به گزارش افق امروز; عده ای به دنبال لغو این کنسرت هستند و عده ای دیگر به دنبال برگزاری آن : نگرانی ها درباره آسیب به این بنا باعث شده است افرادی به دنبال لغو این کنسرت باشند از طرفی افرادی هم معتقد هستند پخش موسیقی اصیل ایرانی در فضای تاریخی حس و حال منحصر به فردی در هنر موسیقی ایجاد میکند و این فرایند میتواند جریان جدید و نو به فزهنگ و هنر کشور وارد کند .
برگزاری کنسرت در اماکن تاریخی در تمام دنیا مرسوم است و گاهی عمدا کنسرت های فاخر را در چنین فضا ها اجرا میکنند تا این امر موجب پیوند عمیق تری بین مردم و میراث فرهنگی شود .
وقتی به تجربه میزبانی بناهای تاریخی نگاه میکنیم شاهد برگزار شدند متعدد کنسرت های موفق و غیر موفقی هستیم که در نتیجه این رخدادها باعث افزایش نزدیک شدن مردم با میراث فرهنگی و تاریخی و افزایش گردشگر شده است . اما نکته در این جاا ست که در مواردی احتمال آسیب و خطر نیز وجود داشته است که با رعایت ملاحظاتی می توان جلوی آسیب را گرفت .
در بررسی برگزاری کنسرت در اماکن تاریخی می توان از اودئون هرودس آتیکوس در یونان یاد کردکه یکی از اماکن تاریخی است که تاکنون میزبان کنسرت چهرهای سرشناس موسیقی شده است.
این آمفیتئاتر باستانی درلبه جنوبی آکروپلیس، درسال۱۶۱ میلادی ساخته شده است. بنایی که در اوایل قرن بیستم در حال نابودی بود و در سال ۱۹۵۰ بهطور کامل بازسازی شد.
مدت کوتاهی پس از بازسازی، این ساختمان میزبان برگزاری کنسرت فرانک سیناترا در سال ۱۹۶۲ بود.
پس ازاستقبال از کنسرت سیناترا، خوانندگان و گروههای موسیقی مشهوری همچون آندرهآ بوچلی، یانی، التون جان، دیانا رز، جترو تال، فو فایترز و استینگ در این مکان اجرا داشتهاند.
دو اپرا توسط لوچانو پاواروتی هم در این مکان برگزار شده است. همچنین میتوان به کنسرتهای گروه «پینکفلوید» در شهر پمپی، یکی از شهرهای تاریخی ایتالیا و دیوار برلین (به مناسبت فروپاشی دیوار برلین)، کنسرت ژان میشل ژار در اهرام ثلاثه مصر همزمان با آغاز سال ۲۰۰۰ میلادی و کنسرت پاواروتی در شهر ممنوعه چین اشاره کرد.
همچنین کاخ کرملین و مقبره رهبر شوروی سابق، ولادیمیر لنین در کنار گنبدهای پیازی کلیسای سنتبازیل نیز بهعنوان اماکنی تاریخی تابهحال از ستارگان دنیای موسیقی مانند گروه راک آلترناتیو، رد هات چیلی پپرز، پاول مککارتنی، راجر واترز از بنیانگذاران گروه پینک فلوید، پلاسیدو دومینگو و دیجیتی تییستو برای برگزاری کنسرت در این محوطه پذیرایی کردهاند.
در ایران نیز محمدرضا شجریان وشهرام ناظری، حسین علیزاده، برادران پورناظری، علیرضا قربانی، گروه رستاک، گروه موسیقی اتریشی یونیکو و…دراماکنی چون چهلستون اصفهان،کاخ سعدآباد، کاخ گلستان، عمارت مسعودیه، حافظیه و…کنسرتهایی برگزار کردهاند. برایناساس نه برگزاری کنسرت در بناهای تاریخی اتفاق تازهای است و نه به کشور ایران انحصار دارد.
در چنین رویداد هایی آنچه که حائز اهمیت است رعایت موازین حفاظتی است که شامل تنظیم نور،صداوفاصله از معماری و… میباشد .
یکی از نگرانی های اصلی بعضی ار کارشناسان و علت اصلی مخالفت آنها با برگزاری این کنسرت مدیریت فضا با جمعیت بالااست و از آنجایی که سابقه درخشانی در این زمینه ها داریم و شاهد صدمات به برخی افراد و اماکن بودهایم این نگرانی ها دوچندان شده اند .
با این حساب، مدیریت جمعیت در اماکن تاریخی کار دشوارتری هست آنهم در شرایطی که ممکن است مخاطبان چشمگیر رویدادی هنری مانند کنسرت موسیقی بدون ملاحظه، موجب آسیب به محوطه یا بنای تاریخی شوند. ماننده اتفاق ناگواری که در ینگه افتاد
” زمانی که در سال ۱۹۸۹گروه پینکفلوید درمیدان سنمارکو در ونیز ایتالیا یکی از مشهورترین کنسرتهایش را برگزار کرد، برای اینکه خیل علاقهمندان بتوانند نزدیک به صحنه اجرا قراربگیرند، مجبور شدند سکوهای شناوری را در میدان تعبیه کنند تا جمعیت به صحنه شناور نزدیک باشند.به دلیل نبودن امکانات لازم، اقدامات کنترل جمعیت و استقبال ۲۰۰ هزار نفری، خسارت قابل ملاحظهای به حومه این منطقه تاریخی از دوران رنسانس وارد شد و در و دیوار کلیسا و بنای مجسمه سن مارکو آسیب دید.”
در آخر کنسرت تنها دغدعه تخت جمشید نیست این بنای سنگی قدیمی و تمامیه ابنیه های تاریخی ایران دغده های بزرگتری دارند ؛ دغدغه هایی از جنس تامین و تخصیص بودجه کافی برای حفظ و نگهداری و مرمت .
اهمیت تخت جمشید به نقش و نگارها ،خطوط میخی وگلهای لوتوس و سربازان هخامنشی آن است که اگر این کتیبه ها از بین بروند دیگر تخت جمشید ابهت ندارد .
این ضعف ها درنگهداری از امکان باستانی باید پیش از برگزاری کنسرت حل شود و تمامی جوانب احتیاط لحاظ شود تا مشکلی برای این اثر ارزشمند اتفاق نیوفتد