریزش موها مبتلا کند.

چگونه می‌توان از موها و پوست سر در برابر آلودگی هوا محافظت کرد؟

یکی از راهکارهای مبارزه با آلودگی هوا، شستن موها با استفاده از شامپوها و نرم‌کننده‌های باکیفیت است. شامپوهای شفاف‌کننده (clarifying) ریشه‌های موها را تمیز می‌کنند، درحالی که نرم‌کننده آبرسان هم آبرسانی مطلوبی را برای تمامی تارهای مو به انجام می‌رساند.

البته هنگام استفاده از شامپوی شفاف‌کننده باید محصول را به‌خوبی در تمامی قسمت‌های موها و پوست سر ماساژ دهید تا همه آلودگی‌ها و دوده‌ها جدا شوند. در ضمن، استفاده از شامپوی شفاف‌کننده نمی‌تواند روزانه باشد، اما کسانی که پوست سرشان بسیار چرب است، می‌توانند از شامپوهای روزانه برای شستن موها استفاده کنند.

افزودن محصولات لایه‌بردار مخصوص پوست سر به روتین مراقبت از موها نیز می‌تواند تصمیم خوبی باشد. این اسکراب‌ها یا لایه‌بردارها برای جداسازی سلول‌های پوستی مرده و جداسازی ذرات آلودگی جمع‌شده در پوست سر و همچنین کاهش چربی اضافی پوست سر مناسب هستند.

با پاکسازی همه ذراتی که باعث انسداد یا گرفتگی فولیکول‌های مو می‌شوند، محیط مطلوبی برای رشد صحیح موها به‌وجود می‌آید. اسکراب‌های حاوی اسیدهای آمینه، اسید سالیسیلیک و نمک دریا برای لایه‌برداری آرام و متعادل پوست سر مناسب هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *