کشتی ایران و سرگیجه‌ای به نام باشگاه‌های جهان

برگزاری کشتی فرنگی جام باشگاه‌های جهان در واپسین‌ماه‌های سال ۱۴۰۱ به یکی از مهمترین چالش و دغدغه‌های فدراسیون‌نشین‌ها تبدیل شده است.

افق امروز به نقل از ایرنا، مسابقات کشتی جام باشگاه‌های جهان تورنمنتی معتبر است که از سال ۲۰۱۴ و به پیشنهاد ایران زیر نظر اتحادیه کشتی برگزار می‌شود. هر چند که نام باشگاه‌های جهان موجب شده تا برخی تصوری یک رقابت با کیفیت در سطح قاره‌ها را داشته باشند اما از همان سال نخست مشخص بود که این رقابت با نمونه فوتبالی آن فاصله زیادی دارد. در ۶ دوره گذشته تیم‌هایی از کشتی آزاد و فرنگی ایران یک پای فینال بوده و ۶ دوره نیز عنوان قهرمانی را در رشته آزاد از آن خود کردند. همچنین در هفت دوره گذشته، ۶ دوره ایران میزبان بوده و تنها یک دوره این رقابت‌ها در اوکراین برگزار شد.

ناگفته پیداست که نام جام باشگاه‌های جهان در رشته‌های با حضور قهرمانان باشگاهی قاره‌ها گره خورده، اما در کشتی چند تیم از ایران و تیم‌هایی از کشورهای آسیا مرکزی و اوکراین و گرجستان حضور خواهند داشت و کمتر شاهد حضور تیمی از کشورهای روسیه، ترکیه و آمریکا در این تورنمنت هستیم.

ذکر این نکته ضروری است که در اغلب کشورهای دنیا به غیر از تعداد محدودی همچون ایران، آلمان و یا آمریکا، مسابقاتی تحت عنوان باشگاهی یا لیگ وجود ندارد.

با این وجود حتی در برخی از دوره‌ها شاهد هستیم که برخی کشورها با تیم‌های ناقص و ستارگان درجه چندم خود در این مسابقات حضور پیدا می‌کنند. نمونه آن نیز در چند روز گذشته بود که برخی از کشورها تیم ناقص به ایران اعزام کرده بودند که با کمک آزادکاران ایران این تیم‌ها کامل شد. تیم هند، ارمنستان و قزاقستان برای تکمیل تیم خود از آزادکاران ایرانی استفاده کردند تا شاهد برگزاری این تورنمنت بین‌المللی باشیم؛ تورنمنتی که اکنون به یکی از دغدغه‌های فدراسیون‌نشینان تبدیل شده است؛ به عبارتی کشتی جام باشگاه‌های جهان میراثی از مدیریت گذشته بود که اکنون تیم مدیریتی علیرضا دبیر را وارد چالش جدی کرده است.

کشتی ایران و سرگیجه‌ای به نام باشگاه‌های جهان

کشتی‌ آزاد جام باشگاه‌های جهان که ۲۸ و ۲۹ بهمن‌ماه برگزار شد به نام ایران اما به کام روس‌ها بود. فدراسیون با برگزاری غیر رسمی و خارج از تقویم اتحادیه جهانی، عملا یک امتیاز بسیار مهم به روس‌ها داد تا آنان بعد از حدود یک سال آزادکاران خود را به تورنمنتی معتبر اعزام کنند و در جدال با ستارگان ایرانی محک خوردند. جدالی که به سود بانک شهر نماینده ایران در این دوره از رقابت‌ها به پایان رسید.

کشتی ایران و سرگیجه‌ای به نام باشگاه‌های جهان

اما داستان کشتی فرنگی جام باشگاه‌های جهان بسیار پیچیده‌تر از رشته آزاد است. این مسابقات به نام «سپاهان کاپ» در تقویم اتحادیه جهانی ثبت شده و ایران باید در روزهای ۲ و سوم مارس (۱۱ و ۱۲ اسفند) میزبان آن باشد. قرار بود این رقابت‌ها به میزبانی اصفهان برگزار شود اما در فاصله ۱۰ روز تا آغاز مسابقات باشگاه فولاد مبارکه سپاهان از میزبانی آن انصراف داد. البته مشکل تنها باشگاه سپاهان نبود بلکه بنا به گفته حمید یاری رییس سازمان لیگ، حسن رنگرز نیز به ملی‌پوشان توصیه کرده که در این مسابقات حضور نداشته باشند.

کشتی ایران و سرگیجه‌ای به نام باشگاه‌های جهان

هر چند که حمید یاری در اظهاراتی تند باشگاه سپاهان را به رفتار غیر حرفه‌ای در ورزش متهم کرد اما واقعیتی که وجود دارد آن است که به احتمال زیاد توصیه رنگرز به ملی‌پوشان در لغو این تورنمنت نیز بی‌تاثیر نبوده زیرا جذب حامی مالی (اسپانسر) بدون وجود ستارگان کشتی کار راحتی نیست. در رشته آزاد بانک شهر موفق به جذب بین از ۸۰ درصد از کشتی‌گیران ملی‌پوش شد اما تیم کشتی فرنگی سپاهان تا کنون از جذب قهرمانان و نامداران کشتی فرنگی ناتوان بوده است.

یکی از دلایل این مشکل اعزام شماری از ملی‌پوشان کشتی به مسابقات رنکینگ‌دار مصر است. قرار است محمدرضا گرایی دارنده مدال طلای المپیک ۲۰۲۰ توکیو، امین میرزازاده نایب قهرمان جهان، محمدهادی ساروی دارنده مدال برنز جهان و یونس دلخانی قهرمان امیدهای جهان به این مسابقات اعزام شوند تا بسیاری از ستاره‌ها داخلی نتوانند در کشتی فرنگی جام باشگاهای جهان حضور داشته باشند. البته این مشکل تنها برای نمایندگان ایران نیست بلکه همزمانی این مسابقات با کشتی رنکینگ‌دار مصر (چهارم تا هفتم اسفند) و جام نیکولای پتروف (۱۲ تا ۱۴ اسفند) موجب شده تا بسیاری از کشورها ملی‌پوشان و مدال‌آوران خود را به این ۲ تورنمنت اعزام کنند.

در کنار این مشکلات عدم تمایل سایر کشورهای صاحب کشتی برای میزبانی این رقابت‌ها، کشتی جام باشگاه‌های جهان را به یک مسابقه داخلی در سطح بین‌المللی تبدیل کرده که تیم‌های دسته چندم جهان در آن حضور خواهند یافت.

کشتی ایران و سرگیجه‌ای به نام باشگاه‌های جهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *