به گزارش افق امروز; یکی از راهکارهای کلیدی برای حل مشکل ناترازی بنزین در دولت چهاردهم، حرکت به سمت دوگانهسوز کردن خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل و تنوعبخشی به سبد سوختی کشور است. دوگانهسوز کردن خودروها به معنای تجهیز یک وسیله نقلیه به قابلیت استفاده از دو نوع سوخت مختلف، معمولاً بنزین و گاز طبیعی فشرده (CNG) یا گاز مایع (LPG) است. این رویکرد در اواخر دهه ۸۰ و در پی تحریمهای آمریکا علیه واردات بنزین، به عنوان راهحلی برای کاهش وابستگی به واردات بنزین و کاهش تأثیرات منفی مصرف بیش از حد بنزین بر اقتصاد مطرح شد.
با توجه به ناترازی بیش از ۳ میلیارد دلاری بنزین و نیاز به واردات آن در سال جاری، ضرورت تمرکز بر تنوعبخشی به سبد سوختی کشور بیش از پیش احساس میشود. تبدیل تمامی خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل به دوگانهسوز میتواند به طور چشمگیری وابستگی کشور به بنزین وارداتی را کاهش دهد و منابع ارزی ارزشمندی را حفظ کند. این تغییر همچنین میتواند به کاهش تقاضای داخلی برای بنزین کمک کرده و منجر به تعادل بیشتر در پروفایل مصرف انرژی و اقتصاد پایدارتر شود.
صنعت حمل و نقل نقشی حیاتی در اقتصاد ملی دارد و ارتباط مردم و کالاها را در مناطق مختلف برقرار میکند. اما استفاده گسترده از خودروهای بنزینی در این صنعت، مشکلات اقتصادی و زیستمحیطی زیادی به همراه داشته است. افزایش قیمت سوخت، آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانهای تنها بخشی از پیامدهای منفی مصرف بنزین در این بخش هستند.
تبدیل وسایل نقلیه به دوگانهسوز، راهحلی عملی و اقتصادی برای مقابله با این مشکلات ارائه میدهد. با استفاده از CNG یا LPG به عنوان سوختهای جایگزین، وسایل نقلیه میتوانند وابستگی به بنزین را کاهش داده و هزینههای سوخت را کم کنند. علاوه بر این، CNG و LPG سوختهای پاکتری هستند که در مقایسه با بنزین، آلایندههای کمتری تولید میکنند و به بهبود کیفیت هوا و کاهش اثرات زیستمحیطی کمک میکنند.