پیش‌بینی خونریزی مغزی در آی.سی.یو توسط یک ابرکامیپیوتر

شفقنا زندگی- شبکه خبری ای.بی.سی استرالیا نوشته که یک ابررایانه در هفته‌های اخیر توانسته خونریزی مغزی را در بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه- پیش از وقوع این رویداد- پیش‌بینی کند. این پیش‌بینی با استفاده از لگاریتمی صورت گرفته که بر اساس داده‌های بیش از ۴۰۰۰۰ ساعت- بیمار می‌تواند پزشکان را ۲۰ دقیقه قبل از خونریزی مغزی متوجه قریب‌الوقوع بودن این اتفاق کند.

به گزارش افق امروز و به نقل از سرویس ترجمه شفقنا، در گزارشی که درباره این مطالعه تنظیم شده؛ آمده است:

یک ابرکامپیوتر مستقر در منطقه پرت استرالیا که تاکنون شماری از پیچیده‌ترین مسائل را- از نقشه‌برداری ستارگان تا پیش‌بینی الگوهای آب‌وهوایی- حل کرده است، می‌تواند بر اساس داده‌های پزشکی بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه پیش‌بینی کند که چه زمانی حال آن‌ها بدتر خواهد شد. حالا محققان امیدوارند این الگوریتم با پیش‌بینی خونریزی‌های مغزی جدی قبل از وقوع بتواند جان انسان‌ها را نجات دهد.

شیو مکا، رئیس بخش داده‌پردازی بیمارستان سلطنتی پرث در این زمینه می‌گوید که بیش از ۴۰۰۰۰ ساعت داده‌های ۲۰۰ بیمار برای توسعه این الگوریتم جمع‌آوری و مورد استفاده قرار گرفته است. این پزشک و گروهش پس از کار بر روی ۲۰ مدل داده‌پردازی مختلف مدلی ایجاد کردند که می‌تواند خونریزی‌های قریب‌الوقوع مغزی را بیست دقیقه قبل از وقوع پیش‌بینی کرده و به کادر پزشکی اطلاع دهد.

ابررایانه‌ای که در این تحقیقات مورد استفاده قرار گرفته؛ به تازگی در رتبه پانزدهم قدرتمندترین ابررایانه‌های تحقیقاتی جهان قرار گرفته و به عنوان قدرتمندترین سیستم تحقیقاتی استرالیا مطرح است.

خریدن زمان برای پزشکان

به باور یکی از متخصصین مراقبت‌های ویژه بیمارستان سلطنتی پرث این پروژه می‌تواند پیشرفتی حیاتی در درمان آسیب‌های مغزی به شمار آید.

دکتر رابرت مک‌نامارا می‌گوید: «از بین حدود ۲۰۰۰ نفری که سالانه در سراسر استرالیا دچار صدمات شدید مغزی می‌شوند، بیش از نیمی از آن‌ها فرجام بدی دارند- که به این معناست که یا می‌میرند یا به دلیل آسیب شدید ناتوان می‌شوند. این موضوع موجب شده لزوم ارزیابی مجدد نحوه مدیریت آسیب مغزی در بخش مراقبت‌های ویژه مطرح شود». «به خصوص که تفاوت بین مرگ و زندگی در این بیماران تنها و تنها ظرف چند دقیقه رقم می‌خورد».

رابرت مک‌نامارا با اشاره به این که «پیش‌بینی خونریزی مغزی قبل از وقوع مطالعه‌ای است که بیش از چهل- پنجاه گروه مختلف در انجام آن شکست خورده‌اند»؛ می‌گوید که بیمارستان سلطنتی پرث این کار را با ایجاد اولین الگوریتم عملی پیش‌بینی فشار خون داخل جمجمه‌ای انجام داده‌- که به این معناست که برای اولین بار توانسته‌اند قبل از وقوع، مداخله کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *