به گزارش افق امروز
نشست خبری مدیران دستگاههای متولی حملونقل استان یزد، شامگاه پنجشنبه دوم دیماه و همزمان با هفته حملونقل برگزار شد؛ نشستی که در آن، پنج مدیر ارشد این حوزه با ارائه گزارشهای دقیق، تصویری جامع از وضعیت فعلی و آینده شبکه حملونقل استان ترسیم کردند.
احسان خواجهرضایی مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد
احسان خواجهرضایی با اشاره به موقعیت جغرافیایی ویژه یزد در فلات مرکزی کشور گفت:
استان یزد با دارا بودن ۴.۶ درصد از مساحت کشور، هشتمین استان پهناور ایران است و به دلیل قرارگیری در کریدور شمال–جنوب، نقش مهمی در شبکه حملونقل ملی ایفا میکند.
وی با بیان اینکه یزد در حال حاضر فاقد آزادراه فعال است، تصریح کرد:
ساخت ۴۸۰ کیلومتر آزادراه در استان طی یک بازه پنجساله در دستور کار قرار دارد که این پروژهها در چهار قطعه تعریف شده و بر اساس اولویتهای ترافیکی و اقتصادی اجرا خواهند شد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان افزود:
یزد حدود ۴ درصد بزرگراههای کشور را در اختیار دارد و از این حیث رتبه هفتم را کسب کرده است. همچنین در راههای ترانزیتی با سهم ۳.۶ درصدی، رتبه دهم کشور را داراست.
خواجهرضایی از بازنگری سند لجستیک حملونقل استان خبر داد و گفت:
این سند که با مشارکت همه دستگاهها تدوین شده، تقریباً نهایی شده و منطبق بر سند «یزد پایدار» است. در این چشمانداز، هوشمندسازی و حملونقل ترکیبی در حوزههای جادهای، ریلی و هوایی محور اصلی توسعه خواهد بود.
سیدمحمد رستگاری مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان یزد
سیدمحمد رستگاری با اشاره به ماهیت حملونقلی استان یزد اظهار کرد:
یزد جزو شش استان برتر کشور در حوزه جابهجایی بار و مسافر است و همین موضوع، اهمیت ایمنی راهها و مدیریت تردد را دوچندان میکند.
وی وظایف اصلی اداره کل راهداری را شامل نگهداری راهها، احداث راههای روستایی و رفع نقاط حادثهخیز دانست و افزود:
در بارشهای اخیر، علیرغم شرایط سخت جوی و بارش سنگین در محورهای شریانی، با تلاش شبانهروزی راهداران، کمترین حادثه جدی در استان ثبت شد.
رستگاری تأکید کرد:
این اداره کل در حوزه حملونقل، نقش اجرایی ندارد و مسئولیت آن نظارت، تنظیمگری و کنترل است که در این راستا، اقدامات مؤثری انجام شده است.
وی از راهاندازی سامانههای هوشمند کنترل حملونقل جادهای در آینده نزدیک خبر داد و گفت:
این سامانهها بهویژه در مبادی و گلوگاههای حمل بار استان نصب میشوند و تحول مهمی در مدیریت بار و افزایش شفافیت ایجاد خواهند کرد.
سیدرضا ساداتحسینی مدیرکل راهآهن منطقه یزد
سیدرضا ساداتحسینی با اشاره به عملکرد راهآهن یزد در سال جاری گفت:
در هشتماهه نخست سال، جابهجایی مسافر در استان یزد ۱۶.۵ درصد رشد داشته، در حالی که میانگین کشوری تنها ۴ درصد بوده است.
وی افزود:
در همین مدت، تعداد صندلیهای مسافری بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته و در حوزه حمل بار ریلی نیز شاهد رشد ۱۷ درصدی بودهایم که بالاتر از میانگین کشور است.
مدیرکل راهآهن یزد به توسعه قطارهای گردشگری اشاره کرد و گفت:
برای نخستین بار، دو قطار گردشگری به استان یزد وارد شد و این ظرفیت میتواند نقش مهمی در رونق گردشگری ریلی ایفا کند.
ساداتحسینی همچنین از ۲.۵ همت سرمایهگذاری بخش خصوصی در قالب شرکت «یزد ریل» خبر داد و ابراز امیدواری کرد که پروژههای مرتبط در نیمه نخست سال آینده به بهرهبرداری برسد.
مرتضی حمیدپور مدیرکل فرودگاههای استان یزد
مرتضی حمیدپور با تشریح برنامههای توسعهای فرودگاه یزد اظهار کرد:
بازنگری طرح جامع فرودگاه بینالمللی شهید صدوقی برای افق ۵۰ ساله بهعنوان برنامه بلندمدت و ایجاد باند دوم پروازی بهعنوان برنامه میانمدت در دستور کار قرار دارد.
وی ارتقای خدمات مسافری و توسعه شبکه پروازی را از اولویتهای این اداره کل دانست و افزود:
در نشستهای اخیر با سازمان هواپیمایی کشور، موضوع برقراری پروازهای بینالمللی از یزد به مقاصدی مانند دبی، ترکیه، عمان، هند، تاجیکستان و روسیه مطرح شده است.
حمیدپور اعلام کرد:
در هشت ماه گذشته، فرودگاه یزد شاهد ۱۸ درصد رشد اعزام و پذیرش مسافر بوده و رتبه آن در میان فرودگاههای کشور از ۱۵ به ۱۱ ارتقا یافته است.
علی گل مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل استان یزد
علی گل با اشاره
به شتاب پروژههای زیرساختی استان گفت:
در حال حاضر حدود ۳۲۰ کیلومتر محور باند دوم و بزرگراهی در استان یزد در دست ساخت است که نشاندهنده تمرکز جدی بر افزایش ایمنی راههاست.
وی افزود:
همچنین ۲۷۰ کیلومتر خط راهآهن جدید در استان تعریف شده که پیشبینی میشود تا افق ۱۴۰۸ وارد فاز بهرهبرداری شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه استان از بهرهبرداری ۵۰ کیلومتر محور در سال جاری خبر داد و گفت:
دو بانده شدن محور یزد–طبس بهعنوان یکی از پرحادثهترین مسیرهای استان، با مشارکت خیرین و مسئولیت اجتماعی معادن در حال اجراست.
جمعبندی
مجموع سخنان مدیران حاضر در این نشست نشان میدهد که استان یزد در حال ورود به مرحلهای تازه از توسعه حملونقل است؛ مرحلهای که در آن ایمنی، هوشمندسازی، سرمایهگذاری و حملونقل ترکیبی بهصورت همزمان دنبال میشود.