ترکیب کدام مواد پاک‌کننده باهم بی‌خطر است؟

ترکیبات مواد پاک‌کننده شیمیایی یکی از خطرناک‌ترین موادی هستند که با آن‌ها سروکار دارید. این محلول‌های شیمیایی برای محیط زیست و سلامتی شما خطرناک هستند.

به گزارش افق امروز و به نقل از دیجی مگ؛بخارات سمی منتشر شده از آن‌ها می‌تواند در زمان تنفس وارد بدن شما شده و آسیب‌های جدی ایجاد کند. این ماجرا وقتی خطرناک‌تر می‌شود که مواد شوینده‌ی مختلف را با هم ترکیب می‌کنید. چنین کاری می‌تواند گازهایی آزاد کند که شما را با مشکلات مزمن سلامتی مواجه می‌کند.

پس بهتر است از ترکیب مواد پاک‌کننده با یکدیگر خودداری کنید. البته اگر از شوینده‌ها و پاک‌کننده‌های خانگی استفاده می‌کنید میزان این خطر به شدت پایین می‌آید. حتی می‌توانید برخی از آن‌ها را هم با هم ترکیب کنید تا اثربخشی بیشتری داشته باشند.

مواد پاک‌کننده طبیعی

مواد پاک‌کننده طبیعی

قبل از اینکه به سراغ ترکیب‌های بی‌خطر پاک‌کننده‌ها برویم بهتر است با ۵ پاک‌کننده‌ی طبیعی که هیچ ضرری برای سلامتی‌ شما ندارند اما هر لکه و آلودگی را به راحتی پاک می‌کنند، آشنا شوید.

۱. سرکه سفید

سرکه‌ی سفید یک پاک‌کننده‌ی همه فن حریف طبیعی است که تقریبا می‌تواند هر لکه‌ای را پاک کند. اسید استیک موجود در سرکه‌ی سفید لکه‌های باقی مانده از کف صابون، قهوه و چای، رسوب آب و همچنین تمام کپک‌ها را از بین می‌برد. سرکه‌ی سفیدی که از بازار می‌خرید علظت اسیدی ۵٪ دارد اما اگر می‌خواهید اثربخشی سرکه روی لکه‌ها بیشتر باشد باید به دنبال غلظت بالاتر بگردید.

سرکه سفید وردا مقدار 3500 گرم

۲. جوش شیرین

بهترین خصوصیت جوش شیرین از بین بردن چربی‌ها در کم‌ترین زمان، بدون آسیب رساندن به سلامتی شما است. این ماده نمی‌تواند سطوح را از بین ببرد و در نتیجه استفاده از آن به هیچ بخش از خانه‌ی شما آسیب نمی‌رساند. جوش شیرین علاوه بر خاصیت پاک‌کنندگی، یک خوشبو کننده‌ی طبیعی است و می‌تواند بوی بد را هم در خانه از بین ببرد.

۳. پراکسید هیدروژن یا آب اکسیژنه

پراکسید هیدروژن یک مولکول آنزیمی ساده است که در زمان استفاده به دو مولکول اکسیژن و آب تجزیه می‌شود. پس کاملا بی‌ضرر است اما می‌تواند میکروب‌ها و باکتری‌های خانه را از بین ببرد.

۴. بوراکس

بوراکس پودر سفیدی است که هر لکه‌ی روغنی و آلودگی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن از بین می‌برد. محلول بوراکس از پودر بور، اکسیژن و سدیم تشکیل شده و یک انتخاب مناسب برای استفاده در ماشین لباسشویی است.

پودر بوراکس مدل اوسا بنا وزن 610 گرم

۵. روغن‌های معطر

استفاده از روغن‌های معطر یک روش غیرشیمیایی برای خوشبو کردن فضای داخلی خانه است. شما می‌توانید این روغن‌ها را به محلول‌های طبیعی پاک‌کننده اضافه کنید تا پس از تمیزکاری، خانه عطر و بوی خوبی داشته باشد. همچنین روغن درخت چای خاصیت ضدباکتریایی دارد و مخلوط کردن آن با اسپری طبیعی تمیزکننده برای ضدعفونی کردن سطوح بسیار مناسب است.

روغن درخت چای آرمان مدل Pure Oil حجم 30 میلی لیتر

ترکیب‌های بی‌خطر پاک‌کننده‌های طبیعی

ترکیب‌های بی‌خطر پاک‌کننده‌های طبیعی

با مواد پاک‌کننده‌ طبیعی که معرفی کردیم می‌توانید ترکیب‌های قوی برای لکه‌زدایی، میکروب‌زدایی و برق انداختن گوشه و کنار خانه بسازید و بدون نگرانی از آن‌ها استفاده کنید.

۱. جوش شیرین + سرکه

ترکیب ۲ تا از بهترین پاک‌کننده‌های طبیعی می‌تواند برای تمیزکاری معجزه کند. اسید موجود در سرکه با عنصر ضروری موجود در جوش شیرین واکنش نشان می‌دهد و یک محلول حباب‌دار که کمی هم حالت جوشیدن دارد درست می‌کند. کف تولید شده توسط این ترکیب آنقدر قدرتمند است که می‌تواند سرسخت‌ترین لکه‌ها و کثیفی‌ها را از بین ببرد. مثلا از این ترکیب می‌توانید به روش زیر برای تمیز کردن راه‌آب سینک استفاده کنید:

  • سه چهارم فنجان جوش شیرین را در راه‌آب بریزید.
  • سپس نصف فنجان سرکه‌ی سفید را در راه‌آب بریزید و ببینید چطور کف می‌کند.
  • اجازه دهید این مخلوط حداثل ۱۵ دقیقه در راه‌آب بماند.
  • کف حباب دار به آرامی تمام تکه‌های مواد غذایی و آلودگی‌های مسیر راه‌آب را تمیز می‌کند.
  • بعد از ۱۵ دقیقه یک فنجان آب جوش در راه‌آب بریزید تا تمام آلودگی‌ها شسته شود.

۲. پراکسید هیدروزن + جوش شیرین

این ترکیب قدرتمند برای از بین بردن لکه‌های به جا مانده از صابون، مایع ظرفشویی یا پودر لباسشویی و همچنین لکه‌های رسوب آب عالی است. پراکسید هیدروژن ضد قارچ است و وقتی با جوش شیرین ترکیب می‌شود، دی‌اکسید کربن آزاد می‌کند. این ماده به اندازه‌ی یک محلول سفید کننده‌ی قدرتمند می‌تواند لکه‌ها را از بین ببرد اما به هیچ وجه خطرناک و سمی نیست.

شما می‌توانید برای از بین بردن لکه‌های رسوب آب از روی شیرآلات نصف فنجان جوش شیرین را به یک بطری اسپری که با پراکسید هیدروژن ۳٪ پر شده است اضافه کنید و مخلوط را روی شیرآلات آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی اسپری کنید. بعد از گذشت ۱۰ دقیقه می‌توانید با یک دستمال که با آب مرطوب شده است شیرآلات را پاک کنید و ببیند چطور برق می‌زنند.

 

۳. بوراکس + سرکه‌ی سفید

بوراکس متخصص از بین بردن لکه‌های روغن و چربی است. وقتی هم که با سرکه‌ی سفید ترکیب شود می‌توانند با هم به یک پاک‌کننده‌ی قوی برای فرش و کف خانه تبدیل شوند. با این ترکیب می‌توانید لکه‌های خون خشک شده و هر نوع لکه‌ی قدیمی را به راحتی پاک کنید. با اضافه کردن یک چهارم فنجان نمک خوراکی و ۲ قطره اسانس لیمو به این محلول می‌توانید یک مخلوط عالی برای شست‌وشوی فرش بسازید.

اگر این مخلوط ۲۴ ساعت روی فرش بماند نه تنها آن را عمیقا تمیز می‌کند، بلکه بوی خوبی هم به فرش شما می‌دهد. بعد از گذشت ۲۴ ساعت با کمک جاروبرقی تکه‌های خشک شده‌ی خمیر را از روی فرش پاک کنید و با یک پارچه‌ی میکروفایبر روی فرش بکشید تا رطوبت اضافه گرفته شود.

 

مرور کلی

پاک‌کننده‌های طبیعی بسیار قدرتمند هستند و خیلی ساده در هر فروشگاهی در دسترس هستند. این مواد پاک‌کننده، برعکس ترکیبات شیمیایی، سمی نیستند و هیچ ضرری برای سلامتی شما ندارند. همچنین شما می‌توانید به راحتی و بدون هیچ نگرانی آن‌ها را با هم ترکیب کنید تا اثربخشی بیشتری داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *